BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kaczmarski Marcin (Uniwersytet Warszawski)
Tytuł
The Role of Domestic Politics in a State's Foreign Policy
Rola czynników wewnętrznych w polityce zagranicznej państwa
Źródło
Stosunki Międzynarodowe, 2014, t. 50, nr 2, s. 317-328, bibliogr. 41 poz.
International Relations
Słowa kluczowe
Polityka wewnętrzna, Polityka zagraniczna, Ustrój państwa
Domestic policy, Foreign policy, Political system of the state
Uwagi
streszcz.
Abstrakt
Pomimo iż badacze poczynili wiele wysiłków, aby "otworzyć" państwo, wpływ czynników wewnętrznych na politykę zagraniczną pozostaje niełatwym przedmiotem analizy. Niniejszy artykuł oferuje krytyczną analizę dominujących podejść w literaturze oraz proponuje włączenie koncepcji wewnętrznego układu sił (domestic power relations) do procesu wieloprzyczynowej analizy polityki zagranicznej. Do głównych problemów teoretycznych należy zaliczyć: przydawanie zbyt dużej (determinującej) lub zbyt małej roli polityce wewnętrznej; redukcję polityki wewnętrznej do uwarunkowań strukturalnych bądź do osoby lidera; fragmentaryzację polityki wewnętrznej w procesie analizy oraz generalizowanie roli polityki wewnętrznej bez wzięcia pod uwagę uwarunkowań systemu politycznego. Koncepcja wewnętrznego układu sił proponuje syntetyczne ujęcie uwarunkowań wewnątrzpolitycznych w sposób pozwalający na pełniejsze zrozumienie ich wpływu na politykę zagraniczną państwa. (abstrakt oryginalny)

The inclusion of domestic variables into the process of foreign policy explanation ceased to be an object of controversy a long time ago. It is commonly agreed that 'interplay, indeed overlap, between the domestic and the external sources of behavior is central to any modern understanding of what foreign policy does'. Even approaches giving primacy to system-level explanations, such as neo-classical realism, acknowledge the role played by domestic factors. Scholars admit that "most foreign policies emanate from diffuse sources of power" and "involve a fair amount of political power struggle". Foreign policy represents preferences and interests of dominating parts of society, rather than a 'black box' of a state. Notwithstanding the above, the effects of domestic political competition on foreign policy still remain unspecified, in particular with regard to non-democratic actors. What is lacking is an account of the complexity and dynamics of domestic politics: power struggles within a state, bargaining between those in power and society, competition among powerful constituencies over economic rents, distribution of public goods, and access to a leader. As political bargaining leaves its mark on particular state policies and shapes the directions of politico-economic development, there is no reason for a priori exclusion of foreign policy, particularly if foreign policy actions, with signifi cant economic components, are to be discussed. (fragment of text)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. C. Hill, The Changing Politics of Foreign Policy, New York 2003
  2. S.E. Lobell, N.M. Ripsman, J.W. Taliaferro (eds), Neoclassical Realism, the State, and Foreign Policy, Cambridge-New York 2009.
  3. A. Mintz, K. DeRouen, Understanding Foreign Policy Decision Making, New York 2010
  4. A. Moravcsik, Taking Preferences Seriously: A Liberal Theory of International Politics, "International Organization" 1997, Vol. 51, No. 4
  5. V.M. Hudson, Foreign Policy Analysis: Classic and Contemporary Theory, Lanham 2007
  6. E. Yong-Soo, Why and How Should We Go for a Multicausal Analysis in the Study of Foreign Policy? (Meta)Theoretical Rationales and Methodological Rules, "Review of International Studies" 2012, Vol. 38, No. 4.
  7. R. Zięba (ed.), Wstęp do teorii polityki zagranicznej państwa, Toruń 2004
  8. J. Kukułka, R. Zięba (eds), Polityka zagraniczna państwa, Warszawa 1992;
  9. W. Kostecki, Polityka zagraniczna: teoretyczne podstawy badań, Warszawa 1988;
  10. T. Łoś-Nowak (ed.), Polityka zagraniczna: aktorzy, potencjały, strategie, Warszawa 2011.
  11. G.C. Alons, Predicting a State's Foreign Policy: State Preferences between Domestic and International Constraints, "Foreign Policy Analysis" 2007, Vol. 3, No. 3;
  12. S. Charap, Inside Out: Russian Domestic Political Change and Foreign Policy Evolution from Yeltsin to Putin, Oxford 2005;
  13. PJ. Katzenstein, International Relations and Domestic Structures: Foreign Economic Policies of Advanced Industrial States, "International Organization" 1976, Vol. 30, No. 1;
  14. M. Mastanduno, D.A. Lake, G.J. Ikenberry, Toward a Realist Theory of State Action, "International Studies Quarterly" 1989, Vol. 33, No. 4.
  15. B. Bueno de Mesquita, Domestic Politics and International Relations, "International Studies Quarterly" 2002, Vol. 46, No. 1;
  16. B. Bueno de Mesquita, Principles of International Politics: People's Power, Preferences, and Perceptions, Washington 2003;
  17. P. Trubowitz, Politics and Strategy. Partisan Ambition and American Statecraft, Princeton-Oxford 2011.
  18. H.V Milner, Interests, Institutions, and Information. Domestic Politics and International Relations, Princeton 1997;
  19. D. Skidmore, V.M. Hudson, Establishing the Limits of State Autonomy: Contending Approaches to the Study of State-Society Relations and Foreign Policy-Making, in: D. Skidmore, V.M. Hudson (eds), The Limits of State Autonomy. Societal Groups and Foreign Policy Formulation, San Francisco-Oxford 1993.
  20. G.T. Allison, P. Zelikow, Essence of Decision: Explaining the Cuban Missile Crisis, New York- -Harlow 1999.
  21. J.L. Snyder, Myths of Empire: Domestic Politics and International Ambition, Ithaca-London 1991.
  22. R.L. Schweller, Unanswered Threats: Political Constraints on the Balance of Power, Princeton 2006.
  23. G.T. Allison, P. Zelikow, Essence of Decision S.D. Krasner, Defending the National Interest: Raw Materials Investments and Us Foreign Policy, Princeton 1978.
  24. A. Moravcsik, Introduction. Integrating International and Domestic Theories of International Bargaining, in: P.B. Evans, H.K. Jacobson, R.D. Putnam (eds), Double-Edged Diplomacy. International Bargaining and Domestic Politics, Berkeley-Los Angeles-London 1993
  25. P. Gourevitch, The Second Image Reversed: The International Sources of Domestic Politics, "International Organization" 1978, Vol. 32, No. 4.
  26. J.D. Hagan, Regimes, Political Oppositions, and the Comparative Analysis of Foreign Policy, in: C.F. Hermann, C.W. Kegley, Jr., J.N. Rosenau (eds), New Directions in the Study of Foreign Policy, Boston 1987;
  27. H. Mueller, T. Risse-Kappen, From the Outside in and From the Inside Out, in: D. Skidmore, V.M. Hudson, The Limits of State Autonomy. Societal Groups and Foreign Policy Formulation, San Francisco-Oxford 1993
  28. J. Kaarbo, J.S. Lantis, R.K. Beasley, The Analysis of Foreign Policy in Comparative Perspective, w: R.K. Beasley (ed.), Foreign Policy in Comparative Perspective. Domestic and International Influences on State Behavior, Los Angeles 2013.
  29. M.F. Elman, The Foreign Policies of Small States: Challenging Neorealism in its Own Backyard, "British Journal of Political Science" 1995, Vol. 25, No. 2
  30. R.D. Putnam, Diplomacy and Domestic Politics: The Logic of Two-Level Games, "International Organization" 1988, Vol. 42, No. 3
  31. A. Mintz, How Do Leaders Make Decisions? A Poliheuristic Perspective, "The Journal of Conflict Resolution" 2004, Vol. 48, No. 1
  32. M.R. Brawley, Political Economy and Grand Strategy. A Neoclassical Realist View, London-New York 2010;
  33. C. Dueck, Hard Line. The Republican Party and U.S. Foreign Policy since World War II, Princeton-Oxford 2010.
  34. A.M. Rose, The Power Structure. Political Process in American Society, New York 1967
  35. W. Carlsnaes, Actors, Structures, and Foreign Policy Analysis, in: S. Smith, A. Hadfield, T. Dunne (eds), Foreign Policy: Theories, Actors, Cases, Oxford-New York 2008.
  36. V.M. Hudson, S.S. Sims, J.C. Thomas, The Domestic Political Context of Foreign Policy-Making, in: D. Skidmore, V.M. Hudson (eds), The Limits of State Autonomy. Societal Groups and Foreign Policy Formulation, Boulder-San Francisco-Oxford 1993
  37. J.N. Rosenau, Pre-Theories and Theories of Foreign Policy, in: W. Carlsnaes, S. Guzzini (eds), Foreign Policy Analysis, Los Angeles 2011
  38. K. Narizny, The Political Economy of Grand Strategy, Ithaca-London 2007.
  39. M.H. Halperin, P. Clapp, A. Kanter, Bureaucratic Politics and Foreign Policy, Washington 1974,
  40. L.R. Jacobs, B.I. Page, Who Influences U.S. Foreign Policy?, "The American Political Science Review" 2005, Vol. 99, No. 1.
  41. A. Moravcsik, The Choice for Europe. Social Purpose and State Power from Messina to Maastricht, London 1998.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0209-0961
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu