BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Szyjewski Zdzisław (Uniwersytet Szczeciński)
Tytuł
Kształcenie profesjonalnych informatyków
Training of IT Professionals
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2011, nr 71, s. 275-287, rys., bibliogr. 5 poz.
Tytuł własny numeru
Nauka szansą rozwoju regionu
Słowa kluczowe
Szkolnictwo zawodowe, Edukacja, Informatyka
Vocational education, Education, Information science
Uwagi
summ.
Abstrakt
Szkoły zawodowe, zgodnie z założeniem, miały za zadanie przygotować uczniów do zawodu w ramach przyjętej specjalności. Programy zawierały określony zakres wiedzy z danej tematyki oraz przewidywały naukę umiejętności praktycznych w wystarczającym dla podjęcia zawodu zakresie. Ten model szkolenia zawodowego sprawdza się w przypadku prostych zawodów, gdzie wymagane wiedza i umiejętności zawodowe nie są zbyt skomplikowane. Tymczasem szkolnictwo zawodowe przeżywa kryzys wynikający z rosnących wymagań odnośnie do zdobywanych kwalifikacji. W przypadku zawodów wymagających większej wiedzy i bardziej wyrafinowanych umiejętności ten model szkolenia nie sprawdza się z uwagi na ograniczenia programowe. System boloński, wdrażany w szkolnictwie wyższym, wprowadza I stopień studiów, który przewiduje przygotowanie specjalistów właśnie w takich bardziej wymagających zawodach, gdzie zdobywane wiedza i umiejętności wymagają odpowiednio poszerzonej wiedzy ogólnej gwarantowanej szkolnictwem średniego poziomu nauczania. (fragment tekstu)

Certificates are a tool of human resource management. Computers, where there is no skills assessment system, offers a variety of certificates, which deserves a special attention offer EC DL Foundation, which offers universal certificates for the user tools, and certified professional. There are no qualifying standards for the profession but computing makes human resource management processes are difficult to implement. This paper proposes a system to provide the basis for certification of eligibility EUCI P in IT occupations. Additionally, the system EUCI P certified professional degrees and the Bologna system of teaching in higher education may be complementary in the evaluation procedures literacy skills. (author's abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bohdziewicz P., Kariery zawodowe w gospodarce opartej na wiedzy (na przykładzie grupy zawodowej informatyków), Łódź 2008.
  2. Czarnacka-Chrobot B., Błędy w zarządzaniu projektem informatycznym - skala problemu i aspekty metodologiczne, (w:) Efektywność zastosowań systemów informatycznych, red. J.K. Grabara, J.S. Nowak, t. I, materiały konferencyjne XIII Szkoły Górskiej PTI , Warszawa-Szczyrk 2001.
  3. DeMarco T., Lister T., Czynnik ludzki, skuteczne przedsięwzięcia i wydajne zespoły, Warszawa 2002.
  4. Kowalski P., Uwikłani w informatykę, Warszawa 2004.
  5. Proceedings of a Seminar on Metrics, International Council on System Engineering (INC OSE ), Hampton, Virginia, October 23-24 2001.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu