BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kacprzak-Choińska Agnieszka (Uniwersytet Warszawski)
Tytuł
Indywidualistyczne i plemienne aspekty zachowań konsumenckich
Individual and Tribal Aspects of Consumer Behavior
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2011, nr 73, s. 99-108, tab.
Tytuł własny numeru
Marketing przyszłości: trendy, strategie, instrumenty: przedsiębiorstwo i konsument w ewoluującym otoczeniu
Słowa kluczowe
Zachowania konsumenta
Consumer behaviour
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie dwóch perspektyw patrzenia na zachowania konsumenckie: indywidualistycznej i plemiennej oraz pokazanie, że podejścia te nie zawsze wzajemnie się wykluczają. Na poparcie tezy autorka przytacza wyniki badań przeprowadzanych w Polsce i na świecie, jak również przedstawia wyniki badań własnych. W ostatniej części artykułu skupia się na omówieniu konsekwencji przyjęcia jednej lub drugiej perspektywy dla konstruowania strategii marketingowej przedsiębiorstw, pokazując różnice między marketingiem relacji a marketingiem plemiennym.(abstrakt autora)

The paper presents two perspectives of analyzing consumer behavior: individualistic and tribal, and shows that these approaches are not always mutually exclusive. In support of this argument the author cites the results of studies conducted in Poland and worldwide, as well as presents the results of own research. The last part of the paper focuses on the consequences of adopting one or other of the approaches for development of companies' marketing strategies, showing the differences between relationship marketing and tribal marketing.(author's abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. B. Cova, Community and consumption: Towards a definition of the "linking value" of product or service, "European Journal of Marketing" 1997, Vol. 31, Iss. 5, s.  297-316.
  2. A. Firat, C. Schulz, From Segmenation to Fragmentation, "European Journal of Marketing" 1997, Vol. 31, Iss. 3-4, s. 186-206.
  3. M. Maffesoli, Time of the Tribes, Sage Publications, London 1996; B. Cova, The Postmodern Explained to Managers: Implications for Marketing, "Business Horizons" 1996, Vol. 39, Iss. 6, s. 15-23.
  4. B.Cova, V. Cova, Tribal aspects of postmodern consumption research: The case of French In-line roller skaters, "Journal of Consumer Behaviour" 2001, Iss. 6, s. 67-76.
  5. M. Evans, A. Jamal, G. Foxall, Consumer Behaviour, John Wiley & Sons, New York 2006, s. 180.
  6. S. Cooper, D. McLoughlin, A. Keating, Individual and neo-tribal consumption: Tales from the Simpsons of Springfield, "Journal of Consumer Behaviour" 2005, Vol. 4, Iss. 5, s. 330-344.
  7. A. Muniz, T. O'Guinn, Brand community, "Journal of Consumer Research" 2001, Vol. 27, Iss. 3, s. 412-432.
  8. D. Holt, How Consumers Consume: A Typology of Consumption Practices, "Journal of Consumer Research" 1995, Vol. 22, s. 1-16.
  9. R. Kozients, Click to Connect: Netnography and Tribal Advertising, "Journal of Advertising Research" 2006, No. 9, s. 279-288.
  10. A. Sirsi, J. Ward, P. Reingen, Icrocultural analysis of variation in sharing in causal reasoning about behavior, "Journal of Consumer Research" 1996, Vol. 22, No. 4, s. 345-372.
  11. M. Castells, Galaktyka Internetu. Refleksje nad internetem, biznesem i społeczeństwem, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2003, s. 147.
  12. M. Juza, Sieć społeczna - nowoczesne plemię, [w:] Wielka sieć. E-seje z socjologii Internetu, red. J. Kurczewski, Wyd. Trio, Warszawa 2006, s. 239.
  13. J. Leigh, T. Gabel, Symbolic Interactionism: Its Effects on Consumer Behavoiour and Implications for Marketing Strategy, "The Journal of Services Marketing" 1992, Vol. 6, Iss. 3, s. 5-17.
  14. S. Shim, Adolescent Consumer Decision-Making Styles:The Consumer Socialization Perspective, "Psychology&Marketing" 1996, Vol. 13, Iss. 6, s. 547-569; S. Auty, Being Like vs Being Liked: Identity vs Approval in a Social Context, "Advances in Consumer Research" 2001, Vol. 28, s. 235-241.
  15. W. Bardon, M. Etzel, Reference Group Influence on Product and Brand Purchase Decision, "Journal of Consumer Research" 1982, Vol. 9, s. 183-194.
  16. P. Underhill, Dlaczego kupujemy?, Wyd. MT Biznes, Warszawa 2001, s.  239.
  17. B. Cova, V. Cova, Tribal marketing: the tribalisation of society and its impact on the conduct of marketing, "European Journal of Marketing" 2002, Vol. 36, No. 5-6, s.  595-620.
  18. L. Moutinho, P. Dionisio, C. Leal, Surf tribal behavior: a sports marketing application, "Marketing Intelligence & Planning" 2007, Vol. 25, No. 7, s. 668-690.
  19. D. Holt, How Brands Become Icons: The Principles of Cultural Branding, HBS Press, Cambridge 2004.
  20. L. Wathieu i in., Consumer control and empowerment: a primer, "Marketing Letters" 2002, Vol. 13, No. 3, s. 297-305; B. Cova, S. Pace, Brand community of convenience products: new forms of customer empowerment - the case of "my Nutella the Community", "European Journal of Marketing" 2006, Vol. 40, No. 9-10, s. 1087-1105.
  21. A. Firat, A. Venkatesh, Liberatory Postmodernism and the Reenchantment of Consumption, "Journal of Consumer Research" 1995, Vol. 22, Iss. 12, s. 239-267.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu