BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Karpiel Łucja, Giemza Mariusz (Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie / Wydział Towaroznawstwa i Zarządzania Produktem)
Tytuł
Współczesne zapewnianie jakości w sektorze opieki zdrowotnej
Źródło
Zeszyt Naukowy.pl / Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie, 2013, nr 30, 16 s., tab., bibliogr. 15 poz.
Słowa kluczowe
Opieka zdrowotna, Jakość usług medycznych, Zarządzanie jakością, System zarządzania jakością, Usługi medyczne
Health care, Quality of medical services, Quality management, Quality management systems, Medical services
Uwagi
streszcz.
Abstrakt
Jakość świadczonych usług medycznych stanowi główny element efektywnego i skutecznego funkcjonowania placówki medycznej. W celu zagwarantowania wysokiego poziomu świadczonych usług, w dobie rosnącej konkurencji, jednostki ochrony zdrowia wdrażają systemy zarządzania jakością, by lepiej spełniać wymagania stawiane im przez pacjentów - klientów. Działania te prowadzą do otrzymania certyfikatu świadczącego o zgodności systemy z wymaganiami normy PN-EN ISO 9001:2009. W dalszej konsekwencji naturalnym postępowaniem jest otrzymanie akredytacji. W opracowaniu zwrócono uwagę na specyfikę sektora usług medycznych oraz przedstawiono istotę i rolę procesów certyfikacji i akredytacji. Zwrócono uwagę na różnice i podobieństwa oraz korzyści wynikające z wdrożenia wymagań właściwych norm jakościowych i standardów akredytacyjnych. Niezależnie od ciągłego procesu reformowania służby zdrowia oraz od zmieniających się wymagań standardów, w centrum uwagi zarządzających musi znajdować się pacjent. Powinien być traktowany nie tylko jako klient - odbiorca usług medycznych, ale przede wszystkim jako człowiek, który znalazł się w nieakceptowanym przez siebie, trudnym i niekomfortowym położeniu. Przestrzeganie jego praw, kształtowanie prawidłowych relacji z personelem medycznym czy realizacja warunków systemowych to tylko niektóre czynniki kształtujące satysfakcję pacjenta, a w konsekwencji wysoki poziom jakości usług medycznych. (abstrakt oryginalny)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bukowska-Piestrzyńska A., Marketing usług zdrowotnych. Od budowania wizerunku placówki do zadowolenia klientów, CEDEWU sp. z o.o., Warszawa 2008.
  2. Dobska M., Rogoziński K., Podstawy zarządzania zakładem opieki zdrowotnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
  3. Gradowski P., System zarządzania jakością wg normy ISO 9001 w małej firmie: dokumentacja, wdrażanie, audit, Wyd. Ośrodek Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz, 2004.
  4. Hauser J., Mazur S., Od redakcji (w): Zarządzanie publiczne, 2007, nr 1.
  5. Kafel P., Sikora T., Integrated Management Systems Certification - Survey Results, Journal of Economics and Organization of Future Enterprise 2010, nr 10.
  6. Krot K., Jakość i marketing usług medycznych, Oficyna Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2008.
  7. Materiały X. Jubileuszowej Ogólnopolskiej Konferencji Jakości w Opiece Zdrowotnej, CMJ, Kraków, 2006.
  8. Materiały XIV. Ogólnopolskiej Konferencji Jakości w Opiece Zdrowotnej, CMJ, Kraków, 2010.
  9. Mruk H., Marketing gabinetów lekarskich na rynku usług zdrowotnych, , Oficyna Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2009.
  10. Opolski K., Modzelewski P., Zarządzanie jakością w usługach publicznych, CEDEWU sp. z o.o., Warszawa 2004.
  11. Payne A., Marketing usług, PWE, Warszawa 1996.
  12. PN-EN ISO 9001:2009 Systemy zarządzania jakością.Wymagania.
  13. Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o akredytacji w ochronie zdrowia, Dz.U. 2009, nr52, poz. 418.
  14. Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, Dz.U. 2011 nr 112 poz. 654.
  15. www.cmj.org.pl
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2300-6285
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu