BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Werwińska Katarzyna (Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu)
Tytuł
Pomiar kapitału intelektualnego - studium przypadku Agencji Reklamowej X
The Measurement of Intellectual Capital - a Case Study of Advertising Agency
Źródło
Debiuty Naukowe Studentów Wyższej Szkoły Bankowej, 2012, nr 12, s. 183-207, rys., tab., bibliogr. 42 poz.
Słowa kluczowe
Kapitał intelektualny, Pomiary, Zarządzanie wiedzą, Zarządzanie kapitałem intelektualnym
Intellectual capital, Measurement, Knowledge management, Intellectual capital management
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W artykule opisano ideę pomiaru kapitału intelektualnego przedsiębiorstw i krajów. Zdefiniowano, czym jest kapitał intelektualny oraz wskazano znaczenie procesu zarządzania aktywami niematerialnymi. Ponadto podkreślono wpływ światowego kryzysu finansowego na kapitał intelektualny. Autorka zaproponowała kryteria oceny w nawiązaniu do modelu A. Sopińskiej i P. Wachowiaka w celu monitorowania poziomu kapitału intelektualnego w przedsiębiorstwie. Zaprezentowano także rezultat zastosowania wskazanego narzędzia w wybranej agencji reklamowej w latach 2009-2011. (abstrakt oryginalny)

The article is about an intellectual capital. The idea of measurement of the intellectual capital in companies and countries is described. An author defines what the intellectual capital is and shows the importance of intangible assets management process. The influence of the world financial crisis on intellectual capital is highlighted. The model for monitoring the level of intellectual capital is presented. The evaluation criteria for the model invented by A. Sopińska and P. Wachowiak are proposed. Results of an implementation of this model for a selected advertisement agency are presented for years 2009-2011. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bąk Ł., Klienci nabici w program lojalnościowy, "Dziennik Gazeta Prawna" 1.02.2011.
  2. Borczyk A., Sekrety oceny. Jak szacować efektywność szkoleń, dodatek promocyjny do "Harvard Business Review Polska", Self Edukacja Menedżerska, Kształtowanie liderów przyszłości, kwiecień 2011.
  3. Czechowska-Świtaj T., Zarządzanie kapitałem intelektualnym w organizacji, Oficyna Wydawnicza WSM, Warszawa 2005.
  4. Czerwińska D., Akademia na bazie ropy, dodatek specjalny do "Pulsu Biznesu" 15.04.2011.
  5. Dobija D., Pomiar i sprawozdawczość kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa, Wyd. Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania, Warszawa 2004.
  6. Dolata K., praca licencjacka, Kapitał intelektualny jako wartość przedsiębiorstwa, Poznań 2009.
  7. Edvinsson L., Malone M., Kapitał intelektualny, WN PWN, Warszawa 2001.
  8. European innovation scoreboard 2008 Comparative analysis of innovation Performance, www.proinno-europe.eu/page/european-innovation-scoreboard-2008 [13.03.2011].
  9. Fazlagić J., Aktywa wiedzy. Pomiar kapitału intelektualnego firmy szkoleniowej, "Personel i Zarządzanie" 2007, nr 10.
  10. Fazlagić J., Dlaczego pomiar kapitału intelektualnego nie stał się standardem?, "Controlling i Rachunkowość Zarządcza" 2009, nr 7.
  11. Fazlagić J., Docenić (i zmierzyć) kapitał intelektualny, www.klubcio.pl/artykuly/55139/Docenic.i.zmierzyc.kapital.intelektualny.html [30.03.2011].
  12. Fazlagić J., Know-how w działaniu! Jak zdobyć przewagę konkurencyjną dzięki zarządzaniu wiedzą, Helion, Gliwice 2010.
  13. Fazlagić J., Szanse rozwoju MSP w związku z cyfryzacją Wielkopolski, materiały konferencyjne, Konferencja podsumowująca działania związane z budową społeczeństwa informacyjnego, Poznań 2010.
  14. Finanse i zarządzanie przedsiębiorstwem w warunkach kryzysu, red. E. Orechwa-Maliszewska, J. Paszkowski, Wyd. Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Białystok 2010.
  15. Fourier S., Lee L., Sprawdzone sposoby budowania społeczności wokół marki, dodatek promocyjny do "Harvard Business Review Polska", Self Edukacja Menedżerska, Kształtowanie liderów przyszłości, kwiecień 2011.
  16. Gabrusewicz W., Kryzys a rachunkowość, w: Rachunkowość w warunkach kryzysu gospodarczego, materiały konferencyjne, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, Poznań 2010.
  17. Globalizacja. Mechanizmy i wyzwania, red. B. Liberska, PWE, Warszawa 2002.
  18. Intellectual Capital Accounts Reporting and managing intellectual capital; www.oecd.org/dataoecd/16/50/1948022.pdf [25.04.2011].
  19. Jabłoński M., Zarządzanie wartością przedsiębiorstw o orientacji jakościowej a kapitał intelektualny, Oficyna Wydawnicza Humanitas, Sosnowiec 2009.
  20. Jarugowa A., Fijałkowska J., Rachunkowość i zarządzanie kapitałem intelektualnym, Wyd. ODDiK, Gdańsk 2002.
  21. Kapitał intelektualny Polski, www.zds.kprm.gov.pl/przegladaj-raport-o-kapitale-intelektualnym [15.03.2011].
  22. Kapitał intelektualny spojrzenie z perspektywy interesariuszy, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.
  23. Konwencja o ustanowieniu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej, sporządzona w Sztokholmie dnia 14 lipca 1967 r., Dz.U. z 1975 r., nr 9, poz. 49.
  24. Kunasz M., Ogólny zarys koncepcji kapitału intelektualnego, http://mikro.univ.szczecin.pl/bp/?a=f4f0 [23.11.2010].
  25. Malara Z., Przedsiębiorstwo w globalnej gospodarce - wyzwania współczesności, WN PWN, Warszawa 2006.
  26. McDermott R., Douglas A., Jak skutecznie wykorzystać nieformalne sieci pracowników?, "Harvard Business Review Polska" 2011, nr 4.
  27. Potencjał konkurencyjny przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, red. W. Caputa, D., Szwajca CeDeWu, Warszawa 2010.
  28. Prus-Malinowska K., Mądrość klientów - przereklamowane czy realne źródło innowacji, "Magazyn Thinktank" 2011, nr 1 (8).
  29. Raport 2010 - Agencje reklamowe, dodatek do wydania magazynu "Media&Marketing" 2011, nr 5.
  30. Skrzypek E., Hofman M., Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2010.
  31. Sopińska A., Wachowiak P., Jak mierzyć kapitał intelektualny w przedsiębiorstwie?, www.e-mentor. edu.pl/artykul/index/numer/4/id/51 [10.01.2011].
  32. Stewart T., Your company's most valuable asset: intellectual capital, "Fortune" 1994, Vol. 130(7), s. 28; za: Edvinsson Leif Developing Intellectual Capital at Skandia, www.ngs.ufsc.br/capitalintelectual/wp-content/uploads/2013/12/7-edvinsson.pdf [30.03.2011].
  33. Sveiby K., The Invisible Balance Sheet, 1997-2001, www.sveiby.com/articles/InvisibleBalance. html [30.04.2009].
  34. Ujwary-Gil A., Kapitał intelektualny a wartość rynkowa przedsiębiorstwa, C.H. Beck, Warszawa 2009.
  35. Urbanek G., Wycena aktywów niematerialnych przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2008.
  36. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz.U. z 2009 r., nr 152, poz. 1223 z późn. zm.
  37. Wójcik D., Spirala śmierci kosztów stałych, www.magazyncontrolling.pl/index.php/artykul/spirala-smierci-kosztow-stalych/96 [23.04.2011].
  38. www.odpowiedzialnybiznes.pl/pl/baza-wiedzy/o-csr/co-to-jest-csr.html [12.12.2010].
  39. www.pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia [10.02.2011].
  40. www.bankier.pl/slownik/waluty/lewarowanie.html [13.03.2011].
  41. www.innowacyjnosc.gpw.pl/kip/index.php?m=13 [9.02.2011].
  42. Zaborowska R., Kapitał intelektualny w przedsiębiorstwie, Ars boni et aequi, Poznań 2009.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1428-7129
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu