BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Sopińska Agnieszka (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
Orientacja strategiczna przedsiębiorstw z sektora MSP w świetle badań
Strategic orientation of enterprises from the SME sector in the light of research
Źródło
Organizacja i Kierowanie, 2014, nr 1A, s. 217-227, rys., tab., bibliogr. 3 poz.
Organization and Management
Słowa kluczowe
Zmienna objaśniająca, Małe i średnie przedsiębiorstwa, Strategia przedsiębiorstwa
Exogenous variable, Small business, Corporation strategies
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Zagadnienie orientacji strategicznej przedsiębiorstw z sektora MSP stanowiło element szerszych badań dotyczących zasobowych uwarunkowań wyborów strategicznych przedsiębiorstw, realizowanych pod kierunkiem A. Sopińskiej, w 2013 roku. W celu identyfikacji orientacji strategicznej przedsiębiorstw analizie poddano 3 parametry: sposób rozumienia pojęcia strategii, opis przyjętej perspektywy w tworzeniu strategii oraz determinanty tworzenia strategii. Badaniami objęto 380 przedsiębiorstw z sektora MSP. Badania przeprowadzono metodą standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych CATI. Uzyskane wyniki pozwoliły stwierdzić, iż większość z przebadanych podmiotów stosuje mieszaną orientację w tworzeniu strategii, próbując łączyć racjonalizm i uporządkowanie z kreatywnością i samorzutnością. Może o tym świadczyć: po pierwsze, przyjęcie przez większość podmiotów dualnej (egzogenicznej i endogenicznej) perspektywy w tworzeniu strategii; po drugie, na równi uwzględnianie wewnętrznych i zewnętrznych determinant tworzenia strategii oraz, po trzecie, sposób rozumienia istoty strategii. (abstrakt oryginalny)

The issue of strategic orientation of enterprises from the SME sector was a subject of broad research on resource-related conditionings of enterprises' strategic choices, carried out under the direction of A. Sopińska in 2013. In order to identify strategic orientation of enterprises, 3 parameters were analysed: the way of perceiving the idea of strategy; description of the adopted perspective in strategy creation; and determinants of strategy creation. The research covered 380 enterprises from the SME sector. The research was carried out according to the CATI method. The results allowed to state that most analysed entities apply mixed orientation in strategy creation, trying to combine rationalism and orderliness with creativity and spontaneity. It is shown by: firstly, adopting a dual (exogenous and endogenous) perspective in strategy creation by most entities; secondly, considering both internal and external determinants of strategy creation; thirdly - the way of perceiving the essence of the strategy. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Małe i średnie przedsiębiorstwa a dobre zarządzanie - Raport o stanie sektora MSP w Polsce, Raport PARP, Warszawa 2012.
  2. Obłój K., Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa 1998.
  3. Zasobowe uwarunkowania wyborów strategicznych przedsiębiorstw. Problem pozyskiwania i wykorzystania zasobów przez przedsiębiorstwa", Raport z badań statutowych KZiF/S/16/2013, SGH, Warszawa 2013.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-5466
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu