BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Ciupek Bogdan (Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach), Trzaskalik Tadeusz (Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach)
Tytuł
Modelowanie struktury portfela zakładu ubezpieczeniowego
Źródło
Prace Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Katowicach. Podejmowanie decyzji w warunkach niepełnej informacji - systemy wspomagania decyzji, 1994, s. 15-20, bibliogr. 1 poz.
Słowa kluczowe
Ubezpieczenia, Rynek ubezpieczeniowy, Ubezpieczenia na życie, Ubezpieczenia majątkowe, Analiza portfelowa
Insurances, Insurance market, Life insurance, Property insurance, Portfolio analysis
Kraj/Region
Polska
Poland
Abstrakt
Wprowadzenie w życie ustaw: z 20 września 1984 roku o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych ("Dziennik Ustaw" nr 30, poz. 160), z 17 maja będącej nowelizacją poprzedniej ("Dziennik Ustaw" nr 45, poz. 242), a zwłaszcza ustawy z 28 lipca 1990 roku o działalności ubezpieczeniowej ("Dziennik Ustaw" nr 59, poz. 344) spowodowało bardzo istotne zmiany w polskim systemie ubezpieczeniowym. Zgodnie z nimi odstąpiono od istniejących wcześniej ubezpieczeń ustawowych powstających z mocy prawa, zastępując je obowiązkowymi ubezpieczeniami umownymi, dopuszczono inne niż państwowa formy własności oraz zezwolono na prowadzenie działalności ubezpieczeniowej przez obcy kapitał. Dokonujące się obecnie zmiany prawne umożliwiają więc powstanie i rozwój nowoczesnego system ubezpieczeniowego w Polsce. Nowo powstały rynek ubezpieczeniowy zaczął działać na zasadzie konkurencyjności oraz specjalizacji wielu ubezpieczycieli. Poszczególne zakłady ubezpieczeń oferują klientom różnorodne ubezpieczenia, stosując przy tym zróżnicowane i elastyczne stawki ubezpieczeniowe. Daje to możliwość oddziaływania na zachowanie klientów. We wcześniejszym okresie rynek ubezpieczeniowy był zmonopolizowany i nie umożliwiał wyboru ani ubezpieczycielowi, ani klientowi. Po 1990 roku sytuacja uległa istotnej zmianie. Obecnie klient może wybierać pomiędzy wieloma ubezpieczycielami. Także zakład ubezpieczeniowy może w pewien sposób wpływać na zachowanie swoich potencjalnych klientów i dobierać ich sobie. (fragment tekstu)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. H. J. Schleef: Using Linear Programming Model for Planning Life Insurance Purchases. "Decision Science" 1980, Vol. 11, p. 522-534.
Cytowane przez
Pokaż
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu