BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Polowczyk Jan
Tytuł
Przywództwo strategiczne w świetle osiągnięć psychologii
Źródło
Przegląd Organizacji, 2011, nr 1, s. 3-7, bibliogr. 47 poz.
Słowa kluczowe
Przywództwo, Podejście zasobowe w zarządzaniu, Zarządzanie strategiczne, Osobowość kierownika, Psychologia biznesu, Psychologiczne aspekty zarządzania
Leadership, Resource approach in management, Strategic management, Manager personality, Business psychology, Psychological aspects of management
Uwagi
summ.
Abstrakt
Przywództwo strategiczne jest jednym z podstawowych kierunków badawczych podejścia zasobowego w zarządzaniu strategicznym. Ma istotny wpływ na funkcjonowanie i wyniki przedsiębiorstw. Dzięki ekspansji ekonomii behawioralnej, możliwy stał się postęp w badaniach nad strategicznym przywództwem poprzez absorbowanie osiągnięć psychologii. W ostatnich dekadach psycholodzy dokonali istotnego postępu w identyfikacji i weryfikacji fundamentalnych koncepcji, które stwarzają istotne przesłanki do dalszego rozwoju teorii i badań nad zespołami zarządczymi przedsiębiorstw. Artykuł składa się z trzech głównych części. Pierwsza część poświęcona jest omówieniu psychologicznego konstruktu rdzenia samooceny. W drugiej części przedstawiono różne podejścia do koncepcji intuicji. Część trzecia omawia przedsiębiorczą pasję. (abstrakt oryginalny)

Leadership, especially in a firm's senior positions, has a significant impact on firm performance. Recently, psychologists have made considerable progress in identifying and validating fundamental constructs that hold considerable promise for advancing theory and research on top management teams. The purpose of the article is to present selected psychological concepts useful in the strategic leadership analysis. The article consists of three main sections. In the first, the concept of core self-evaluation has been presented. The second section reviews and reconceptualizes the idea of intuition. In the third section the concept of entrepreneurial passion has been discussed. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. AKERLOF G.A., SHILLER R.J., Animal Spirits: How Human Psychology Drives the Economy, and Why It Matters for Global Capitalism, Princeton University Press, Princeton and Oxford 2009.
  2. AUDIA P.G., LOCKE E.A., SMITH K.G., The Paradox of Success: An Archival and a Laboratory Study of Strategic Persistence Following Radical Environmental Change, "Academy of Management Journal" 2000, vol. 43.
  3. BARNARD C.I., The Functions of the Executive, Harvard University Press, Cambridge, MA 1938.
  4. BARON R.A., Behavioral and Cognitive Factors in Entrepreneurship: Entrepreneurs as the Active Element in New Venture Creation, "Strategic Entrepreneurship Journal" 2007, vol. 1.
  5. BONNE C, De BRABANDER B., Generalized vs. Specific Locus of Control Expectancies of Chief Executive Officers, "Strategic Management Journal" 1993, vol. 14, no. 6.
  6. CARDON M.S. i in., The Nature and Experience of Entrepreneurial Passion, "Academy of Management Review" 2009, vol. 34, no. 3.
  7. CLAPHAM S.E., SCHWENK C.R., Self-Serving Attributions, Managerial Cognition, and Company Performance, ..Strategic Management Journal" 1991, vol. 12, no. 3.
  8. DANE E., PRATT M.G., Exploring Intuition and Its Role in Managerial Decision Making, "Academy of Management Review" 2007, vol. 32, no. 1.
  9. DANIELS K., Towards Integrating Emotions into Strategic Management Research: Trait affect and Perceptions of the Strategic Environment, "British Journal of Management" 1998, vol. 9.
  10. D'AVENI R.A. Hypercompetition: Managing the Dynamics of Strategic Maneuvering, Free Press, New York 1994.
  11. DAVENPORT T.H., Smart Business Experiments, "Harvard Business Review" 2009, February.
  12. DELGADO-GARCIA J.B., De la FUENTE-SABATE J.M., How Do CEO Emotions Matter? Impact of CEO Affective Traits on Strategic and Performance Conformity in the Spanish Banking Industry, "Strategic Management Journal" 2010, vol. 31, no. 5.
  13. DRUCKER P.F, Menedżer skuteczny, MT Biznes, Warszawa 2005.
  14. EISENHARDT K.M., Making Fast Strategic Decisions in High-Velocity Environments, "Academy of Management Journal" 1989, vol. 31.
  15. ELSBACH K.D., BARR P.S., The Effects of Mood on Individuals' Use of Structured Decision Protocols, "Organization Science" 1999, vol. 10.
  16. FLNKELSTEIN S., HAMBRICK D.C., Strategic Leadership: Top Executives and Their Effects on Organizations, "West's Strategic Management Series", Minneapolis/St. Paul, MN 1996.
  17. GOVINDARAJAN V., Implementing Competitive Strategies at the Business Unit Level: Implications of Matching Managers to Strategies, "Strategic Management Journal" 1989, vol. 10, no. 3.
  18. GRIFFIN R.W., Podstawy zarzadzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
  19. HAMBRICK D.C., MASON PA., Upper echelons: The Organization as a Reflection of Its Top Managers, "Academy of Management Review" 1984, vol. 9.
  20. HAMBRICK D.C., GELETKANYCZ M.A., FREDRICKSON J.W., Top Executive Committment to the Status Quo: Some Tests of Its Determinants, "Strategic Management Journal" 1993, vol. 14.
  21. HAYASHI A.M., When to Trust Your Gut, "Harvard Business Review" 2001, February.
  22. HAYWARD M.L., HAMBRICK D.C., Explaining the Premiums Paid for Large Acquisitions: Evidence of CEO Hubris, "Administrative Science Quarterly" 1997, vol. 42.
  23. HAYWARD M.L., RINDOVA V.P., POLLOCK T.G., Believing One's Own Press: The Causes and Consequences of CEO Celebrity, "Strategic Management Journal" 2004, vol. 25, no. 6.
  24. HILLER N.J., HAMBRICK D.C., Conceptualizing Executive Hubris: The Role of (Hyper-)Core Self-Evaluations in Strategic Decision-Making, "Strategic Management Journal" 2005, vol. 26.
  25. JENSEN M., ZAJAC E.J., Corporate Elites and Corporate Strategy: How Demographic Preferences and Structural Position Shape the Scope of the Firm, "Strategic Management Journal" 2004, vol. 25.
  26. KAHNEMAN D., SLOVIK P., TVERSKY A., Judgme, Under Uncertainty: Heuristics and Biases, Cambridge Universit Press, Cambridge (UK) 1982.
  27. KAHNEMAN D., KLEIN G., Strategic Decisions: When Can You Trust Your Gut?, "McKinsey Quarterly" 2010, March.
  28. KHATRI N., NG H.A., The Role of Intuition in Strategic Decision Making, "Human Relations" 2000, vol. 53.
  29. KISFALVI V., The Threat of Failure, the Perils of Success and CEO Character: Sources of Strategic Persistence "Organization Studies" 2000, vol. 21.
  30. KOTTER J.P, Co tak naprawdę robią przywódcy) w: Przywództwo, Helion, Gliwice 2005.
  31. LI J., TANG Y, CEO Hubris and Firm Risk Taking in China: The Moderating Role of Managerial Discretion, "Academy of Management Journal" 2010, vol. 53, no. 1.
  32. MACKEY A., The Effect of CEOs on Firm Performance "Strategic Management Journal" 2008, vol. 29, no. 12.
  33. MILLER D., DROGE C., Psychological and Traditional Determinants of Structure, "Administrative Science Quarterly" 1986, vol. 31.
  34. MINTZBERG H., AHLSTRAND B., LAMPEL J., Strategy Safari: A Guided Tour Through the Wilds of Strategic Management, Free Press, New York 1998.
  35. MITTAL V., ROSS W.T., The Impact of Positive an Negative Affect and Issue Framing on Issue Interpretation and Risk Taking, "Organizational Behavior and Human Decision Processes" 1998, vol. 76.
  36. MONTGOMERY C.A., Putting Leadership Back into Strategy, "Harvard Business Review" 2008, January.
  37. NIDUMOLU R., PRAHALAD C.K., RANGASWAM M.R., Why Sustainability is Now the Key Driver of Innovation "Harvard Business Review" 2009, September.
  38. OBŁÓJ K., Pasja i dyscyplina strategii. Jak z marzeń i decyzji zbudować sukces firmy, Poltext, Warszawa 2010.
  39. PENROSE E.T., The Theory of Growth of the Firm, Oxford University Press, Oxford 1959 (1995 edition).
  40. PETERSON R.S. i in., The Impact of Chief Executive Officer Personality on Top Management Team Dynamics: One Mechanism by Which Leadership Affects Organizational Performance, "Journal of Applied Psychology" 2003, vol. 88.
  41. POLOWCZYK J., Przywództwo jako determinanta strategii: tajemnica związków, "Przegląd Organizacji" nr 5/2008.
  42. SIMON H.A., Działania administracyjne, PWN, Warszawa 1976.
  43. SIMON H.A., Making Management Decisions: The Role of Intuition and Emotion, "Academy of Management Executive" 1987, vol. 1, no. 1.
  44. STAW B.M., BARSADE S., Affect and Managerial Performance: A Test of the Sadder-but-Wiser vs. Happier- and-Smarter Hypothesis, "Administrative Science Quarterly" 1993, vol. 38.
  45. WELCH J., BYRNE J.A., Jack: Straight from the Gut, Warner, New York 2001.
  46. WELCH J., WELCH S., Winning znaczy zwyciężać, Studio Emka, Warszawa 2005.
  47. WESTLEY F, MINTZBERG H., Visionary Leadership and Strategic Management, "Strategic Management Journal" 1989, vol. 10 (special issue).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-7221
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu