BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kundera Elżbieta (Uniwersytet Wrocławski)
Tytuł
Instytucjonalny charakter koncepcji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
Źródło
Prace Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Katowicach. Dokonania współczesnej myśli ekonomicznej. Ekonomia instytucjonalna - teoria i praktyka, 2006, s. 141-149, bibliogr. 6 poz.
Słowa kluczowe
Teoria ekonomii, Instytucjonalizm, Społeczna odpowiedzialność biznesu, Etyka biznesu
Economic theory, Institutional economics, Corporate Social Responsibility (CSR), Business ethics
Abstrakt
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa dopiero od niedawna jest przedmiotem analizy naukowej. Zwolennicy tej koncepcji głoszą, że przedsiębiorstwo ponosi oprócz odpowiedzialności prawnej i ekonomicznej również odpowiedzialność społeczną oraz etyczną. Ponieważ już pierwsi przedstawiciele instytucjonalizmu w Stanach Zjednoczonych wypowiadali się na temat organizacji gospodarki oraz zasad zachowania przedsiębiorcy, można uznać, że współczesne koncepcje społecznej odpowiedzialności przedsiębiorcy jakkolwiek bardzo rozbudowane, czerpią wiele z ich poglądów. Początek doktryny społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa w Stanach Zjednoczonych łączy się z nazwiskiem Andrew Carnegiego, amerykańskiego milionera, który w 1868 roku opublikował książkę Ewangelia bogactwa. Carnegie wyszedł w niej z założenia, że "nie ma bożyszcza bardziej poniżającego niż pieniądz", i by pogoń za bogactwem nie stała się sensem jego życia uznał, że powinien poświęcić się działalności charytatywnej. Jednak spełnił swój zamiar dopiero w 1900 roku, kiedy sprzedał swemu konkurentowi Johnowi Pierpontowi Morganowi majątek, z którego znaczną cześć przeznaczył na cele społeczni-, zyskując w przeciwieństwie do innych współczesnych mu milionerów miano wielkiego filantropa, jakkolwiek nie różnił się od nich sposobem zdobycia majątku. (fragment tekstu)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Spencer H. : The Study of Sociology. New York, 1982.
  2. Galbraith J.K. : Ekonomia w perspektywie. Krytyka historyczna. Warszawa 1991.
  3. Veblen T. : Teoria klasy próżniaczej. Warszawa 1971.
  4. Blaug M. : Teoria ekonomii. Ujęcie retrospektywne. Warszawa 1994.
  5. Rybak M. : Etyka menadżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. PWN, Warszawa 2004.
  6. Klimczak B. : Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw na jednolitym rynku europejskim. W : Społeczna odpowiedzialność w biznesie. Wrocławski Biuletyn Gospodarczy PTE. Wrocław 2005.
Cytowane przez
Pokaż
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu