BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Lis Anna (Politechnika Gdańska), Lis Adrian (Uniwersytet Gdański)
Tytuł
Gospodarka cyfrowa a lokalizacja: wpływ ICT na funkcjonowanie klastrów
E-economy and Location: Impact of ICT on Clusters
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2011, nr 67, s. 691-700, tab., bibliogr. 22 poz.
Tytuł własny numeru
Drogi dochodzenia do społeczeństwa informacyjnego. Stan obecny, perspektywy rozwoju i ograniczenia. T. 1
Słowa kluczowe
Klastry, Gospodarka
Business cluster, Economy
Uwagi
summ.
Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie głównych możliwości związanych z zastosowaniem nowoczesnych ICT w klastrach. Dodatkowo autorzy rozważają potencjalne zagrożenia dla funkcjonowania gron we współczesnej gospodarce cyfrowej.(fragment tekstu)

The aim of this article is to present major opportunities, associated with the use of ICT in regional clusters. The authors describe how the adoption and diffusion of IC technology can strengthen competitive advantage of clusters, focusing on key business processes, including logistics, marketing and innovation. In addition, the authors discuss the potential threats for clusters in the modern e-economy, presenting the possible scenarios of cluster development(author's abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Ahmed P.K.: Sixth generation innovation: innovation management systems into the future, "European Journal of Innovation Management" 2000, nr 3.
  2. Amin A., Thrift N.: Neo-Marshallian Nodes in Global Networks, "International Journal of Urban and Regional Research" 1992, no. 16.
  3. Arrow K.J.: The economic implications of learning by doing, "Review of Economic Studies" 1962, vol. 29.
  4. Carbonara N.: Information and communication technology and geographical clusters: opportunities and spread, "Technovation" 2005, nr 25.
  5. Gillespie A., Richardson R., Cornford J.: Regional Development and the New Economy: Theory and Evidence, w: European Economic Growth: The Impact of New Technologies, EIB Papers, vol. 6, no. 1, European Investment Bank, Luxembourg 2001.
  6. Grabher G.: The weakness of strong ties. The lock-in of regional development in the Ruhr area, w: Grabher G. (ed.): The embedded firm. On the socio-economics of industrial networks, Routledge, London and New York 1993.
  7. Regional clusters in Europe, European Commission, Observatory of European SMEs 2002, no. 3.
  8. Leamer E.E., Storper M.: The Economic Geography of the Internet Age, "Journal of International Business Studies" 2001, vol. 32, no. 4.
  9. Malone T.W., Smith S.A.: Modeling the performance of organizational structures, "Operations Research" 1988, no. 36.
  10. Malone T.W., Yates J., Benjamin R.I.: Electronic markets and electronic hierarchies, "Communications of the ACM", 1987, no. 30.
  11. Marshall A.: Principles of Economics, Macmillan, London 1920.
  12. Ormrod R.K.: Local context and innovation diffusion in a well-connected Word, "Economic Geography", 1990, vol. 66, no. 2.
  13. von Hippel E.: The Sources of Innovation, Oxford Univesity Press, New York 1988.
  14. Porter M.E., Millar V.E.: How information gives you competitive advantage, "Harvard Business Review" 1985, vol. 63, iss. 4.
  15. Porter M.E.: The Competitive Advantage of Nations, MacMillan, London 1990.
  16. Porter M.E: Porter o konkurencji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2001.
  17. Rayport J.F., Sviokla J.J.: Exploiting the Virtual Value Chain, "Harvard Business Review" 1995, nr 73.
  18. Romer P.: Endogenous technological change, "Journal of Political Economy" 1990, vol. 98.
  19. Saxenian A.: Regional Advantage. Culture and Competition in Silicon Valley and Route 128, Harvard University Press, Cambridge/London 1994.
  20. Shapiro C., Varian H.R.: Information Rules. A Strategic Guide to the Network Economy, Harvard Business School Press, Boston 1999.
  21. Timmers P.: Electronic Commerce. Strategies and Models for Business-to- Business Trading, John Wiley & Sons Ltd., Chichester 1999.
  22. Uzzi B.: Social structure and competition in interfirm networks the paradox ofembeddedness, "Administrative Science Quarterly" 1997, vol. 42.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu