BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Bronk Hubert (Uniwersytet Szczeciński)
Tytuł
Modele Build Operate transfer (bot) w procesach inwestycyjnych infrastruktury transportowej
Build Operate Transfer - Modelle Im Investitionsprozessen Des Transportinfrastruktur
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2008, nr 18, s. 33-42, tab., rys., bibliogr. 4 poz.
Tytuł własny numeru
Ekonomia-Zarządzanie-Transport.Ujęcie systemowe
Słowa kluczowe
Transport
Transport
Uwagi
streszcz., summ.
Kraj/Region
Polska
Poland
Abstrakt
W wyniku procesów globalizacyjnych wspieranych w znaczącej mierze przez innowacje techniczne, szczególnie w takich dziedzinach działalności, jak transport czy telekomunikacja następują zmiany alokacyjne czynników produkcyjnych. Z tego względu duże znaczenie należy przypisać ramowym warunkom gospodarczym. Decydującą rolę odgrywają z jednej strony ramowe warunki prawne, takie jak np. pozwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej, z drugiej natomiast - dostępna infrastruktura w sektorze transportu i komunikacji. Istniejącą infrastrukturę określają ilościowe i jakościowe warunki lokalizacji, które są ważnym czynnikiem przyszłościowych lokalizacji, zwłaszcza dla przedsiębiorstw działających w skali globalnej. Tradycyjne zadania państwa polegające na stwarzaniu infrastruktury transportowej i komunikacyjnej są współcześnie coraz bardziej ograniczane, szczególnie w aspekcie finansowym. Wiele krajach, ze względu na złą sytuację ekonomiczną, nie jest w stanie zapewnić wystarczającej wielkości środków finansowych na tworzenie nowej infrastruktury. Ponadto, kraje rozwinięte gospodarczo są ograniczane wyznaczonymi limitami finansowymi, np. kryteriami z Maastricht. Logiczną konsekwencją tej sytuacji jest zmiana i dostosowywanie polityki transportowej i korzystanie z finansowania przez inwestorów prywatnych, co ma prowadzić do aktywizacji i stymulowaniu inwestycji infrastrukturalnych w transporcie i komunikacji. (fragment tekstu)

Bis heute haben sich viele unterschiedliche Modellvarianten aufgrund der Individualität der Ausgangssituation und der Bedürfnisse entwickelt. Versucht man eine Begriffsabgrenzung, so lassen sich typische Merkmale von BOT-Modellen, die mehr oder weniger in der Realität ausgeprägt sind und damit unterschiedliche Schwergewichte haben, finden. Hiernach übertragt bei BOT-Modellen die öffentliche Hand für einen Zeitraum privaten Investoren die Errichtung, den Betrieb und die Finanzierung eines Projektes (z.B. Transportsinfrastrukturprojekt). Nach Ablauf des Konzessionszeitraums wird regelmäßig das Investitionsgut auf die öffentliche Hand übertragen. (fragment of text)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Bibliografia
Pokaż
  1. Aberle G.: Transportwirtschaft. Oldenbourg Verlag München - Wien, 2000.
  2. Bronk H.: Verkehrspolitik in der Republik Polen - Stand und Tendenzen. [w:] Hertel G., Lehmann G. Verkehrsentwicklung im Umbruch - Fakten und Visionen, s. 55-69.
  3. Schmorleiz W.: Finanzierung der Verkehrsinfrastrukturinvestitionen durch das System der öffentlich-privaten Partnerschaft, 2002.
  4. UNIDO Guidelines for Infrastructure Development through Build- Operate-Transfer (BOT) Projects, Wien 1996.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol, ger
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu