BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kęsiak Andrzej (Brothers of Charity Services, Chorley, Wielka Brytania)
Tytuł
Muzykoterapia w pracy z osobami upośledzonymi umysłowo w stopniu umiarkowanym
Music Therapy in Working with People with Moderate Learning Disability
Źródło
Konińskie Studia Społeczno-Ekonomiczne, 2015, T. 1, nr 1, s. 27-37, bibliogr. 12 poz.
Słowa kluczowe
Trudności w uczeniu się, Rehabilitacja niepełnosprawnych, Choroby, Umysł ludzki
Learning disabilities, Rehabilitation of disabled persons, Illness, Human mind
Uwagi
summ.
Abstrakt
W artykule chcemy zająć się tematem muzykoterapii w jej konkretnym oddziaływaniu na ludzi z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym. W części pierwszej przyjrzymy się jej szczególnej roli w terapii osób z upośledzeniem umysłowym i spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, z czego ta szczególna rola wynika. W drugiej części wskażemy kilka praktycznych metod, którymi posługuje się muzykoterapia. Zwrócimy też uwagę na korzyści z tych metod płynące. W części trzeciej przywołamy głosy praktyków, osób, które z pasją realizują założenia muzykoterapii w pracy z upośledzonymi umysłowo. (fragment tekstu)

Music therapy is becoming more and more widely used method while working with people with learning disability. This is due to following music properties: it is an effective tool in establishing non-verbal communication, moreover, it provides pleasure and is the most common form of entertainment amongst people with mental retardation. In the article the author examines the special role music therapy plays in working with people with learning disabilities, presents music therapy methods and gives examples of people (music therapists) who, in their own way, implement music therapy techniques. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Aigen K., The voice of the forest: A conception of music for music therapy, "Music Therapy" 1991, 10(1), s. 92.
  2. Cathro M., Devine A., Music therapy and social inclusion, "Mental Health Practice" 2012, vol. 16, nr 1, s. 33-36.
  3. Cheseldine S., Jeffree D., Mentally handicapped adolescents: their use of leisure, "Journal of Mental Deficiency. Research" 1981, vol. 25, nr 1, s. 49-59.
  4. Duffy B., Fuller R., Role of music therapy in social skills development in children with moderate intellectual disability, "Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities" 1998, vol. 3, nr 1, s. 77-89.
  5. Jackson R., Music activities initiated by staff within services for people with intellectual disability, "Learning Disability Practice" 2007, vol 10, nr 5, s. 32-37.
  6. Khadaroo S.T., Finnish teacher unlocks music for special-needs students, "Christian Science Monitor" 2009, vol. 29, nr 4, s. 17.
  7. Knight J., Songs for learning, "Nursing Standard" 2009, vol. 23, nr 43, s. 22-23.
  8. Logomarcino A. i in., Leisure-dance instruction for severely and profoundly retarded persons: teaching and intermediate-living skills, "Journal of Applied Behavioural Analysis" 1984, vol. 17, nr 1, s. 71-84.
  9. Matarasso F., Use or Ornament? The Social Impact of the Arts, Comedia, Stroud 1997.
  10. Griffiths S., The experience of creative activity as a treatment medium - participants' experiences, "Journal of Mental Health" 2008, vol. 17, nr 1, s. 49-63.
  11. Morgenstern F.S., Foreword, w: M. Wood, Music for people with learning disabilities, A Condor Book Souvenir Press (E&A) LTD, Guernsey 1993, s. 9.
  12. Ribeiro K., Cook J., Opportunity, not prescription: an exploratory study of the experience of occupational engagement, "Canadian Journal of Occupational Therapy" 1999, vol. 66, nr 4, s. 176-187.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2391-8632
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu