BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kozłowska Anna (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
Reklama społeczna jako narzędzie kształtowania postaw społecznych w Polsce
Źródło
Biuletyn IGS / Szkoła Główna Handlowa. Instytut Gospodarstwa Społecznego, 2002/2005, nr 1-4, s. 169-189, tab., bibliogr. 28 poz.
Słowa kluczowe
Reklama, Postawy społeczne, Kampanie społeczne
Advertising, Social attitudes, Social campaigns
Uwagi
streszcz.
Abstrakt
Reklama społeczna w swej obecnej formie pojawiła się w Polsce dopiero po 1989 r. Spektakularnym przykładem reklamy społecznej z tamtego okresu jest plakat Andrzeja Pągowskiego z 1994 r., przedstawiający twarz-pupę z wetkniętym papierosem. Podpis: "Papierosy są do dupy" nie pozostawiał złudzeń, że plakat ma przekaz antynikotynowy. U jednych mógł wywoływać oburzenie, inni zachwycali się jego prostotą i celnością. Od tamtej pory marny jednak do czynienia z wyraźną zmianą podejścia do reklamy społecznej i sposobów jej oddziaływania. Przede wszystkim widoczny jest wzrost znaczenia reklamy społecznej w procesie wpływania na postawy i zachowania. W ostatnich latach nastąpił nie tylko rozwój form i zastosowań reklamy społecznej, ale zdecydowanie powiększył się zasób problemów społecznych, których ta forma komunikacji ze społeczeństwem zaczyna dotykać.
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Bibliografia
Pokaż
  1. Stafiej A., Historia reklamy społecznie użytecznej, w: D. Maison, P. Wasilewski, Propaganda dobrych serc, czyli rzecz o reklamie społecznej, Agencja Wasilewski, Warszawa 2002.
  2. Soliński D., Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, wyd. 1, Gdańsk 2003.
  3. Materiały Fundacji Komunikacji Społecznej. http://www.fks.dobrestrony.pl.
  4. Dobek-Ostrowska B., Wiszniowski R., Teoria komunikowania publicznego i politycznego, Astrum, Wrocław 2002.
  5. Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, ASPRA-JR, Warszawa 2001.
  6. Boner G., Wänke M., Postawy i zmiana postaw, GWP, Gdańsk 2004.
  7. Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. Psychologia społeczna. Serce i umysł, Zysk i S-ka, Poznań 1997.
  8. Wasilewski P., Polskie kampanie społeczne w latach 1997-2001 (wybór), w: D. Maison, P. Wasilewski, Propaganda dobrych serc, czyli rzecz o reklamie społecznej, Agencja Wasilewski, Warszawa 2002.
  9. Bogunia-Borowska M., Reklama jako tworzenie rzeczywistości społecznej, wyd. 1, Wyd. UJ, Kraków 2004.
  10. Dolińska D., Psychologia reklamy, Agencja Reklamowa "Aida", Wrocław 1998.
  11. Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Astrum, Wrocław 1999.
  12. Murdoch A., Kreatywność w reklamie, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2004.
  13. Mazurczak E., Kampanie społeczne Fundacji "Porozumienie bez barier", w: D. Maison, P. Wasilewski, Propaganda dobrych serc, czyli rzecz o reklamie społecznej, Agencja Wasilewski, Warszawa 2002.
  14. Sajkowska M., Wprowadzenie do problematyki dziecka krzywdzonego, wykład wygłoszony podczas V Ogólnopolskiej Konferencji Powstrzymania Przemocy wobec Dzieci, Warszawa 2000, http://www.przemoc.com.pl, 20.06.2005.
  15. Rzuć palenie razem z nami, http://ars.dobrestrony.pl/pokaz.asp?pid=202, 20.10.2005.
  16. Kozłowska A., Reklama. Socjotechnika oddziaływania, SGH, Warszawa 2001.
  17. Mika S., Psychologia społeczna, PWN, Warszawa 1982.
  18. Mazurczak E., Andrzeja Pągowskiego twórczość w służbie ludzkości, w: D. Maison, P. Wasilewski, Propaganda dobrych serc, czyli rzecz o reklamie społecznej, Agencja Wasilewski, Warszawa 2002.
  19. Parkinson B., Emocje, w: Emocje i motywacja, pod red. B. Parkinsona, A.M. Colmana, Zysk i S-ka, Poznań 1999.
  20. Reykowski J., Eksperymentalna psychologia emocji, KiW, Warszawa 1968.
  21. Maison D., Bruin R., Wpływ badań na skuteczność społecznej kampanii reklamowej, w: D. Maison, P. Wasilewski, Propaganda dobrych serc, czyli rzecz o reklamie społecznej, Agencja Wasilewski, Warszawa 2002.
  22. Kwarciak B., Psychologiczne filary skutecznej reklamy, "Marketing Service" nr 2/1998.
  23. Berger P., Zaproszenie do socjologii, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1995.
  24. Mazurczak E., Powstrzymać przemoc domową, w: D. Maison, P. Wasilewski, Propaganda dobrych serc, czyli rzecz o reklamie społecznej, Agencja Wasilewski, Warszawa 2002.
  25. Znajdź czas dla swojego dziecka, "Serwis Informacyjny Narkomania" nr 12/13/2000.
  26. Cieślak W., Kino akcji społecznych w paśmie najwyższej oglądalności, w: D. Maison, P. Wasilewski, Propaganda dobrych serc, czyli rzecz o reklamie społecznej, Agencja Wasilewski, Warszawa 2002.
  27. Narkotyki. Najlepszy sposób, "Brief" nr 9/2003.
  28. Materiały Fundacji Komunikacji Społecznej. http://www.fks.dobrestrony.pl, 21.10.2005.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0208-791X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu