BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kotylak Sławomir (Uniwersytet Zielonogórski)
Tytuł
Problemy klasyfikacyjne działalności przedsiębiorstw sektora przemysłu kreatywnego w modelach porównawczych gospodarek europejskich
Classification Problems of the Activity of Creative Industry Businesses in Comparative Models of European Economies
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2014, nr 112, T.1, s. 331-340, rys., tab., bibliogr. 8 poz.
Tytuł własny numeru
Nowa gospodarka - spojrzenie interdyscyplinarne.
Słowa kluczowe
Kultura, Przemysł, Klasyfikacja, Przemysł kreatywny
Culture, Industry, Classification, Creative industry
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W artykule autor porusza problematykę klasyfikacji działalności przedsiębiorstw sektora przemysłu kreatywnego w modelach ekonomicznych służących ocenie potencjału i kierunku rozwoju poszczególnych jego elementów. W krajach UE stosuje się system kodów NACE, który to jednak nie zawiera przejrzystej klasyfikacji dla każdej formy działalności kulturalnej lub kreatywnej. Tak więc przyporządkowanie klas statystycznych formom działalności kulturalnej i kreatywnej nie jest łatwym zadaniem. Autor zwraca więc uwagę na elementy, które w sposób naturalny utrudniają, a niekiedy uniemożliwiają prawidłową ocenę w skali mikro- i makroekonomicznej czynników rozwoju sektora przemysłu kreatywnego. W związku z tym przedstawiona została w artykule koncepcja przyporządkowania i uporządkowania terminologicznego i statystycznego klasyfikacji działalności przedsiębiorstw sektora przemysłu kreatywnego na potrzeby modeli porównawczych. Zdaniem autora ujednolicenie rozwiązań w znacznym stopniu uprości oraz doprecyzuje obecnie stosowane narzędzia oceny wielkości i potencjału gospodarczego sektorów przemysłu kreatywnego w poszczególnych krajach członkowskich Unii Europejskiej. (abstrakt autora)

In the paper the author raises the issue of the classification of the activity of creative industry enterprises in economic models to assess the potential and direction of the development of its components. The EU countries apply NACE system of codes, which, however, does not contain a clear classification for each form of cultural or creative activities. Thus the assignment of statistical classes to the forms of cultural and creative activities is not an easy task. Hence, the author draws attention to these elements that naturally hinder and sometimes unable a proper assessment of the factors for the development of creative industry sector in a micro and macro scale. Therefore, the paper presents the conception of the terminological and statistical assignment and clarification of the classification of the operation of creative sector enterprises in Europe. According to the author the unification of solutions will substantially simplify and clarify currently applied tools for the assessment of the size of creative industry sectors in particular European Union member states. (author's abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. First Report on cultural industries (2003), Zürcher Hochschule der Künste, Genewa. Hartley J. (red.) (2005), Creative industries, Malden Mass., Blackwell Publishing.
  2. Mackiewicz M. (2009), Analiza potrzeb i rozwoju przemysłów kreatywnych, Eco-rys na zlecenie Ministerstwa Gospodarki, Warszawa.
  3. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24.12.2007 r. w  sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), Dz.U. z 2007 r. nr 251, poz. 1885 oraz z 2009 r. nr 59, poz. 489.
  4. Stryjakiewicz T., Kaczmarek T., Męczyński M., Parysek J.J., Stachowiak K. (2007), Poznań - faces the future. Pathways to creative and knowledge - based regions, ADMIDSt, Amsterdam
  5. Stryjakiewicz T., Stachowiak K. (2010), Uwarunkowania, poziom i dynamika rozwoju sektora kreatywnego w  poznańskim obszarze metropolitarnym, ADMIDSt, Poznań.
  6. The Economy of Culture in Europe (2006), European Commission, Bruksela.
  7. Zakrzewska-Krzyś H. (2011), Potencjał sektorów kreatywnych w polskiej gospodarce, "Twój Biznes", nr 9, wersja elektroniczna.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu