BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Jedynak Witold (University of Rzeszów, Poland)
Tytuł
Ethical Problems of the Sociologists Profession : Polish Perspective
Źródło
Economics & Sociology, 2014, vol. 7, nr 4, s. 104-112, bibliogr. 23 poz.
Słowa kluczowe
Socjologia, Etyka zawodowa, Kwalifikacje zawodowe
Sociology, Professional ethics, Professional skills
Uwagi
summ.
Abstrakt
The sociologists professional ethics defines the rules of the sociologists professional activities. Observing moral standards is an expression of care not only for the sociologists common good, but also for the society common good as the society is examined by the sociologists and the society uses and benefits from the research results. Society expects that sociologists will be highly qualified, will perfect their skills and improve their expertise as well as keep high ethical standards. The basic duty of every sociologist is not to harm the participants, but to protect their rights, interests, sensitivity and privacy. Coming across different people and social groups, a sociologist should rely on ethical rules as they guarantee the observance of civil and human rights. The researchers cannot use their authority to support particular people, political parties or groups, because such researchers will be seen as uncritical apologists of particular groups of power or interest. Sociologists who conduct research are under an obligation to carry it out in a way that does not raise either reservations or suspicions of impartiality. Only solid research conducted by reliable sociologists deserve to be acknowledged, and if such sociologists opinions are unbiased, they will be accepted and positively appraised. The article is an analysis of the subcject with using available literature. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Babbie, E. (2004), Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  2. Cioffi-Revilla, C. (2010), Computational social science, WIREs Comp Stat, 2, pp. 259-271. doi: 10.1002/wics.95
  3. Dyoniziak, R. (2004), Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
  4. Fudalej, M. (1991), Techniki i typy kłamstwa w nauce, in: Etyka zawodowa ludzi nauki, ed. J. Goćkowski, K. Pigon, Ossolineum - Polska Akademia Nauk, Wrocław-Warszawa-Kraków, pp. 85-94.
  5. Goode, W. J., Hatt, P. K. (1965), Czynności ankietera i problemy związane z przeprowadzeniem wywiadu, in: Metody badań socjologicznych, ed. S. Nowak, PWN, Warszawa, pp. 69-88.
  6. Jedynak, W. (2010), Świat sondażowych manipulacji, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego, No 62 (Socjologia 7), pp. 11-26.
  7. Kling, R. (2010), Learning about Information Technologies and Social Change: the Contribution of social informatics, The Information Society 16 (3), Center for Social Informatics, Indiana University.
  8. Kodeks Etyki Socjologa (25 March 2012), http://www.pts.org.pl/public/upload/kodeks.pdf
  9. Komitet Etyki w Nauce przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk (1994), Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych, Warszawa.
  10. Krimsky, S. (2006), Nauka skorumpowana? O niejasnych związkach nauki i biznesu, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
  11. Kulpińska, J. (1991), Uczony jako ekspert, in: Etyka zawodowa ludzi nauki, ed. J. Goćkowski, K. Pigon, Ossolineum - Polska Akademia Nauk, Wrocław-Warszawa-Kraków, pp. 265-274.
  12. Kunicki-Goldfinger, W. J. H. (1991), Problemy moralne poznania naukowego i zastosowań nauki, in: Etyka zawodowa ludzi nauki, ed. J. Goćkowski, K. Pigon, Ossolineum -Polska Akademia Nauk, Wrocław-Warszawa-Kraków, pp. 95-106.
  13. Lazari-Pawłowska, I. (1971), Etyki zawodowe jako role społeczne, in: Etyka zawodowa, ed. A. Sarapata, Książka i Wiedza, Warszawa, pp. 33-73.
  14. Mackay, H. (2013), Information and the Transformation of Sociology: Inter-activity and Social Media Monitoring, tripleC 11(1), pp. 117-126.
  15. Ocena metodologii i rezultatów badań poprzedzających pierwszą i drugą turę wyborów prezydenckich w 2010 roku (2010), 1st ed., Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku, Warszawa.
  16. Silverman, D. (2008), Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  17. Sułek, A. (2002), Ogród metodologii socjologicznej, 1st ed., Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
  18. Sułek, A. (1990), W terenie, w archiwum i w laboratorium. Studia nad warsztatem socjologa, Warszawa.
  19. Sułek, M., Świniarski, J. (2001), Etyka jako filozofia dobrego działania zawodowego, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa.
  20. Szczepański, J. (1991), Uczony i społeczeństwo, Etyka zawodowa ludzi nauki, ed. J. Goćkowski, K. Pigon, Ossolineum - Polska Akademia Nauk, Wrocław-Warszawa-Kraków, pp. 233-244.
  21. Sztumski, J. (2005), Wstęp do metod i technik badań społecznych, 6th ed., Wydawnictwo Naukowe Śląsk, Katowice.
  22. Teichman, J. (2002), Etyka społeczna, Oficyna Naukowa, Warszawa.
  23. Turner, J. H. (1998), Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, Wydawnictwo Zysk i S-ka, 1st ed., Poznań.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2071-789X
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.14254/2071-789X.2014/7-4/7
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu