BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Czarnecki Paweł Stanisław (Wyższa Szkoła Menedżerska w Warszawie)
Tytuł
Etyka biznesu
Business Ethics
Źródło
Zarządzanie. Teoria i Praktyka / Wyższa Szkoła Menedżerska w Warszawie, 2012, nr 2 (6), s. 13-22
Słowa kluczowe
Etyka biznesu
Business ethics
Uwagi
summ.
Abstrakt
W niniejszym artykule przyjmuję, iż maksymalizacja zysku nie jest najważniejszym celem biznesu, mimo iż zysk (powiększanie wartości) jest warunkiem koniecznym biznesu. Drugim koniecznym warunkiem jest zachodzenie relacji pomiędzy: przedsiębiorcą (indywidualnym lub kolektywnym) a pracownikami przedsiębiorstwa, przedsiębiorcą a klientem, przedsiębiorcą a państwem oraz przedsiębiorcą a społeczeństwem. Etyczne aspekty wszystkich tych czterech relacji można rozpatrywać oddzielnie, nie należy jednak zapominać, że są one od siebie zależne (o czym powiem w dalszej części artykułu). Z biznesem mamy więc do czynienia wszędzie tam, gdzie owe cztery relacje występują łącznie, zaś jednym z ważnych celów działania jest zysk.(fragment tekstu)

Although most publications on business ethics do not try to define the term 'business', the definition would appear to be needed for at least three reasons. The first cause, though the least important, is the ambiguity of the concept of business, both in everyday language, as well as in ethical literature. Secondly, according to some authors, it is impossible to practice business ethics not practicing the same analysis of the business itself. As noted by E. Sternberg, understanding the essence of business is a prerequisite for understanding of issues of business ethics. Above all, however, it seems that a clear definition of what is considered to be business, is important because its very definition may be relevant to the ethical evaluation of business (or having such an assessment include or imply). For example, Max Weber argued that the business is a constant struggle for scarce resources. If we agree to define business this way, it is from this standpoint that business is an activity contrary to at least one important moral principle, namely the principle of equitable distribution of wealth. The communist ideal of the abolition of private property and capital-based 'community' economy seems to be just an attempt to reconcile the need for economic growth with equitable distribution of available resources. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. E. Sternberg, Just business. Business Ethics in Action, Oxford 2000, s. 4.
  2. M. Weber, Gospodarka i społeczeństwo zarys socjologii rozumiejącej, tłum. D. Lachowska, Warszawa 2002,
  3. E. Sternberg, Czysty biznes. Etyka w działaniu, tłum. P. Łuków, Warszawa 1998, s. 49
  4. J. Sekuła, Uprawomocnienie tzw. etyki biznesu w systemie etyki graduacyjnej, [w:] Etyczne fundamenty gospodarowania, pod red. A. Węgrzeckiego, Kraków 1999, s. 37.
  5. J. Bocheński, Filozofia przedsiębiorstwa, [w:] Sens życia i inne eseje, Kraków 1993, s. 72.
  6. E. Sternberg, Czysty biznes. Etyka w działaniu, s. 49.
  7. J.W. Gałkowski, Zasady etyki zawodowej - etyka biznesu, [w:] Etyka w biznesie, pod red. M. Borkowskiej
  8. J.W. Gałkowski, Praca i człowiek, Warszawa 1980.
  9. A. MacIntyre, Dlaczego problemy etyki biznesu są nierozwiązywalne?, [w:] Etyka biznesu, pod red. A. Zaporowskiego, Poznań 1997, s. 232.
  10. T. Pietrzkiewicz, Etyka zarządzania rozwojem gospodarczym, [w:] Etyce Biznesu, Warszawa 2002, s. 118.
  11. A. Dylus, Bezbożna gospodarka, [w:] Etyka biznesu, s. 145.
  12. W.G. Nickels, Zrozumieć biznes, Warszawa 1995, s. 7.
  13. P. Druckner, Zarządzanie XXI wieku, Warszawa 2000.
  14. M. Friedman, Kapitalizm i wolność, Warszawa 1993
  15. J. Dietl, W. Gasparski, Etyka biznesu, Warszawa 1997;
  16. J. Gocko, Ekonomia a moralność, Lubin 1996
  17. A. Etchegoyen, La valse des éthiques, Paris 1991.
  18. Cz. Porębski, Czy etyka się opłaca? Zagadnienia etyki biznesu, Kraków 1997, s. 10.
  19. A. MacIntyre, Dlaczego problemy etyki biznesu są nierozwiązywalne?, s. 231
  20. J. Dietl, W. Gasparski, Etyka biznesu, Warszawa 2002.
  21. P.O. Żylicz, J. Wolniewicz, Psychologia w trudnym świecie biznesu, [w:] Praktyka psychologiczna w świetle standardów etycznych, pod red. J. Brzezińskiego, M. Toeplitz-Wiśniewskiej, Warszawa 2004, s. 182
  22. R. C. Solomon, Ethics and Excellence. Cooperation and Integrity in Business, Oxford 1993, s. 5.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2081-1586
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu