BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kopčáková Slávka (Faculty of Arts PU in Prešov)
Tytuł
Notes about Musical and Aesthetic Thinking in Slovakia in the 20th Century. Normative Aesthetic Socialist Realism as a Search for Meaning Where There is None
Źródło
Humanum. Międzynarodowe Studia Społeczno-Humanistyczne, 2012, nr 9 (2), s. 197-205, bibliogr. 19 poz.
Humanum. International Social and Humanities Studies
Słowa kluczowe
Socjalizm, Sztuka, Kultura
Socialism, Art, Culture
Uwagi
summ.
Kraj/Region
Republika Słowacka
Slovak Republic
Abstrakt
This paper addresses the little studied area of Slovak music and its influence from "above": the aesthetic theory (dogmatic aesthetics) created out of the political demands placed on art in the 1950s and 60s. In this relatively short "Socialist building" period, music as both an adornment of the regime and an ideological tool was promoted in accordance with Lenin's reflection theory and Zhdanov's normative aesthetics using rules, prohibitions and dogma. Fortunately, however, the mission to build and entrench socialism was never fulfilled. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Adorno, T. W. 1969. Hudba na provazku. In Hudebni věda, 1969, year 6, no. 1, p. 92- 101.
  2. Braniš, F. 1959. Oratorium a kantata v sučasnej hudbe. In Slovenska hudba, 1959, year 3, no. 7-8, p. 333-334.
  3. Burlas, L. 1987. Pohľady na sučasnu slovensku hudobnu kulturu. Bratislava : OPUS, 1987. 285 p.
  4. Donovalova, V. 1969. Slovenska hudba v rokoch 1949-1956. In Slovenska hudba, 1969, year 13, no. 8, p. 295-304.
  5. Elschek, O. 1997. Slovenska hudba medzi minulosťou a dneškom. In Slovenska hudba. ISBN 1335-2458. 1997, year 23, no. 3-4, p. 211-233.
  6. Faltin, P. 1997. Slovenska hudobna tvorba v rokoch 1956-1965. In Slovenska hudba. ISBN 1335-2458. 1997, year 23, no. 3-4, p. 175-210.
  7. Hrčkova, N. 2006. Dejiny hudby VI. Hudba 20. storočia (2). Bratislava : IKAR, 2006. 543 s. ISBN 80-551-1356-4.
  8. Jiranek, J. Zdeněk Nejedly o modernizme, naturalizme a formalizme. In Slovenska hudba, 1958, year. 2, no. 10, p. 411-412.
  9. Kalašnikov, J. 1961. Stranickosť - životny zaklad metody socialistickeho realizmu. In Slovenska hudba, 1961, year 5, nos. 2 and 3, p. 54-58 and 114-118.
  10. Karbusicky, V. 1969. K technologii pamfletů o hudbě z let 1948-1952. In Hudebni věda, 1969, year 6, no. 2, p. 281-311.
  11. Kučera, V. 1965. Ždanov očami dneška. In Slovenska hudba, 1965, year. 9, no. 8.
  12. Lexman, J. 2002. Hudba v budovateľskej mentalite 50. rokov. In Prispevky k analyze hudobneho vedomia na Slovensku. Bratislava : UHV SAV, 2002. ISBN 80-968279-8- 7, p. 119-136.
  13. Lexman, J. 2004. Hudba šťastneho zajtrajška. In Poetika a politika. Umenie a paťdesiate roky. Bratislava : SAV USL a Slovak Academic Press, 2004. ISBN 80- 88746-14-0, p. 258-272.
  14. Malinowski, W. 2006. Socialisticky realizmus? Čo to naozaj bolo? Prispevok k dejinam sacrum v umeni. In Slovenska hudba, 2006, year 32, no.1, p. 42-64
  15. Novaček, Z. 1955. Sučasna slovenska hudobna tvorba (1945-1954). Bratislava : Vydavateľstvo SAV, 1955. 420 p.
  16. Provolani II. medzinarodniho sjezdu skladatelů a kritiků v Praze. In Hudebni věda, 1969, year 6, no. 1, p. 94-97.
  17. Sprava o činnosti Ustavu hudobnej vedy SAV. In Hudobnovedny sbornik, year. I. Bratislava : SAV, 1953, p. 196-197.
  18. Šneerson, G. 1953. Hudba v službach reakcie. Bratislava : SAVU, 1953. 85 p.
  19. Tomaszewski, M. 1995. O panegyrickej hudbe. In Hudba a totalita. Hudba ako posolstvo. Zbornik z medzinarodneho sympozia 1991, 1993. Ed. P, Važan. Bratislava : Festival Melos-Etos, 1995, p. 42-53.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1898-8431
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu