BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Śmigielska Grażyna (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie / Kolegium Nauk o Zarządzaniu i Jakości)
Tytuł
Transnarodowe korporacje handlowe i ich wpływ na gospodarkę krajów goszczących
Transnational Retail Corporations and their Impact on the Host Country Economy
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2011, nr 73, s. 689-699, tab.
Tytuł własny numeru
Marketing przyszłości: trendy, strategie, instrumenty: przedsiębiorstwo i konsument w ewoluującym otoczeniu
Słowa kluczowe
Korporacje, Handel, Kraje goszczące
Corporation, Trade, Host countries
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Przedmiotem artykułu jest wpływ transnarodowych korporacji handlowych na kraje goszczące. Przeanalizowano w nim pokrótce rozwój procesu internacjonalizacji handlu w kontekście warunkujących go czynników zewnętrznych i wewnętrznych, którego rezultatem jest pojawienie się transnarodowych korporacji handlowych konkurujących w skali ogólnoświatowej. Podjęto próbę określenia cech transnarodowej korporacji handlowej, w świetle różnic w definiowaniu korporacji transnarodowej oraz specyfiki działalności handlowej. W artykule zasadniczo pominięto negatywne aspekty funkcjonowania KTN, a uwagę skupiono na pozytywnym wpływie, jaki mają detaliści transnarodowi na gospodarki krajów goszczących i możliwościach włączenia się w ogólnoświatowe łańcuchy dostaw otwierające się przed współpracującymi z nimi dostawcami. Rozważania zostały zilustrowane przykładami z rynku polskiego.(abstrakt autora)

The paper deals with the problem of retail transnational corporations' impact on host countries. The short description of retail internationalization process in context of its internal and external conditioning factors is presented to justify the transnational retailers' foundation. The attempt is made to identify the characteristics of transnational retailers taking into account the differences in definitions of transnational corporation and specify of retail activity. In the paper the negative impact on host countries is neglected whereas the positive impact on the economy of host markets is discussed; mainly the opportunities for the local producers cooperating with the retailers to join the international supply networks. Some examples from the Polish market of such possibilities are presented.(author's abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. D. Gilbert, Retail Marketing Management, Pearson Education Limited, Harkow, England 1999, s. 315.
  2. M. Sławińska, Procesy internacjonalizacji w handlu detalicznym, "Handel Wewnętrzny" 2004, nr 4-5, s. 15.
  3. S. Brown, S. Burt, Conclusion - retail internationalisation: past imperfect, future imperative, "European Journal of Marketing" 1992, Vol 26, No. 8-9.
  4. N. Aleksander, Internationalisation: interpreting the motives, [w:] International Retailing. Trends and Strategies, red. P.J. McGoldrick, G. Davies, Financial Times Pitman Publishing, London 1995, s. 85.
  5. A. Goldman, Internationalization of Retailing: Strategies, Technology and Global Scope Retailer, Jerusalem School of Business Administration, August 1993, s. 1-32.
  6. H.M. Leknes, Ch. Carr, Globalisation, International Configurations and Strategic Implications: The Case of Retailing, "Long Range Planning" 2004, No. 37, s. 29- 49.
  7. N. Wrigley, N.M. Coe, A. Currah, Globalizing retail: conceptualizing the distribution-based transnational corporation (TCN), "Progress in Human Geography" 2005, Vol. 29, No. 4, s. 438.
  8. A. Zorska, Korporacje transnarodowe: Przemiany, oddziaływania, wyzwania, PWE, Warszawa 2007.
  9. C. Bartletta i S. Ghoshala (1993) za: Cz. Mesjasz, Ewolucja mechanizmów koordynacji w przedsiębiorstwach międzynarodowych, [w:] Innowacyjne systemy i metody zarządzania międzynarodowego, red. M. Trocki, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2008.
  10. R. Gulati, N. Nohria, A. Zaheer, Strategic Networks, "Strategic Management Journal" 2000, Vol. 21, s. 203-215.
  11. A. Currah, N. Wrigley, Networks of organizational learning and adaptation in retail TNCs, "Global Networks" 2004, Vol. 4, Iss. 1, s. 1-23.
  12. red. M. Sławińska, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań 2010, s.  149-159.
  13. H. K. Nordas, Gatekeepers to consumer markets: the role of retailers in international trade, "The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research" 2008, Vol. 18, No. 5, s. 449-472.
  14. J. Roik, Eksport polskiej żywności przez sieci handlowe sięgnie 3 mld zł, www.roik.pl/eksportpolskiej-zywnosci-przez-sieci-handlowe- siengnie-3-mld-zl/.
  15. R. Norman, R. Ramirez, From value chain to value constellations: designing interactive strategy, "Harvard Business Review" July-August 1993.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu