BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wiktor Jan W. (Cracow University of Economics, Poland / Wydział Zarządzania)
Tytuł
Marketing Communication as Company Dialogue with the Market : Value Creation and Integration Perespective
Źródło
Management and Business Administration. Central Europe, 2014, vol. 22, nr 4, s. 194-204, rys., bibliogr. 22 poz.
Słowa kluczowe
Otoczenie przedsiębiorstwa, Komunikowanie marketingowe, Marketing-mix, Współpraca marketingowa
Enterprise environment, Marketing communication, Marketing-mix, Marketing cooperation
Uwagi
summ.
Abstrakt
Purpose: The study aims to identify the role of communication in the process of creating and integrating value. The author considers three issues: 1) the identity and nature of marketing communication; 2) the structure of its functions and tasks in the creation of value; and 3) the role of marketing communication in the integration around value. Given the constraints of the study, the considerations are summary and selective and constitute an attempt at highlighting the key elements of the issue referred to in the study title.

Methodology: The study is a theoretical reflection. By analysing the nature of marketing communication as a company's dialogue with the market, it finds a theoretical justification: confirmation of the main thesis concerning the broader and deeper functions of communication in value marketing.

Conclusions: The essential functions of marketing communication lend themselves to a broader than hitherto presentation as a task revolving around creating and integrating value. Communication by nature provides information about the offer of the company and its values (as in the traditional sense) and also it creates these values. Its major task involves integration around value, both internally within the structure of the marketing mix, and externally in the relationship between the company and the market, the company's environment.

Originality: Previous discussion of the issue in pertinent literature has placed communication at the final stage of the business activities and attributed to it the role of providing information about a particular utility, the value of the product in the process of social exchange. The author argues that this approach is incomplete. Marketing communication may be an area where value is created and may, at the same time, integrate values around the company's market oriented activities. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bruhn, M. (2013). Kommunikationspolitik, Systematischer Einsatz der Kommunikation für Unternehmen. München: Verlag Franz Vahlen.
  2. Cardona, P. and Rey, C. (2009). Zarządzanie przez misję. Kraków: Wolters Kluwer Polska.
  3. Castells, M. (2008). Społeczeństwo sieci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  4. Czubała, A. (ed.), Marketingowe strategie budowania wartości przedsiębiorstwa. Kraków: Akademia Ekonomiczna w Krakowie.
  5. Doyle, P. (2003). Marketing wartości. Warszawa: Felberg SJA.
  6. Garbarski, L. (2011) (ed.). Marketing. Koncepcja skutecznych działań. Warszawa: PWE.
  7. Hajduk, G. (2010). Poziomy, płaszczyzny i rodzaje integracji komunikacji marketingowej. W: B. Pilarczyk and Z. Waśkowski (eds.), Komunikacja rynkowa. Ewolucja, wyzwania, szanse. Zeszyty Naukowe nr 135. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
  8. Kotler, Ph. and Keller, K.L. (2012). Marketing. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
  9. Meffert, H. (1986). Marketing. Grundlagen der Absatzpolitik. Wiesbaden: Gabler.
  10. Mruk (ed.) (2004). Komunikowanie się w marketingu. Warszawa: PWE.
  11. Noga, A. (2009). Teorie przedsiębiorstw. Warszawa: PWE.
  12. Pickton, D. and Broderick, A. (2000). Integrated Marketing Communication. London: Financial Times-Prentice Hall.
  13. Pilarczyk, B. (ed.) (2011). Komunikacja rynkowa. Strategie i instrumenty. Zeszyty Naukowe UE w Poznaniu, 208. Poznań. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
  14. Pilarczyk, B. and Waśkowski, Z. (eds.) (2010). Komunikacja rynkowa. Ewolucja, wyzwania, szanse. Zeszyty Naukowe, 135. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
  15. Rogoziński K. (2012). Zarządzanie wartością z klientem. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
  16. Rossiter, J.R. and Bellman, S. (2005). Marketing communication. Theory and applications. Pearson, Prentice Hall.
  17. Rudawska, E. (2008). Znaczenie relacji z klientami w procesie kształtowania wartości przedsiębiorstwa. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.
  18. Szymura-Tyc, M. (2005). Marketing we współczesnych procesach tworzenia wartości dla klienta i przedsiębiorstwa. Katowice: AE im. K. Adamieckiego w Katowicach.
  19. Toffl er, A. (1985). Trzecia fala. Warszawa: PIW.
  20. Waśkowski, Z. (red.) (2011). Komunikacja rynkowa. Kultura, perswazja, technologia. Zeszyty Naukowe UE w Poznaniu, 209. Poznań.
  21. Wiktor, J.W. (2013), Komunikacja marketingowa. Modele, struktury, formy przekazu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  22. Zacher, L. (2007). Transformacje społeczeństw od informacji do wiedzy. Warszawa: C.H. Beck.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2084-3356
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.7206/mba.ce.2084-3356.130
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu