BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Majewska Alicja (Uniwersytet Szczeciński)
Tytuł
Wpływ konsumentów i konkurentów na aktywność innowacyjna przedsiębiorstw
Impact of Consumers and Competitiors in Activity Innovative Enterprises
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2014, nr 115, s. 143-157, bibliogr. 35 poz.
Tytuł własny numeru
10 lat polskich samorządów w Unii Europejskiej. 10. forum samorządowe
Słowa kluczowe
Konsument, Innowacyjność
Consumer, Innovative character
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest ukazanie wpływu konsumentów i konkurentów na aktywność innowacyjną przedsiębiorstw w oparciu o dostępne źródła teoretyczne oraz przeprowadzone badania naukowców z USA, Niemiec, Szwecji, Japonii oraz Polski. Podstawowa hipoteza badawcza zakłada, że presja ze strony konsumentów i konkurentów determinuje aktywność innowacyjną przedsiębiorstw zlokalizowanych na terenie państw rozwijających się.(abstrakt autora)

The purpose of this article is to show the influence of consumers and competitors in the innovation activity of enterprises on the basis of available sources and theoretical studies of scientists from the U.S., Germany, Sweden, Japan, and Polish. The basic hy-pothesis of the paper assumes that pressure from consumers and competitors determines the activity of innovative enterprises located in developing countries(author's abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Arrow K., The Rate and Direction of Invention Activity:Economic and Social Factors, Princeton University Press, Princeton, NJ 1962.
  2. Baran M., Ostrowska A., Pander W., Innowacje popytowe, czyli jak tworzy się współczesne innowacje, PARP, Warszawa 2012.
  3. Bednarz L., IM Inżynieria Maszyn, Customizacja produktu na masową skalę, Wydaw-nictwo Wrocławskiej Rady FSNT NOT, Wrocław 2004.
  4. Beneito P., Coscollá-Girona P., Rochina-Barrachina M.E., Sanchis-Llopis A., S. Com-petitive Pressure Determinants and Innovation at the Firm Level, Avda. de los Naranjos , nr 46022.
  5. Bennett R.C., Cooper R.G., The Misuse of Marketing: An American Tragedy, "Business Horizons" 1981, 24 (6).
  6. Bielski I., Czynniki wpływające na innowacyjność przedsiębiorstw, "Nowator XXI" 2005, nr 1.
  7. Bossak J., Bieńkowski W., Międzynarodowa zdolność konkurencyjna kraju i przedsię-biorstw. Wyzwania dla Polski na progu XXI wieku, Szkoła Głowna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2004
  8. Chesbrough H., Open Innovation, Harvard Business Review Press, Boston 2003.
  9. Danneels E., Tight-loose Coupling with Customers: The Enactment of Customer Orien-tation, "Strategic Management Journal" 2003, nr 24 (6).
  10. Dzikowski P., Tomaszewski M., Regionalna polityka innowacyjna w świetle instytucjo-nalnych teorii rozwoju regionalnego, Zeszyty Naukowe Instytutu Spraw Publicz-nych Uniwersytetu Jagiellońskiego, nr 3 (23), 2013.
  11. ] Fazlagić J., Otwarte innowacje i crowdsourcing a innowacyjność w sektorze usług, Ze-szyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, nr 229, 2012.
  12. Francik A., Pocztowski A., Procesy innowacyjne, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 1991.
  13. Gajewski Ł., Wykorzystanie koncepcji mądrości tłumu do przyspieszenia tempa rozwoju technologicznego, "E-mentor" 2010, nr 5.
  14. Geroski P.A., Innovation, Technological Opportunity, and Market Structure, Oxford Economic Papers, nr 42, 1990.
  15. Ghosh A., Kato T., Morita H., Discrete Innovation, Continuous Improvement.
  16. Greer C.R., Lei D., Collaborative Innovation with Customers: A Review of the Litera-ture and Suggestions for Future Research, "International Journal of Management Reviews" vol. 14, 03/2012.
  17. Howe J., The Rise of Crowdsourcing, "Wired magazine" 2006, nr 14 (6).
  18. Kozioł K., Janasz W., Świadek A., Innowacje - region - Europa, Studia i Prace Wy-działu Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, Uniwersytet Szczeciński, nr 12, 2009.
  19. Lozano Platonoff A., Sysko-Romańczuk S., Moszoro M., Innowacyjność polskich firm w gospodarce opartej na wiedzy, "Ekonomika i organizacja przedsiębiorstwa" 2004, nr 1.
  20. Macias J., Innowacje warunkiem rozwoju i międzynarodowej konkurencyjności, "Problemy Jakości" 2008, nr 40.
  21. Mahr D., Lievens A., Blazevic V., The Value of Customer Cocreated Knowledge Dur-ing The Innovation Process, "Journal of Product Innovation Management" 2013, nr 31 (3).
  22. Martin J., Ignore Your Customers, "Fortune" 1995, 131.
  23. Nickell S.J., Competition and Corporate Performance, "Journal of Political Economy" 1996, nr 104.
  24. Open Innovation: Researching a New Paradigm, red. H. Chesbrough, W. Vanhave- rbeke, J. West, Oxford University Press.
  25. Porter M.E., The Competitive Advantage of Nations, Macmillan Press, London 1990.
  26. Poznańska K., Innowacyjność jako źródło przewagi konkurencyjnej polskich przedsię-biorstw, Materiały i Prace Instytutu Funkcjonowania Gospodarki Narodowej, 2002, 82 (LXXXII).
  27. Rothwell R., Successful Industrial Innovation: Critical Factors for the 1990, "R&D Management" 1990, nr 22 (3).
  28. Schulte-Herbrüggen H., Customer Orientation and Integration in Innovation Processes, "Przegląd Mechaniczny", Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego, 2013.
  29. Schumpeter J.A., Capitalism, Socialism and Democracy, Harper & Row, New York 1942.
  30. Suggestions for Future Research, "International Journal of Management Reviews" 2012, nr 14 (63-84).
  31. Świadek A., System innowacji w regionie Pomorza Zachodniego do 2009 roku, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, "Finanse. Rynki finansowe. Ubezpieczenia" nr 36, 2010
  32. Szymański R., Tomaszewski M., Wielkość przedsiębiorstwa a sieci współpracy innowacyjnej w Polsce zachodniej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2013, nr 753(103).
  33. Szymański R., Tomaszewski M., Wielkość przedsiębiorstwa a sieci współpracy innowacyjnej w Polsce zachodniej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, nr 753(103) 2013.
  34. Vives X., Innovation and Competitive Pressure, "The Journal of Industrial Economics" 2008, 56 (3).
  35. Weiss P., Adoption of Product and Process Innovations in Differentiated Markets: The Impact of Competition, "Review of Industrial Organization" 2003.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu