BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Jeżewska-Zychowicz Marzena (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie), Królak Maria (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie)
Tytuł
Innowacyjne produkty zbożowe z dodatkiem błonnika a zachowania konsumentów
Consumers' Behaviours Related to Novel Cereals with Added Fibre
Źródło
Marketing i Rynek, 2015, nr 2 (CD), s. 244-254, tabl., bibliogr. 19 poz.
Słowa kluczowe
Innowacje, Piekarnictwo, Żywność funkcjonalna, Zachowania konsumenta, Badania empiryczne
Innovations, Bakery, Functional food, Consumer behaviour, Empirical researches
Uwagi
streszcz., summ., Artykuł dostępny na płycie CD
Abstrakt
Celem badań było określenie skłonności konsumentów do spożywania produktów zbożowych z mąki jasnej z dodatkiem błonnika. Badanie empiryczne zrealizowano w listopadzie 2013 r. w grupie ogólnopolskiej 1000 dorosłych konsumentów, za pomocą metody wywiadów bezpośrednich. Zwolennicy produktów z mąki jasnej wzbogaconych w błonnik charakteryzowali się relatywnie częstym spożywaniem produktów wytworzonych z mąki jasnej, ale także pieczywa z mąki pełnoziarnistej. W grupie tej odnotowano większy odsetek osób ze środowiska wiejskiego, z wykształceniem średnim i wyższym oraz osób oceniających swój dochód jako niewystarczający. Produkty zbożowe z dodatkiem błonnika mogą pomóc w ograniczaniu zbyt małego spożycia błonnika w grupie konsumentów preferujących jasne pieczywo, natomiast zwolennicy produktów pełnoziarnistych wykazują relatywnie małe zainteresowanie nimi. (abstrakt oryginalny)

The aim of the study was to determine consumers' willingness to eat plain cereals with added fibre. The research was carried out in November 2013 within a nation-wide group of 1,000 adult consumers. Those consumers who preferred plain cereals enriched in fibre were characterised by a relatively frequent consumption of plain cereals as compared with others, and also relatively high frequency of eating wholemeal bread. This group have shown a higher percentage of people from the rural environment, with secondary and higher education and those who evaluated their income as insufficient. Cereal products with added fibre can help to reduce insufficient dietary fibre intake in a group of consumers who prefer plain cereals, whereas consumers of whole-grain products have shown relatively smaller interest in such foods. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Adams J.F., Engström A. (2000), Dietary intake of whole grain vs. recommendations, "Cereal Foods World", No. 45(2).
  2. Arvola A., Lähteenmäki L., Dean M., Vassallo M., Winkelmann M., Claupein E., Saba A., Shepherd R. (2007), Consumers' beliefs abot whole and refined grain products in the UK, Italy and Finland. "Journal of Cereal Sciences", No. 46.
  3. Berg C., Jonsson I., Conner M., Lissner L. (2003), Perceptions and reasons for choice of fat- and fibre-containing foods by Swedish Schoolchildren. "Appetite", No. 40.
  4. Borowska A., Kowrygo B. (2013), Innowacyjność produktowa na przykładzie sektora piekarskiego, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
  5. Budżety gospodarstw domowych w 2012 r. (2013), GUS, Warszawa.
  6. Calderelli V., Benassi M., Matioli G. (2008), Substitution of hydrogenated fat by soy oil in the elaboration of flaxseed bread and evaluation of sensory acceptance, "Ciêncie e Technologia Alimentos", No. 28(3).
  7. Dean M., Shepherd R., Arvola A., Vassallo M., Winkelmann M., Claupein E., Lähteenmäki L., Raats M.M., Saba A. (2007), Consumer perceptions of healthy cereal products and production methods. "Journal of Cereal Science", No. 46.
  8. Dewettinck K., Van Bockstaele F., Kühne B., Van de Walle D., Courtens T.M., Gellynck X. (2008), Nutritional value of bread: Influence of processing, food interaction and consumer perception, "Journal of Cereal Science", No. 48.
  9. Ginon E., Loheac Y., Martin C., Combris P., Issanchou S. (2009), Effect of fibre information on consumer willingness to pay for French baguettes, "Food Quality and Preference", No. 20.
  10. Hellyer N.E., Fraser I., Haddock-Fraser J. (2012), Food choice, health information and functional ingredients: An experimental auction employing bread, "Food Policy", No. 37.
  11. Heenan S., Dufour J.P., Harvey W., Delahunty C. (2008), The Sensory Quality of Fresh Bread: Consumers' Perceptions, Descriptive Attributes, and Volatile Composition, "Food Research International", No. 41(10).
  12. Hobbs D.A., George T.W., Lovegrove J.A., Methven L. (2012), Consumer acceptance of novel vegetable containing bread products as a potential vehicle to increase vegetable consumption, "Proceedings of the Nutrition Society", No. 71.
  13. Marek T., Noworol C. (1987), Zarys analizy skupień (niehierarchiczne i hierarchiczne techniki skupiania), (w:) J. Brzeziński (red.), Wielozmiennowe modele statystyczne w badaniach psychologicznych, Warszawa-Poznań.
  14. Mialon V., Clark M., Leppard P., Cox D. (2002), The effect of dietary fibre information on consumer responses to breads and "English" muffins: a cross cultural study, "Food Quality and Preference", No. 13.
  15. Rakcejeva T., Skudra L., Strautniece E. (2007), Sensory evaluation of wheat bread with Flax Seed Marc Additive, "Maisto Chemija Ir Technologija", No. 41(2).
  16. Seal C.J., Jones A.R., Whitney A.D. (2006), Whole grains uncovered, "Nutrition Bulletin", No. 31.
  17. Shepherd R., Dean M., Lampila P., Arvola A., Saba A., Vassallo M., Claupein E., Winkelman M., Lähteenmäki L. (2012), Communicating the benefits of wholegrain and functional grain products to European consumers, "Trends in Food Science and Technology", No. 25.
  18. Smith A.T., Kuznesof S., Richardson D.P., Seal C. (2003), Behavioural, attitudinal and dietary responses to the consumption of wholegrain foods, "Proceedings of the Nutrition Society", No. 62(2).
  19. Thane C.W., Jones A.R., Stephen A.M., Seal C.J., Jebb S.A. (2005), Whole-grain intake of British young people aged 4-18 years, "British Journal of Nutrition", No. 94.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1231-7853
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu