- Autor
- Babuśka Iwona (Krakowska Szkoła Wyższa im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie)
- Tytuł
- Pedagog specjalny w szkole masowej
- Źródło
- Zeszyty Naukowe / Krakowska Szkoła Wyższa im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, 2003, t. 1, s. 271-278, bibliogr. 15 poz.
- Tytuł własny numeru
- Państwo, gospodarka, społeczeństwo w integrującej się Europie : materiały konferencyjne
- Słowa kluczowe
- Szkolnictwo państwowe, Integracja społeczna, Psychologia, Pedagogika, System edukacji
State education, Social integration, Psychology, Pedagogy, Educational system - Uwagi
- streszcz.
- Abstrakt
- istotą integracyjnego kształcenia jest indywidualne podejście do każdego dziecka, umożliwienie mu zdobycia wiedzy i umiejętności na miarę jego możliwości wspólnie z rówieśnikami i jak najbliżej miejsca zamieszkania oraz zapewnienie dziecku warunków takich, aby mogło ono w pełni oraz aktywnie funkcjonować w klasie szkolnej. Program nauczania dostosowany jest do indywidualnego tempa rozwoju i przyswajania wiedzy przez danego ucznia lub grupy uczniów. Nie wystarczy jednak umieścić dzieci sprawne i niepełnosprawne w jednej klasie, aby uznać że mamy do czynienia z integracją. Wymaga to spełnienia wielu warunków zarówno o charakterze psychologicznym, społecznym jak i organizacyjnym. (fragment tekstu)
- Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
- Bibliografia
- Al.-Khamisy D.(red.), Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrożenia. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2002.
- Baran J" Rokowska A. (red.), Dylematy Pedagogiki Specjalnej. Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2000.
- Barłóg K., Efekty procesu integracji dzieci niepełnosprawnych oraz z mózgowym porażeniem dziecięcym w młodszym wieku szkolnym. Wydawnictwo WSP, Rzeszów 2001.
- Biblioteka Reformy Ministerstwo Edukacji Naukowej "O kształceniu integracyjnym i specjalnym", Warszawa 2001.
- Bogucka J., Kościelska M., Wychowanie i nauczanie integracyjne. Nowe doświadczenia. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN Warszawa 1998.
- Dziecko w kręgu integracji "Problemy Higieny" 1999, nr 59.
- Dykcik W. Efekty i uwarunkowania integracji społecznej uczniów niepełnosprawnych z rówieśnikami na wsi i w mieście. Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace Pedagogiczne XX, z, 186, Kraków 1997.
- Gaś Z.B., Doskonalący się nauczyciel Wydawnictwo U. M. C. J. Lublin 2001.
- Janowska J., Rozwijanie umiejętności psychopedagogicznych w procesie kształcenia nauczycieli. Wydawnictwo UMCS, Lublin 2002.
- Krawczyk B., Uczeń niepełnosprawny w szkole masowej. Nowa szkoła nr 1 / 2002.
- Kwapisz J., Kształcenie integracyjne uczniów niepełnosprawnych "Nowa szkoła" nr l/2002.
- Maciarz A. Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych. "Impuls" Kraków 1998.
- Maciarz A., Psychoemocjonalne problemy społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, [w:] Wychowanie i nauczanie integracyjne. Nowe doświadczenia (red) J. Boducka, M. Kościelska, CMPP-PMEN Warszawa 1996.
- Materka E., Nauczyciel i pedagog specjalny w klasie integracyjnej. "Nowa szkoła" nr 1 / 2002.
- Michalski J" Być przydatnym zawodowo nauczycielem szkoły specjalnej Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2001.
- Cytowane przez
- Język
- pol