BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Basak Alina Maria (Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi)
Tytuł
Specyfika pracy opiekuńczo-wychowawczej w domu dziecka
The Peculiarity of Upbringing Work in an Orphanage
Źródło
Humanum. Międzynarodowe Studia Społeczno-Humanistyczne, 2011, nr 6 (1), s. 421-430, bibliogr. 13 poz.
Humanum. International Social and Humanist Studies
Słowa kluczowe
Opieka socjalna, Wychowanie, Dzieci, Opieka nad dzieckiem
Social services, Parenting, Children, Childcare
Uwagi
summ.
Abstrakt
System czynności wychowawców i wychowanków, umożliwiających wychowankom zmienienie się w pożądanym kierunku, czyli kształtowanie i przekształcanie wiedzy o świecie uczuć, przekonań i postaw społecznych, moralnych i estetycznych, kształtowanie woli i charakteru oraz wszechstronne rozwijanie osobowości składa się na proces opiekuńczo- wychowawczy. Kolejność tych czynności jest odpowiednio dostosowana do przebiegu wywoływanych przez nie zmian. Sens procesu opiekuńczo-wychowawczego sprowadza się do tego, aby wychowanków pobudzić do indywidualnej lub zespołowej działalności, która stanowiąc osnowę kolejnych sytuacji wychowawczych, umożliwia osiągnięcie założonych zmian w osobowości wychowanków. (fragment tekstu)

An orphanage is a specific upbringing environment. The peculiarity of an orphanage as an educational establishment is the fact that it performs compensating tasks concerning shortages of care, upbringing and dysfunctions of a family and overcomes the results of such shortages - various types of difficulties and dysfunctions, especially orphan's disease. The range of the above tasks is constituted by individual cases. It often happens that compensating tasks dominate in the whole course of work of a given establishment and they modify the way upbringing is performed. Fulfilling those tasks is a part of preparing children for their future independent lives. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. DĄBROWSKI Z. (red.): Węzłowe problemy opieki i wychowania w domu dziecka. Wydawnictwo WSP, Olsztyn 1997.
  2. GAJEWSKA G.: Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka. Stan i perspektywy rozwoju: wybrane zagadnienia teorii i praktyki pracy opiekuńczo-wychowawczej. Stowarzyszenie Edukacyjne Pedagogów "Cogito", Zielona Góra 2004.
  3. KONARZEWSKI K.: Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych. PWN, Warszawa 1987.
  4. KAMIŃSKA U.: Wychowawcza i edukacyjna rola domu dziecka w Polsce. Wydawnictwo: Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, Warszawa 2010.
  5. ŁOBOCKI M.: Teoria wychowania w zarysie. Impuls, Kraków 2008.
  6. MUSZYŃSKI H.: Zarys teorii wychowania. PWN, Warszawa 1976.
  7. NOWAK M.: Teorie i koncepcje wychowania. WAiP, Warszawa 2008.
  8. OKOŃ W.: Nowy słownik pedagogiczny. Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2007.
  9. RACZKOWSKA J.: Kiedy rodzina zawiedzie. PWN, Warszawa 1983.
  10. RADLIŃSKA H.: Pedagogika społeczna. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Warszawa 1961.
  11. SCHULZ R.: Elementy pedagogicznego obrazu wychowania. Impuls, Krakow 1990.
  12. ŚLIWERSKI B. (red): Pedagogika. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej. T. III, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1898-8431
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu