BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Śmiglak-Krajewska Magdalena (Poznan University of Life Sciences, Poland), Zielińska Anna (Poznan University of Life Sciences, Poland)
Tytuł
Information as Aided Factor of Price Risk Management in Agriculture
Informacja rynkowa jako czynnik wspomagający zarządzanie ryzykiem w agrobiznesie
Źródło
Journal of Agribusiness and Rural Development, 2009, z. 1 (11), s. 189-197, rys., bibliogr. 6 poz.
Słowa kluczowe
Informacja rynkowa, Zarządzanie ryzykiem, Normy jakościowe, Ceny, Instrumenty pochodne
Market information, Risk management, Quality standards, Prices, Derivatives
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem niniejszego artykułu było określenie roli informacji rynkowej, a w szczególności informacji na temat znajomości rynkowych metod zarządzania ryzykiem cenowym wśród badanych respondentów z 280 gospodarstw indywidualnych oraz 66 gospodarstw dzierżawionych przez Skarb Państwa. Badanie przeprowadzono w latach 2004-2005 w Wielkopolsce. W badaniach uwzględniono: a) wielkość gospodarstw - wszystkie badane gospodarstwa były podzielone na trzy kategorie wielkości, b) obszar zasiewów. Na podstawie przeprowadzonych badań można stwierdzić, że wielkopolscy producenci rolni dysponują niewielką wiedzą na temat zarządzania ryzykiem cenowym oraz metod jego ograniczania. (abstrakt oryginalny)

The main goal of this paper was to examine the role of information, especially information of the price risk management methods among Polish farmers in the Wielkopolska Region. Primary data, in a form of a survey, was collected from 280 individual farms and 66 selected State Treasury Farms. Research was carried out in 2004-2005 in the Wielkopolska Region. Specific requirements were followed: a) arable land up, b) market scale production. The examined individual farms and State Treasury Farms were divided into three size groups: I, II, III. The results showed that Polish farmers have little knowledge of price risk management methods and their tools to protect themselves against price risk. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Co to jest informacja i jak uzyskać do niej dostęp. 1999. In: Poradnik zielonego dziennikarza. Ed. A. Żwawa. Wyd. Zielone Brygady, Kraków.
  2. Cordier J.E., 1988. Importance of Commodity Risk Management for Producers of the European Union. Lyonís Submit, United Nations Conference on Trade and Development, 101-103.
  3. Figiel S., Kozłowski W., Pilarski S., 2001. Marketing w agrobiznesie. Marketing produktów żywnościowych. Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.
  4. Levison M., 1992. Nie tylko wolny rynek, odrodzenie aktywnej polityki gospodarczej. PWE, Warszawa.
  5. Zarządzanie przedsiębiorstwem wczoraj - dziś - jutro. 1999. Ed. T. Mendel, W. Tłuchowski. AE, Poznań, Wyższa Szkoła Marketingu i Zarządzania, Leszno.
  6. Sznajder M., Trębacz A., Adamczyk G., 1997. Rynek rolny. Wyd. AR, Poznań.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-5241
Język
eng, pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu