BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Nowicki Michał (Politechnika Łódzka)
Tytuł
Wzmacnianie konkurencyjności przedsiębiorstw dzięki współpracy międzyorganizacyjnej
Strengthening the Competitiveness of Enterprises through Cross-organizational Cooperation
Źródło
Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, 2013, t. 49 nr 4, s. 133-145, bibliogr. 23 poz.
The Poznan School of Banking Research Journal
Tytuł własny numeru
Być, mieć czy władać?
Słowa kluczowe
Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Przewaga konkurencyjna, Współpraca przedsiębiorstw
Enterprise competitiveness, Competitive advantage, Enterprises cooperation
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Konieczność poszukiwania nowych rozwiązań umożliwiających poszerzanie perspektyw rozwojowych oraz szybkie reagowanie na zmiany zachodzące na rynku konstytuują imperatyw budowy efektywnej pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstw. Przedsiębiorstwa chcąc zapewnić sobie szanse i środki na wzmocnienie potencjału oraz osiągnięcie unikatowych i cennych przewag, muszą umiejętnie realizować procesy wykorzystywania relacji i związków współpracy. Dlatego też za cel artykułu przyjęto próbę identyfikacji benefitów płynących z funkcjonowania firm w więziach współpracy międzyorganizacyjnej oraz potwierdzenie słuszności poglądu, iż obecnie współzawodniczącym na rynkowej arenie przedsiębiorstwom coraz trudniej jest konkurować, wykorzystując jedynie własne zasoby i kompetencje. Dowody potwierdzające prawdziwość tych hipotez zostały zaprezentowane w postaci zestawienia wyników licznych badań, zarówno krajowych, jak i zagranicznych, oraz wniosków, które czytelnie wykazują, iż jednym z kluczowych elementów warunkujących szanse powodzenia na wdrożenie i realizację strategii umożliwiającej firmom sektora MSP skuteczną obronę przed negatywnym oddziaływaniem rosnącej turbulentności otoczenia oraz intensyfikującym się zmianom i komplikacjom występującym w sferze społeczno-gospodarczej jest chęć i możliwość prowadzenia współpracy międzyorganizacyjnej.(abstrakt oryginalny)

The necessity of finding new and modern solutions to enhance prospects for development and rapid response to market changes, constitute an imperative point in building an effective competitive position for a company. The above-mentioned declaration is a practical reflection of the implementation of entrepreneurial attitudes, which are realized in order to achieve unique and valuable advantages, provide businesses development resources and opportunities, and thus strengthen its (business) market position. Therefore, the aim of this paper is to confirm the validity of the view that it is increasingly difficult to compete using only a business's own resources and expertise. An additional purpose of this paper is the identification and presentation of the benefits which stem from cooperating ties occurring between SME. Verification and evidence for the validity of the hypotheses posed in the article are presented in the form of a list of numerous research results, both domestic and foreign. Their analysis provides a clear indication that today, a more important role is attributed to behavior and attitudes related to cooperation. For SME companies, these factors are one of the key elements determining the chances of success in the implementation and execution of strategies, that enable effective defenses against the increasing negative impacts of turbulent environment, intensification of changes, and complications occurring in today's economy. For SME companies these factors are one of the key elements determining the chances of success in the implementation and execution of strategies that allow effective defense against the increasing negative impact of the volatility of business environments and the intensification of changes and complications occurring in today's global economy.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Adamik A., Partnerzy, formy i obszary współpracy małych i średnich przedsiębiorstw w regionie i ich efektywność, w: Współpraca małych i średnich przedsiębiorstw w regionie. Budowanie konkurencyjności firm i regionu, red. A. Adamik, Difin, Warszawa 2012.
  2. Complete&Collaborate What is success in a connected world. 11th Annual Global CEO Survey 2008, PricewaterhouseCoopers(PWC), http://business.outlookindia.com/11th%20Annual%20Global%20CEO%20Survey.pdf [5.03.2013].
  3. Czakon W., Dynamika więzi międzyorganizacyjnych przedsiębiorstwa, Wyd. AE w Katowicach, Katowice 2007.
  4. Dołęgowski T., Koncepcja kapitalizmu globalnego i aliansowego a konkurencyjność łańcuch dostaw, "Zeszyty naukowe KGŚ" 2011, nr 32.
  5. Doz Y. L., Hamel G., Alianse strategiczne. Sztuka zdobywania korzyści poprzez współpracę, Harvard Business School Press, Wyd. One Press, Gliwice 2006.
  6. Dudzik T., Piątkowski W., Sznajder A., Witek-Hajduk M., Charakterystyka aliansów marketingowych, w: Alianse marketingowe. Partnerstwa przedsiębiorstw dla zwiększania konkurencyjności, red. A. Sznajder, Oficyna Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012.
  7. Dudzik T., Piątkowski W., Sznajder A., Witek-Hajduk M., Charakterystyka aliansów i przedsiębiorstw i przyczyny ich rozwoju we współczesnej gospodarce, w: Alianse marketingowe. Partnerstwa przedsiębiorstw dla zwiększania konkurencyjności, red. A. Sznajder, Oficyna Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012.
  8. Dunning J., Global Capitalism at Bay?, Routledge, London 2001.
  9. Fajczak-Kowalska A., Wpływ współpracy partnerskiej firm na funkcjonowanie łańcucha dostaw, w: Studia Ekonomiczne Regionu Łódzkiego. Formy i uwarunkowania współpracy we współczesnej gospodarce, red. S. Lachiewicz, PTE w Łodzi, Łódź 2012.
  10. Flaszewska S., Kłos M., Ryzyko kooperacji w relacjach dostawca - odbiorca na przykładzie Przedsiębiorstwa Innowacyjno-Wdrożeniowego Wifama-Prexer Sp. z o.o., w: Studia Ekonomiczne Regionu Łódzkiego. Formy i uwarunkowania współpracy we współczesnej gospodarce, red. S. Lachiewicz, PTE w Łodzi, Łódź 2012.
  11. Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2003.
  12. Kaplan R. S., Norton D. P., Rugelsjoen B., Zarządzanie aliansami przy użyciu strategicznej karty wyników, "Harward Business Review Polska" 2011, nr 6.
  13. Małys Ł., Współpraca z podmiotami zewnętrznymi a wyniki rynkowe małych i średnich przedsiębiorstw - analiza empiryczna, w: Kształtowanie konkurencyjności i przewagi konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw, red. A. Adamik, C.H. Beck, Warszawa 2011.
  14. Mosińska S., Współpraca na rzecz innowacyjności, w: Studia Ekonomiczne Regionu Łódzkiego. Formy i uwarunkowania współpracy we współczesnej gospodarce, red. S. Lachiewicz, PTE w Łodzi, Łódź 2012.
  15. Noga A., Teorie przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2011.
  16. Połomska-Jesionowska A., Wewnętrzne uwarunkowania współdziałania gospodarczego małych przedsiębiorstw, w: Wyzwania i perspektywy zarządzania w małych i średnich przedsiębiorstwach, red. M. Matejun, C.H. Beck, Warszawa 2010.
  17. Przedsiębiorstwo partnerskie, red. M. Romanowska, M. Trocki, Difin, Warszawa 2002.
  18. Ratajczak-Mrozek M., Uwarunkowania współpracy z podmiotami zagranicznymi polskich przedsiębiorstw high-tech (badania empiryczne), w: Studia Ekonomiczne Regionu Łódzkiego. Formy i uwarunkowania współpracy we współczesnej gospodarce, red. S. Lachiewicz, PTE w Łodzi, Łódź 2012.
  19. Ratajczak-Mrozek M., Współpraca przedsiębiorstw zaawansowanych technologii jako czynnik przewagi konkurencyjnej (wyniki z badań), w: Współpraca w rozwoju współczesnych organizacji, red. A. Adamik, S. Lachiewicz, Wyd. Politechniki Łódzkiej, Łódź 2009.
  20. Słownik wyrazów obcych, red. E. Sobol, WN PWN, Warszawa 2000.
  21. Stankiewicz M. J., Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, TNOiK, Toruń 2005.
  22. Tidstrom A., Conflicts when competitors cooperate exploring elements of conflicts from a business network perspective, Swedish School of Economics and Business Administration, Helsingfors 2006.
  23. Yli-Renko H., Autio E., Tontti V., Social capital, knowledge, and the international growth of technology-based new firms, "International Business Review" 2002, vol. 11.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1426-9724
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu