BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Jarecki Wojciech (Uniwersytet Szczeciński)
Tytuł
Uczelnie wyższe jako źródło korzyści dla władz miasta
Higher Education Institutions as a Source of Benefit to City Authorities
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2011, nr 77, s. 107-120, tab., bibliogr. 16 poz.
Tytuł własny numeru
Samorząd terytorialny wobec procesów rozwoju, partnerstwa i współpracy : VII Forum Samorządowe
Słowa kluczowe
Szkolnictwo wyższe, Miasto
Higher education, City
Uwagi
summ.
Abstrakt
Studenci są podmiotem, który może istotnie wpływać na popyt na określone dobra i usługi. Wpływa to na tworzenie nowych miejsc pracy i wzrost danego miasta czy regionu. Można w uproszczeniu uznać, że miasto zyskuje rocznie na jednym studencie niestacjonarnym 5,4 tys. zł, a stacjonarnym 7 tys. zł (lub traci podobną wielkość, jeśli student wyjedzie do innej miejscowości). Tym samym uzasadnione wydaje się przy-puszczenie, że osoba studiująca rok daje pracę na miesiąc przynajmniej jednej osobie. Miasto, w którym jest uczelnia wyższa, powinno być zatem zainteresowane wzrostem liczby osób studiujących. Pogłębione badania mogłyby pokazać, jak duże środki i w jaki sposób miasto mogłoby przeznaczać dla przyszłych studentów, szczególnie tych, którzy mieszkają daleko od Szczecina, a nawet poza granicami Polski, są z rodzin mało zamożnych itd.(fragment tekstu)

Individual costs and effects of tertiary education are more and more often subject to examination. These costs translate into demand created by students. Having this in mind, the author analyzed the amount of financial resources that economics students had spent in their place of studying during academic year. Estimates were made with reference to all the students since it was assumed that expenses were similar regardless of the field of study. This allowed to determine demand generated by students in Za-chodniopomorskie voivodeship and its structure. Estimates were based on the survey conducted by the author on the costs and effects of studying economics.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Becker G.S., Human Capital. A Theoretical Analysis with Special Reference to Education National Bureau of Economic Research, New York 1975.
  2. Becker G.S., Investment in Human Capital: A Theoretical Analysis, "The Journal of Political Economy" 1962, Vol. 70, No. 5, Part 2.
  3. Becker G.S., The Economic Approach to Human Behavior, University of Chicago Press, Chicago 1976.
  4. Becker G.S. Underinvestment in College Education, "American Economic Review" 1960, No. 5.
  5. Budżety gospodarstw domowych w 2009 r., GUS, Warszawa 2010.
  6. Die Wirtschaftliche und soziale Lage der Studierenden in der Bundesrepublik Deutschland 2006, Bundesministerium fuer Bildung und Forschung, Bonn-Berlin 2007.
  7. Jarecki W., Społeczne koszty i efekty wyższego wykształcenia, "Nauka i Szkolnictwo Wyższe" 2009, nr 1.
  8. Kirchner M., Geschenkter Wohlstand - Bildungsrenditen eines gebuehrenfreien Hochschulstudium, Universitaet Potsdam, Potsdam 2007.
  9. Mincer J., Investment in Human Capital and Personal Income Distribution, "Journal of Political Economy" 1958, Vol. 66, No. 4.
  10. Mincer J., On-the-job Training: Costs, Returns and Some Implications, "Journal of Political Economy" 1962, No 5.
  11. Rocznik statystyczny województwa zachodniopomorskiego, WUS, Szczecin 2008.
  12. Schultz T.W., Investment in Human Capital, "The American Economic Review" 1961, No. 1.
  13. Schultz T.W., Investing in People, University California Press, Berkelay & Los Angeles 1981.
  14. Schultz T.W., Reflection on Investment in Man, "Journal of Political Economy" 1962, No. 5.
  15. Schultz T.W., The Economic Value of Education, New York 1963.
  16. Schultz T.W., The Rate of Return in Allocating Investment Resources to Education, "Journal of Human Resources" 1967, No 2.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu