BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Danilewicz Dariusz (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
Analiza efektywności programów rozwoju kompetencji przywódczych
Leadreship Training Programs' Evaluation
Źródło
Edukacja Ekonomistów i Menedżerów : problemy, innowacje, projekty, 2007, nr 2 (6), s. 89-101, rys., tab., bibliogr. 9 poz.
Education of Economists and Managers : problems, innovations, projects
Słowa kluczowe
Przywództwo, Rozwój kompetencji menedżerskich, Kompetencje kierownicze
Leadership, Manager competencies development, Managerial competencies
Uwagi
summ.
Abstrakt
W szybko zmieniającym się otoczeniu proces rozwoju zasobów ludzkich w organizacji jest postrzegany jako jeden z najistotniejszych elementów efektywnego funkcjonowania przedsiębiorstwa, jest jednym z kluczowych czynników pozwalających budować przewagę konkurencyjną. Dzisiejsze organizacje potrzebują efektywnych liderów, którzy będą potrafili pokierować zespołami, motywować do pracy, doprowadzić do synergicznego współdziałania członków zespołu. Liderzy tacy muszą być nie tylko dobrymi specjalistami w zarządzaniu, ale mieć cechy przywódcy. Jednak jak pisze J. P. Kotter w większości współczesnych korporacji mamy do czynienia z nadmiernym wykorzystaniem zarządzania, natomiast przywództwo jest spychane na dalszy plan. Wobec tego konieczne jest rozwijanie zdolności przywódczych wśród pracowników. Nie należy czekać, aż przywódcy sami przyjdą i zaproponują swoje usługi. Dlatego firmy aktywnie poszukują ludzi obdarzonych potencjałem przywódczym i wyznaczają im zadania, których realizacja pozwala ten potencjał rozwijać. Prawdą jest bowiem, że uważnie wyselekcjonowani, ukształtowani i zmotywowani ludzie mogą odgrywać ważne role przywódcze w przedsiębiorstwie. W związku z tym analiza efektywności programów wpływających na rozwój kompetencji przywódczych pracowników jest bardzo istotna. (fragment tekstu)

The main subject of the article is to describe the process of leadership training programs' evaluation. In the introduction the author presents three types of learning: traditional, empirical and cybernetic. Different models of training programs' evaluation are contained in the next chapter. Then the author presents the duties of the top management, line managers, trainers, training specialists and participants on preparing the analysis of the efficiency of the training program. Afterwards, the tools used for evaluation are described. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Bramley P., Ocena efektywności szkoleń, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2001.
  2. Critical Issues in HR Drive 2006 Priorities: #1 Is Talent Management, HR Focus January 2006, New York 2006.
  3. Kalin K., Miiri P., Kierowanie sobą i innymi. Psychologia kadry kierowniczej Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1998.
  4. Kotter J. P., Co tak naprawdę robią przywódcy?, w: Przywództwo, Seria: Harvard Business Review, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2005.
  5. Mikuła B., Pietruszka-Ortyl A., Potocki A., Zarządzanie przedsiębiorstwem XXI wieku, Difin, Warszawa 2002.
  6. Phillips J. J., Return on Investment in Training and Performance Programs Butterworth-Heinemann, Woburn 2003.
  7. Phillips J. J., Stone R. D., Phillips P. P., Ocena efektywności w zarządzaniu zasobam, ludzkimi, Human Factor, Kraków 2003.
  8. Rae L., Planowanie i projektowanie szkoleń, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2001.
  9. Teal T., Czynnik ludzki w zarządzaniu, w: Przywództwo, Seria: Harvard Business Review, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2005.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1734-087X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu