BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Bober Tomasz (Akademia Ekonomiczna w Krakowie; Krakowska Szkoła Wyższa im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego)
Tytuł
Produkty lokalne i regionalne w Polsce - podstawowe uregulowania prawne
Źródło
Zeszyty Naukowe / Krakowska Szkoła Wyższa im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Zarządzanie i marketing, 2004, s. 163-169, bibliogr. 4 poz.
Słowa kluczowe
Produkty regionalne, Rynki lokalne, Produkt na rynku
Regional product, Local markets, Product on the market
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W Unii Europejskiej zarejestrowanych jest około 600 produktów lokalnych i regionalnych. Prym wiodą takie kraje jak: Wiochy, Francja, Hiszpania i Grecja. Produkty lokalne mogą być wytwarzane na podstawie decyzji Komisji Europejskiej. Dają one możliwość ominięcia niektórych surowych norm unijnych, przykładowo atestu sanitarnego, ze względu na specyficzną recepturę ich wytwarzania. Produkty regionalne, obejmujące żywność czy wyroby rzemieślnicze, wymagają dłuższej procedury legislacyjnej, ale mogą stać się dobrem eksportowym dzięki szczególnej, bardzo precyzyjnie określonej, ochronie nazewnictwa i technologii wytwarzania. Zarówno produkty lokalne, jak i regionalne mogą być istotnym wsparciem dla miejscowej ludności i lokalnych przedsiębiorstw. Dzięki odpowiednio sprecyzowanej ochronie prawnej są one konkurencyjne z produktami masowymi, nawet przy małej skali produkcji, która jednakże gwarantuje ich unikalność. (fragment tekstu)

Local and regional products can be a foothold for local population and enterprises in the European Union countries due to legal protection. Because of specific recipes of manufacturing local products make it possible to bypass some rigorous union norms. Regional products have protected Destination of Origin, Geographical Indication and also Traditional Speciality is guaranteed. A group of producers registers the regional product in European Commission, but via local authorities, in Poland by the patent office. Polish list of traditional products is long and they can be a chance for development of the regions, as it happens in western Europe where such products have been functioning for years and are increasing market share each year. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Jasiński J., Chroń tradycję i zarabiaj, www.zgwrp.org.pl/serwisinfo/ RP_ll_08_3_2.html.
  2. Kuraś B., Jaka przyszłość czeka oscypka?, "Gazeta Wyborcza", 01.05.2003.
  3. Naszkowska K., Jedźmy do Unii - akcja nabiera rozpędu, "Gazeta Wyborcza", 21.11.2003.
  4. Walicki G., Jak zalegalizować w Unii produkt regionalny, www.podkar- packie.pl/?l=62.
Cytowane przez
Pokaż
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu