- Autor
- Klimkowska Regina (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie)
- Tytuł
- Przemysł samochodów osobowych w zmieniającym się otoczeniu
The Passenger Cars Industry in the Changing Environment - Źródło
- Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2011, nr 73, s. 549-560, tab.
- Tytuł własny numeru
- Marketing przyszłości: trendy, strategie, instrumenty: przedsiębiorstwo i konsument w ewoluującym otoczeniu
- Słowa kluczowe
- Przemysł motoryzacyjny, Otoczenie biznesu
Automotive industry, Business environment - Uwagi
- streszcz., summ.
- Abstrakt
- Autorka przedstawia przemysł motoryzacyjny w zmieniającym się otoczeniu ekonomicznym, polityczno-prawnym i społecznym. Można tutaj m.in. wskazać na zmiany w przemyśle motoryzacyjnym, które oddziaływały na samą branżę, gospodarkę, społeczeństwo. W ostatnich kilkudziesięciu latach przemysł ten dostosowywał się do regulacji prawnych, do zmian społecznych czy gospodarczych. Mało kto w 1895 r. w USA pomyślał, że wyprodukowanie czterech samochodów osobowych daje początek nowej erze w dziejach ludzkości. Czterdzieści lat później w 1938 r. wyprodukowano już 3 mln 100 tys. samochodów osobowych1 , a w 2007 r. z fabryk wyjechało ponad 72 mln pojazdów 2 . Jednak końcowe lata XX wieku przynoszą wiele zmian nie tylko w przemyśle samochodów osobowych na świecie, lecz także w bardzo szeroko pojętym jego mikro- i makrootoczeniu. Mikrootoczenie przedsiębiorstwa obejmuje czynniki z bezpośredniego otoczenia firmy - czynniki wpływające na możliwości funkcjonowania na rynku. Do mikrootoczenia zalicza się przede wszystkim przedsiębiorstwo, dostawców, pośredników, konkurentów, nabywców i tzw. społeczności. Przez społeczności rozumiemy różnego rodzaju grupy interesów, które chcą potencjalnie lub aktualnie wpływać na działania przedsiębiorstwa w celu osiągnięcia własnych celów. Dostawcy - nawet najbardziej uznane firmy samochodowe świata - coraz częściej otwierają zakłady produkujące części i podzespoły w krajach trzeciego świata. Powodowało to ogromne oszczędności na kosztach płacowych, ale często odbijało się na jakości produktu.(abstrakt autora)
The author presents the automotive industry in changing economic, political-legal and social environment. There can e indicated changes in the automotive industry, which affected the industry itself, the economy and society. In recent decades this industry has adapted itself to a state regulation, to economic and social change.(author's abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Ł. Bąk, Dlaczego nie upadną koncerny samochodowe, "Wprost" 2009, nr 6, s. 49.
- P. Mason, Finansowy kataklizm. Koniec wieku chciwości,Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010, s. 1-28, 97-116.
- J. Hardy, Nowy polski kapitalizm, Wyd. Prasa i Ksiązka, Warszawa 2010, s. 175-244.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1640-6818
1896-382X - Język
- pol