BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Bylok Felicjan (Politechnika Częstochowska)
Tytuł
Prosumpcja jako forma innowacji na współczesnym rynku
Prosumption as a Form of Innovation in the Contemporary Market
Źródło
Marketing i Rynek, 2015, nr 2 (CD), s. 49-61, tabl., bibliogr. 35 poz.
Słowa kluczowe
Prosumpcja, Prosument, Konsumpcja, Konsument, Innowacje, Przegląd literatury
Prosumption, Prosumer, Consumption, Consumer, Innovations, Literature review
Uwagi
streszcz., summ., Artykuł dostępny na płycie CD
Abstrakt
Głównym celem artykułu jest opis prosumpcji jako formy innowacji w stosunkach między producentem a konsumentem. Realizacja tego celu była możliwa dzięki zastosowaniu metody analizy krytycznej źródeł literaturowych krajowych i zagranicznych dotyczących prosumpcji. W wyniku teoretycznych badań wskazano na ważność aktywności konsumentów w pełnieniu roli prosumenta we współczesnym społeczeństwie. Prosumenci dążą do poszukiwania sposobów zaspokojenia potrzeb dzięki indywidualizacji produktów i usług. Z kolei producenci dzięki zmianie podejścia do konsumentów i współdziałaniu z nimi w tworzeniu innowacyjnych produktów budują swoją pozycję rynkową. Implikacją praktyczną przeprowadzonych badań jest uwypuklenie zmiany postaw producentów wobec konsumentów i dostrzeganie w nich partnerów. Natomiast implikacją społeczną opracowania jest wskazanie zmiany roli konsumenta w stosunkach wymiany. (abstrakt oryginalny)

The main objective of the article is to describe presumption as a form of innovation in relations between the producer and the consumer. Implementation of the adopted objective was able owing to the application of the critical analysis of Polish and foreign literature sources on prosumption. In result of theoretical research, the author indicated the importance of consumers' activity in playing the role of prosumer in the contemporary society. Prosumers strive to seek after ways of meeting their needs owing to products and services individualisation. In turn, producers, owing to the change in their attitude towards consumers and cooperation with them in creation of innovative products, build their market position. A practical implication of the conducted surveys is to emphasise the change in producers' attitudes towards consumers and to see them as partners. On the other hand, a social implication of the work is to indicate the change of the consumer's role in exchange relations. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Binder S. (1996), Die Idee der Konsumsouveränität der Wettbewerbstheorie: Teleokratische vs. Nomokratische Auffassung, Europäischer Verlag der Wissenschaften, Frankfurt/ M.
  2. Bremdal B.A. (2011), Prosumer Oriented Business in the Energy Market, IMPROSUME Pubication Series#2, s. 1-25, www.ncesmart.com/wp-content/uploads/2014/01/Prosumer-oriented-businessin-the-energy-market-finale.pdf [dostęp: 28.09.2014].
  3. Bruns A. (2008), Blogs, Wikipedia, Second Life, and beyond. From production to produsage, Peter Lang, New York.
  4. Bylok F. (2013), Konsumpcja, konsument i społeczeństwo konsumpcyjne we współczesnym świecie. Studium socjologiczne, Wydawnictwo Naukowe "Ślask", Katowice.
  5. Campbell C. (2005), The Craft Consumer: Culture, craft and consumption in a postmodern society, "Journal of Consumer Culture", No. 5.
  6. Corsten H. (2000), Der Intergationsgrad des exterenen Faktors als Gestaltungsparameter in Dienstleistungsunternehmen-Voraussetzungen und Möglichkeiten der Externalisierung und Internalisierung, (w:) M. Bruhn, B. Strauss (red.), Dienstleistungsqualität: Konzepte-Mrthoden - Erfahrungen, 3 Aufl., Verlag Gabler.
  7. Geser G., Markus M. (2008), Prosumer im Turismus, IDT-Verlag, Hamburg.
  8. Grün O., Brunner J.-C. (2002), Der Kunde als Dienstleister. Von der Selbstproduktion zur Co-Produktion, Verlag Gabler, Wiesbaden.
  9. Humphreys A., Grayson K. (2008), The Intersecting Roles of Consumer and Producer: A Critical Perspective on Co-production, co-creation and Prosumption, Sociology Compass, No. 2.
  10. Kaplan A.M., Haenlein M. (2006), Toward a parsimonious definition of traditional and electric mass customization, "Journal of Product Innovation Management", Vol. 23 (2).
  11. Kelly K. (1998), New Rules for the New Economy, Online Version, http://kk.org/newrules/newrules-9.html [dostęp: 15.10.2014].
  12. Köhne S., Klein F. (2004), Prosuming in der telekommunikationsbranche, Konzeptionelle Grundlagen und Ergebnisse einer Delphi-Studie, Arbeitsberichte des Instituts für Wirtschaftsinformatik, Münster, nr 97.
  13. Kutsch T., Wiswede G. (1986), Wirtschaftssoziologie, Ferdinand Enke Verlag, Stuttgard.
  14. Lebiejko A. (2001), Prosumer - a new trend of active consumption on the example banking services, "Journal of Interdisciplinary Research", No. 1 (2).
  15. Majboub W. (2014), Co-creation of Value or co-creation of Experience? Interrogations in the field of Cultural Toursim, "International Journal of Safety and Security in Tourism", No. 7.
  16. Michal S. (1997), Prosuming-Marketing. Konnzeption und Anwendung, Verlag Paul Haupt, Bern, Stuttgard, Wien.
  17. Miller D. (1987), Material Culture and Mass Consumption, Blackwell, Oxford.
  18. Mróz B. (2013), Konsument w globalnej gospodarce. Trzy perspektywy, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  19. Neff J. (2006), P&G Provides Product Lauchpad, a Buzz Network of Moms, "Adversing Age", No. 77.
  20. Norman R. (1984), Service Management. Strategy and Leadership in Service Businesses, Wiley, Chichester.
  21. Piller F. (2005), Von Open Source zu Open Innovation, http:www.mass-customization.de/download/hbm03.pdf [dostęp: 28.09.2014].
  22. Pine J. II (1992), Mass Customization: The New Frontier in Business Competition, Harvard Business School, Boston.
  23. Ramirez R. (1999), Value Co-Production: Intellectual Origins and Implication for Practice and Research, "Strategic Management Journal", Vol. 20.
  24. Ritzer G., Dean P., Jurgenson N. (2012), The Coming of Age of the Prosumer, "American Behavioral Scientist", April 1.
  25. Ritzer G., Jurgenson N. (2010), Production, Consumption, Prosumption. The Nature of Capitalism in the Age of Digital "Prosumer", "Journal of Consumer Culture", No. 10 (13), https://archive.org/stream/Ritzer_Jurgenson_2010#page/n29/mode/2up [dostęp: 28.09.2014].
  26. Ritzer G. (2005), Makdonaldyzacja społeczeństwa, Wydawnictwo MUZA S.A., Warszawa.
  27. Schelke A. (2006), Transparente Märkte in interaktiven Wertschöpfungsprozessen, (w:) M. Prisching (red.), Die zweidimensionale Gesellschaft. Ein Essay zur Neokonsumistischen Geisteshaltung, VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden.
  28. Strauss B. (2001), Prosumerismus, (w:) H. Diller (red.), Vahlens Groβes Marketing Lexikon, Tauschenbuchasgabe, Verlag Vahlen, München.
  29. Tapsott D., Williams A. (2008), Wikinomia. O globalnej współpracy, która zmienia wszystko, WAMP, Warszawa.
  30. Toffler A. (2006), Trzecia fala, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań.
  31. Tolino A. (2010), Gaming 2.0 - Computerspile und Kulturproduktion. Analyse der Partizipation Cumputerspielern an einer konvergenten Medienkultur und Taxonomie von ludischen Artefakten, Verlag Werner Hülsbusch, Boizenburg.
  32. Tseng M.M., Jiao J. (2001), Mass Customization, "Handbook of Industrial Engineering, Technology and Operation Management" (3rd ed.) Wiley, New York.
  33. van Raaij F. (2001), Konsumpcja postmodernistyczna, (w:) M. Lambkin, G. Foxal, R. van Raaij, B. Heilbrunn (red.), Zachowania konsumenta. Koncepcje i badania europejskie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  34. Wittke V. (1997), Online in die Do-it-yourself-Gesellschaft?: zu Widersprüchlichkeiten in der Entwicklung von Online-Diensten und denkbaren Lösungsformen, (w:) R. Werle, C. Lang (red.) Modell Internet? Entwicklungsperspektiven neuer Kommunikationsnetze, Verlag Campus, Frankfurt am Main.
  35. Ziemba E., Eisenbardt M. (2014), Prosumers' eagerness for knowledge sparing with enterprises - a Polish study, "Online Journal of Applied Knowledge Management", Vol. 2, Issue 1.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1231-7853
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu