BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Koźlak Aleksandra (Uniwersytet Gdański), Pawłowska Barbara (Uniwersytet Gdański)
Tytuł
Kierunki działań Unii Europejskiej na rzecz podniesienia konkurencyjności gospodarki
The European Union Activities to Improve the Regions Competitiveness
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2014, nr 348, s. 145-156, rys., tab., bibliogr. 13 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Polityka ekonomiczna
Słowa kluczowe
Konkurencyjność regionów, Konkurencyjność, Polityka gospodarcza UE, Instrumenty polityki gospodarczej, Infrastruktura transportu, Polityka gospodarcza
Regions competitiveness, Competitiveness, Economic policy of the EU, Economic policy instrument, Transport infrastructure, Economic policy
Uwagi
streszcz., summ.
Firma/Organizacja
Unia Europejska (UE)
European Union (EU)
Abstrakt
Poprawa konkurencyjności regionów Unii Europejskiej od dawna stanowi ważny cel polityki gospodarczej ugrupowania. Poprawie konkurencyjności mają służyć działania podejmowane zgodnie z wytycznymi strategii Europa 2020. Celem artykułu jest identyfikacja polityk sektorowych i horyzontalnych UE, w ramach których podejmowane są te działania ukierunkowane na poprawę konkurencyjności regionów oraz wyodrębnienie i pogrupowanie stosowanych narzędzi. Analiza instrumentów polityki UE zostanie przeprowadzona w podziale na trzy podstawowe grupy w zależności od założonego celu, tzn. mające poprawić wyposażenie w infrastrukturę i dostępność transportową, produktywność kapitału ludzkiego i warunki rozwoju przedsiębiorczości. Artykuł powstał na podstawie prac wykonanych w ramach realizowanego w 7 ramowym programie UE projekcie I-C-EU (Impact of Transport Infrastructure on International Competitiveness of Europe)1.(abstrakt oryginalny)

Improvement of the European Union competitiveness has been an important goal of economic policy for a long time. The actions taken in accordance with the guidelines of the Europe 2020 strategy have to serve for improving EU competitiveness. The purpose of this article is to identify sectoral and horizontal policies of the EU, which efforts are aimed at improving the competitiveness of the regions and to identify the measures within each policy to realize these goals. The analysis of EU policy instruments will be carried out by distinguishing three main categories of tools i.e., to improve the provision of infrastructure and transport accessibility, productivity of human capital and the business climate. This article is based on work done within the EU 7 Framework Programme project I-C-EU (Impact of Transport Infrastructure on International Competitiveness of Europe).(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Globalisation and Competitiveness: Relevant Indicators, 1996, STI Working Papers, no. 5, OECD, Paris, http://www.oecd.org.
  2. I-C-EU - Impact of Transport Infrastructure on International Competitiveness of Europe, Project co-funded by the European Commission within the Seventh Framework Programme, Theme 7 Transport, http://www.i-c-eu.eu.
  3. Kłos B., 2009, Flexicurity w polityce Unii Europejskiej, Biuro Analiz Sejmowych, INFOS nr 16 (63).
  4. Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów z dnia 6 października 2010 r.: Projekt przewodni strategii Europa 2020 - Unia innowacji, KOM(2010) 546 wersja ostateczna.
  5. Komunikat Komisji: Europa 2020. Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu, KOM(2010) 2020 wersja ostateczna, 3.03.2010..
  6. Koźlak A., Pawłowska B., Borkowski P., Bąk M., Burnewicz J., Adamowicz E., 2013, A review of EU policy approach to improve international competitiveness in Europe, Deliverable 4.1 of I-C-EU project for European Commission, http://www.i-c-eu.eu/deliverables/I-C-EU-WP4-D4.1-UG.pdf.
  7. Marchlewska K., 2011, Flexicurity - model elastycznego rynku pracy i bezpieczeństwa socjalnego na miarę Europy 2020?, http://ec.europa.eu/polska/news/opinie/110107_flexicurity_pl.htm.
  8. Pawłowska B., 2013, Polityka transportowa w zakresie inwestycji infrastrukturalnych w realizacji inicjatyw Strategii Europa 2020, Zeszyty Naukowe UG Ekonomika Transportu i Logistyka nr 48.
  9. Polityka innowacyjności, Parlament Europejski, http://www.europarl.europa.eu/aboutparliament/pl/ displayFtu.html?ftuId=FTU_5.9.7.html.
  10. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylające decyzję nr 661/2010/UE, Dz.U. L 348 z 20/12/2013.
  11. Smit M.J., 2013, Issues of competitiveness and regional growth in relation to transport infrastructure investment: a literature review on assessment methodology. Deliverable 1.1 for the I-C-EU project, TML, Leuven, http://www.i-c-eu.eu/deliverables.
  12. Wysokińska Z., 2002, Konkurencyjność w międzynarodowym i globalnym handlu towarami technologicznie intensywnymi (high-tech), Studia Europejskie, nr 1.
  13. Zygierewicz A., 2011, Polityka innowacyjna Unii Europejskiej, "Studia BAS", nr 1(25).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2014.348.13
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu