BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Mikuła Aneta (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie)
Tytuł
Ubóstwo obszarów wiejskich w krajach Unii Europejskiej - oddalenie i edukacja
Poverty of Rural Areas in the European Union Countries - Remotness and Education
Źródło
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2013, T. 15, z. 3, s. 242-247, tab., bibliogr. 6 poz.
Słowa kluczowe
Ubóstwo, Obszary wiejskie, Edukacja, Warunki życia ludności, Dochody ludności
Poverty, Rural areas, Education, People's living conditions, People's income
Uwagi
streszcz., summ.
Firma/Organizacja
Unia Europejska (UE)
European Union (EU)
Abstrakt
Przedstawiono poziom ubóstwa obszarów wiejskich w krajach UE. Termin ten oznacza istnienie pewnych charakterystyk tych obszarów, które są gorsze niż w miastach: oddalenie od centrum rozwoju, ograniczony dostęp do łączy szerokopasmowych i internetu, niższy poziom wykształcenia ludności oraz ograniczone uczestniczenie w kształceniu ustawicznym. W większości krajów istnieje przepaść cyfrowa między obszarami wiejskimi i miejskimi. Korzystanie z technologii informacyjnych i komunikacyjnych jest wyższe w krajach Północnej Europy niż w krajach Południowej i Wschodniej Europy. Poziom wykształcenia ludności na obszarach wiejskich był ogólnie wyższy w krajach z grupy UE-12 niż w UE-15. Kształcenie ustawiczne jednak było bardziej popularne w krajach UE-15. (abstrakt oryginalny)

The article presents the level of poverty of rural areas in the European Union countries. This phenomenon means the existence of a possible disadvantage of the rural context in comparison with the urban one. The factors of poverty of rural areas, analysed in this article are: remotness and education, i.e. DSL coverage and Internet take-up, educational attainment and lifelong learning. In most countries an important digital gap in rural areas is observed. ICT usage is generally higher in northern Member States, than in most southern and eastern countries. The share of people who achieved at least upper-secondary education in rural areas was higher in the EU-12 than in the EU-15. Life-long learning is generally more common in the EU-15 than in the EU-12 countries. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Dochody i warunki życia ludności Polski. 2012: Informacje i opracowania statystyczne, GUS, Warszawa.
  2. Eurostat regional yearbook 2012. 2012: Publications Office of the European Union, Luxembourg.
  3. Obszary wiejskie w Polsce. 2011: GUS, Warszawa, Olsztyn.
  4. Poverty and social exclusion in rural areas. Final study report. 2008, European Commission, European Communities.
  5. Program rozwoju edukacji na obszarach wiejskich na lata 2008-2013. 2008: Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa.
  6. Rural Development in the EU. Statistical and economic information report 2012. 2012: European Commission.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-3535
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu