BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Konys Agnieszka (Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie), Wątróbski Jarosław (Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie)
Tytuł
Rola ontologii w handlu elektronicznym
The Role of Ontology in Electronic Commerce
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2011, nr 74, s. 305-317, rys., tab.
Tytuł własny numeru
Marketing przyszłości: trendy, strategie, instrumenty: marketing w działalności podmiotów rynkowych
Słowa kluczowe
Handel elektroniczny, Ontologia
e-commerce, Ontology
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W artykule podjęto próbę wykorzystania ontologii w obszarze handlu elektronicznego. W tym celu dokonano identyfikacji roli technik semantycznych w obszarze e-commerce oraz przeprowadzono analizę dostępnych w tym zakresie technik i standardów. Rozważania poparto studium praktycznym - autorską ontologią wspierającą standard e-commerce 3.0. Całość kończą wnioski z przeprowadzonych badań.(abstrakt autora)

The paper attempts to present the application of ontology in e-commerce. For this purpose the identification of available semantic techniques in e-commerce was made. The analysis of available techniques and standards was also made. The practical example of authors' ontology supporting e-commerce standard 3.0 was proposed. The paper is finished with the conclusions from the conducted research(author's abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. M. Hepp, GoodRelations: An Ontology for Describing Products and Services Offers on the Web, w: EKAW 2008 LNCS 5268, red. A. Gangemi, J. Euzenat, Springer-Verlag Berlin- Heidelberg 2008, s. 329-346.
  2. S. Sendhilkumar, T.V. Geetha, Concept based Personalized Web Search, w: TMRF e-Book Advances in Semantic Computing, red. J. Boley, V. Akerkar, 2010, nr 2, s. 79-102.
  3. C. Shahabi, Y.S. Chen, Web Information Personalization: Challenges and Approaches, w: Databases in Networked Information Systems Third International Workshop, red. G. Goos, J. Hartmanis, J. van Leeuwen, Lecture Notes in Computer Science 2822, Springer 2003, s. 1-10.
  4. Najlepsze sklepy internetowe w Polsce, Raport z 20 listopada 2010, http://interaktywnie.com/ biznes/artykuly/e-commerce/najlepsze-sklepy-internetowe-w-polsce raport-18215.
  5. T.S. Gruber, A translation approach to portable ontology specifications, "In Knowledge Acquisition" 1993, No. 5,
  6. B. Smith, Preprint version of chapter "Ontology", w: Blackwell Guide to the Philosophy of Computing and Information, red. L. Floridi, Oxford Blackwell 2003, s. 155-166.
  7. T. Berners-Lee, J. Hendler, O. Lassila, The semantic web. Scientific American, Web Ontology Language OWL Guide Version, Maj 2001, www.w3.org/TR/owl-guide/.
  8. D. Norton, R. Kaplan, The balanced scorecard: measures that drive performance, "Harvard Business Review" 1992, No. 70(1).
  9. M. Uschold, M. King, S. Moralee, Y. Zorgios, The Enterprise Ontology, "The Knowledge Engineering Review" 1998, nr 13(1),
  10. J.D. Morecroft, Executive Knowledge, Models, and Learning, w: Modeling for Learning Organizations, red. J.D. Morecroft, J.D. Sternman, Portland: Productivity Press. Ontological Issues in Knowledge Sharing IJCAI-95, Montreal 1994, s. 3-28.
  11. D. Fensel, Y. Ding, B. Omelayenko, E. Schulten, G. Botquin, M. Brown i in., Product Data Integration in B2B E-Commerce, "IEEE Intelligent Systems" 2001, No. 16(4), s. 54-59.
  12. L. Obrst, R.E. Wray, K. Liu, Ontological Engineering for B2B Ecommerce, "Proceedings of the International Conference on Formal Ontology in Information Systems (FOIS'01)", USA 2001,
  13. X. Zou, X. Luan, Semantic Resolution for E-Commerce, "In Proceedings of the 1st International Joint Conference on Autonomous Agents and Multiagent Systems (AAMAS-02)", 2002,
  14. O. Corcho, A. Gomez-Perez, Solving Integration Problems of Ecommerce Standards and Initiatives through Ontological Mappings, "Proceedings of the Workshop on E-Business and Intelligent Web at the Seventeenth International Joint Conference on Artificial Intelligence" (IJCAI- 2001), Seattle, USA 2001, s. 1-10.
  15. R. Tolksdorf, C. Bizer, R. Eckstein, R. Heese, Business to Consumer Markets on the Semantic Web, "Proceedings of the On The Move to Meaningful Internet Systems OTM 2003 Workshops", Włochy 2003,
  16. Y. Zhao, K. Sandahl, Potential Advantages of Semantic Web for Internet Commerce, "Proceedings of the International Conference on Enterprise Information Systems (ICEIS)", Angers, Francja 2003,
  17. Y. Zhao, J. Lövdahl, A Reuse-Based Method of Developing the Ontology for E-Procurement, "Proceedings of the Nordic Conference on Web Services (NCWS)", Växjö, Szwecja 2003,
  18. D. Beneventano, F. Guerra, S. Magnani, M. Vincini, A Web Service based framework for the semantic mapping amongst product classification, "Journal of Electronic Commerce Research" 2004, No. 5(2),
  19. L. Morgenstern, D. Riecken, SNAP: An Action-Based Ontology for E-commerce Reasoning, IBM T.J. Watson Research Center Hawthorne, FOMI, Nowy Jork 2005.
  20. T. Lee, J. Chun, J. Shim, S. Lee, An Ontology-Based Product Recommender System for B2B Marketplaces, "International Journal of Electronic Commerce" 2006, No. 11(2),
  21. L. Zhang, M. Zhu, W. Huang, A Framework for an Ontology-based E-commerce Product Information Retrieval System, "Journal of Computers" 2009, No. 4(6),
  22. Y. Feng, H. Xu, X. Fang, An Intelligent Recommendation Method of E-Commerce Based on Ontology, "International Conference on Business Intelligence and Financial Engineering" Beijing, Chiny 2009.
  23. M. Hepp, GoodRelations: An Ontology for Describing Products and Services Offers on the Web, w: EKAW 2008 LNCS 5268, red. A. Gangemi, J. Euzenat, Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2008,
  24. www.amazon.com.
  25. www.overstock.com.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu