- Autor
- Kurzawa Izabela (Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu), Wysocki Feliks (Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu)
- Tytuł
- Zastosowanie modeli potęgowo-wykładniczych w badaniach zróżnicowania preferencji konsumpcyjnych w relacji miasto-wieś
The Application of Power-Exponential Models in the Analysis of Differences in Consumption Preferences on the Basis of Urban : Rural Relations - Źródło
- Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Taksonomia (17), 2010, nr 107, s. 561-569, rys., tab., bibliogr. 7 poz.
Research of Wrocław University of Economics - Tytuł własny numeru
- Klasyfikacja i analiza danych - teoria i zastosowania
- Słowa kluczowe
- Gospodarstwa domowe, Artykuły spożywcze, Estymacja, Preferencje konsumenta
Households, Foodstuffs, Estimation, Consumer preferences - Uwagi
- streszcz., summ.
- Abstrakt
- Celem pracy jest zastosowanie modeli potęgowo-wykładniczych w badaniach zróżnicowania preferencji konsumpcyjnych dotyczących wybranych artykułów żywnościowych i nieżywnościowych w relacji miasto-wieś na podstawie badania indywidualnych budżetów gospodarstw domowych w Polsce w 2006 r. Na podstawie oszacowanych modeli zauważono, że istotne jest zróżnicowanie preferencji konsumpcji artykułów żywnościowych, nieżywnościowych i usług w zależności od klasy miejscowości zamieszkania. Im mniejsza jest miejscowość, tym relatywnie większe są wydatki na mąkę, mięso, mleko, jaja, masło, ziemniaki i cukier, a mniejsze na jogurty, sery, owoce, soki owocowe i wody mineralne. Wysokie współczynniki skłonności do wydatków mieszkańców dużych miast charakterystyczne były również dla artykułów nieżywnościowych i usług.(abstrakt oryginalny)
This paper presents the usefulness of econometric models (power-expotential functions) to examine differences in consumption preferences for selected food and nonfood stuffs and services in the urban rural relations. This research project is based on micro-economic data concerning individual Polish household budgets in 2006. The econometric model was used as a tool in this study. The research showed that consumption preferences for food, non-food stuffs and services were different in urban and rural households, according to magnitude of a locality in which a household was located. The smaller the locality, the higher the expenditures on flour, meat, milk, eggs, butter and sugar but the smaller on yogurt, cheese, fruit, fruit juices, mineral water. The higher coefficients of propensity to expenditure of non-food products were calculated for households from big cities. The power-exponential functions can be applied to analyze differences in consumption preferences for food and non-food stuffs and services in the urban rural relations.(original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Kramer J., Konsumpcja w gospodarce rynkowej, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1997.
- Kurzawa I., Wysocki F., Ekonometryczna analiza preferencji artykułów żywnościowych według wykształcenia głowy gospodarstwa domowego, [w:] Klasyfikacja i analiza danych - teoria i zastosowania, Taksonomia nr 14, K. Jajuga, M. Walesiak (red.), Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu nr 1169, AE, Wrocław 2007.
- Michalski E., Badania rynku w przedsiębiorstwach przemysłowych i handlowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1971.
- Piekut M., Wyposażenie gospodarstw domowych w dobra trwale, "Wiadomości Statystyczne" nr 8, Wydawnictwo GUS i PTS, Warszawa 2009.
- Podolec В., Analiza kształtowania się dochodów i wydatków ludności w okresie transformacji gospodarczej w Polsce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 2000.
- Rudnicki L., Zachowanie konsumentów na rynku, PWE, Warszawa 2000.
- Welfe W., Ekonometryczne modele rynku. Modele konsumpcji, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1978.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1899-3192
1505-9332 - Język
- pol