BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Mańkowska Natalia (Akademia Morska w Gdyni)
Tytuł
E-administracja a efektywność sektora publicznego
E-government and the efficiency of public sector
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2014, nr 348, s. 200-209, rys., tab., bibliogr. 24 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Polityka ekonomiczna
Słowa kluczowe
e-administracja, Efektywność, Sektor publiczny, Biurokracja, Korupcja
e-government, Effectiveness, Public sector, Bureaucracy, Corruption
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Przedmiotem rozważań w niniejszej publikacji jest problematyka dotycząca zależności między elektroniczną administracją a efektywnością sektora publicznego. Celem jest ukazanie roli organizacji publicznych w procesie zwiększania efektywności sektora publicznego. W związku z tym dokonano analizy zależności występujących między stopniem rozwoju usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną a poziomem biurokracji, korupcji i przejrzystości administracji w państwach Unii Europejskiej w latach 2010-2012. Zależność ta została zbadana za pomocą współczynnika korelacji Pearsona. Wykorzystane w badaniu czynniki uznawane są za podstawowe źródło nieefektywności sektora publicznego, ograniczające możliwości ekonomicznego gospodarowania mieniem publicznym. Z tego względu ocenia się, że intensyfikowanie roli technologii informacyjnych i komunikacyjnych w procesie dostarczania usług publicznych może być powiązane z efektywnością sektora publicznego.(abstrakt oryginalny)

The paper discusses the issue concerning the relationship between the electronic administration and efficiency of the public sector. The aim of the article is to show the role of public organizations in shaping an effective public sector and to examine the impact of the development of public services provided electronically on the level of bureaucracy, corruption and administrative transparency in the European Union. The factors identified above are considered to be the primary source of inefficiency of the public sector, restricting the economic management of public property.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Accenture, Markle Foundation, United Nations Development Programme, 2001, Creating a Development Dynamic, Final Report of the Digital Opportunity Initiative, July, s. 35-36.
  2. Bilbao-Osorio B., Dutta S., 2012, The Global Information Technology Report, World Economic Forum, Geneva, http://reports.weforum.org/global-information-technology-2012/ (15.04.2014).
  3. Bilbao-Osorio B., Dutta S., Lanvin B., 2013, The Global Information Technology Report, World Economic Forum, Geneva, http://www.weforum.org/reports/global-information-technology-report- 2013 (15.04.2014).
  4. Brol M., 2010, Zarys ekonomii sektora publicznego, Wyd. UE we Wrocławiu, Wrocław 2010.
  5. Dąbrowska A., 2008, Rozwój rynku usług w Polsce - uwarunkowania i perspektywy, SGH w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa.
  6. Denhardt R., 2008, Theoris of Public Organization, Thomson Wadsworth, Belmont.
  7. Flis R., 2009, Badanie zapotrzebowania na działania wspierające rozwój usług świadczonych elektronicznie (e-usług) przez przedsiębiorstwa mikro i małe, Wyd. PARP, Warszawa.
  8. Gant J.P., 2008, Electronic Government for Developing Countries, ITU Telecommunication Development Sector's ICT Applications and Cybersecurity Division, Geneva.
  9. Gołuchowski J., Frączkiewicz-Wronka A., 2008, Technologie wiedzy w zarządzaniu publicznym, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
  10. Kaczorowska A., 2013, E-usługi administracji publicznej w warunkach zarządzania projektami, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  11. Kleer J., 2005, Identyfikacja rodzajów dóbr wytwarzanych przez sektor publiczny, [w:] Sektor publiczny w Polsce i na świecie. Między upadkiem a rozkwitem, Wyd. CeDeWu, Warszawa.
  12. Kleer J., 2006, Globalizacja a państwo narodowe i usługi publiczne, PAN, Warszawa.
  13. Kożuch B., Kożuch A., 2011, Usługi publiczne. Organizacja i zarządzanie, Wyd. Instytutu Spraw Publicznych UJ, Kraków.
  14. Luterek M., 2010, e-Government. Systemy informacji publicznej, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  15. McConnell C.R., 1984, Economics, McGraw-Hill, New York, St. Louis.
  16. Mishra S., 2009, ICT enabled Public Service Delivery Centre Jan Seva Kendra, Stockholm Challenge, India Development Gateway.
  17. Osiński J., 2008, Administracja publiczna na progu XXI wieku. Wyzwania i oczekiwania, SGH w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa
  18. Podlasiak Z., 2009, Ekonomiczna analiza państwa, Wyższa Szkoła Studiów Międzynarodowych w Łodzi, Łódź.
  19. Przygodzka R., 2008, Efektywność sektora publicznego, Optimum Studia Ekonomiczne Nr 4 (40), Białystok.
  20. Rao M., 2005, Visions of the Information Society, http://www.itu.int (1.03.2014).
  21. Stankiewicz J., 2002, Konkurencyjność przedsiębiorstw. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, TNOIK, Toruń.
  22. Szewczyk A., 2007, Społeczeństwo informacyjne - problemy rozwoju, Difin, Warszawa.
  23. Sztaba S., 2007, Ekonomia od A do Z. Encyklopedia podręczna, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  24. Wysocki S., 2005, Menedżerskie zarządzanie publiczne - europejskie wzorce, polskie doświadczenia; Umbrella, Dzierżoniów.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2014.348.18
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu