BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Symonides Janusz (Uniwersytet Warszawski)
Tytuł
Perspektywy wykorzystania dla żeglugi międzynarodowej Północnej Drogi Morskiej w Arktyce
Prospects of using the Northern Sea Route in the Arctic for international navigation
Źródło
Stosunki Międzynarodowe, 2011, t. 43, nr 1/2, s. 39-59, bibliogr. 38 poz.
International Relations
Słowa kluczowe
Gospodarka morska, Polityka morska, Żegluga morska, Zmiany klimatyczne, Międzynarodowe prawo morza
Maritime economy, Maritime policy, Sea navigation, Climate change, International law of the sea
Uwagi
summ.
Kraj/Region
Arktyka
Arctic
Abstrakt
Zmiany klimatyczne są zauważalne we wszystkich regionach świata, jednak są one szczególnie widoczne w Arktyce. Wzrost temperatury w tej części globu jest od półtora do dwóch razy większy. Ocieplanie prowadzi do zmniejszania obszarów pokrytych stałym lodem i śniegiem, co z kolei w sprzężeniu zwrotnym prowadzi do większej absorpcji energii słonecznej, a to skutkuje dalszym wzrostem temperatury. W ostatnim dziesięcioleciu XX w. temperatura od 70 st. szerokości północnej wzrosła o 1,6 stopnia w czasie zimy i jesieni. Jak zauważono śniegi na Syberii topnieją o tydzień wcześniej niż trzydzieści lat temu. Pokrywa lodowa w Arktyce sezonowo ulega istotnemu zmniejszeniu. O ile przed 2000 r. wynosiła od 6.3 do 8 mln km2, to w latach 2005-2010 zmniejszyła się wydatnie i obejmowała od 4.3 do 5.4 mln km2 . Zasięg lodu we wrześniu 2010 r. wynosił 4.76 mln i był trzecim w kolejności najniższym obszarem pokrytym lodem. Był tylko o 240 tys. km2 większy od pokrywy lodowej w 2008 r. i o 630 tys. km2 większy w porównaniu z 2007 r. Jak z tego wynika ostatnie pięciolecie przyniosło istotne, sezonowe zmniejszanie się pokrywy lodowej. Wprawdzie przytoczone dane wskazują na wyraźną tendencję, jaka ujawniła się w ostatnich pięciu latach, nie oznacza to jednak, że minimalny zasięg lodów będzie w każdym następnym roku mniejszy. Powstają też pewne wątpliwości co do precyzji danych satelitarnych. Warstwa wody pokrywająca lody, falowanie, zakłócenia pogodowe mogą prowadzić do błędnego odczytywania przez satelity zasięgu lodów. Teza o topnieniu lodów w Arktyce nie podlega jednak zakwestionowaniu. (fragment tekstu)

The Northern Sea Route is a shipping lane from the Atlantic Ocean to the Pacific Ocean along the Russian Siberian coast from the Barents Sea to the Bering Strait. Before the beginning of the 21st century it was known as the North East Passage. The idea of a possible passage connecting the Atlantic and the Pacific was first put forward by Gerasimov already in 1525. The Soviet Union gradually developed the entire Northern Sea Route as an internal waterway, in support of the industrial development of its Arctic resources. This route was kept firmly closed to foreign vessels. This situation was changed only a few months before the Soviet Union was dissolved, when the Regulations of 1990, in force as of 1st July 1991, formally opened the Northern Sea Route to non-Russian vessels. The Russian Federation claims national jurisdiction over the Northern Sea Route in line with Article 234 of the UN Convention on the Law of the Sea, which gives coastal states the right to unilaterally adopt and enforce non-discriminatory laws and environmental regulations in their exclusive economic zones. The Russian Regulations of 1990 set out that all vessels wishing to enter the Northern Sea Route should give a notification and a request for guiding through this route four months beforehand. A vessel should fulfil special requirements and her Master should be experienced in operating a vessel in ice. It is also inspected by the Russian authorities. While 2009 was a kind of test year for a vessels sailing the entire route from Asia to Europe via the Arctic, 2010 became the breakthrough for commercial shipping along the Northern Sea Route. Sailing from Europe to Asia along the Russia's Arctic coast takes only two thirds of the time it takes to go through the Suez Canal. The Arctic lane also has the advantage of not being terrorized by pirates off the coasts of Somalia. Taking into account all the efforts of the Russian Federation aimed at upgrading its nuclear and conventional icebreaker fleet and the ongoing investments in the infrastructure of this route, one can put forward a thesis that the attractiveness of the Northern Sea Route for international shipping is on the rise. There are signifi cant resources in the Arctic region with a promise of generating a good cargo for an economically viable international merchant traffi c through this waterway. Many countries, both European and Asian, in particular China, Japan and South Korea, demonstrate serious interests in the use of the Northern Sea Route. With regard to international navigation, the ice-free Arctic could dramatically change the patterns of the global trade routes. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Finland's Strategy for the Arctic Region, Prime Minister Office Publication, 8/2010, Helsinki 2010
  2. D. Adam, Ice-Tree Arctic Could be Here in 23 Years, "The Guardian" z 5 września 2007 r.
  3. National Snow and Ice Data Center, Arctic Sea Ice News & Analysis, 15 września 2010 r.;
  4. National Ice Center, Northern Sea Route Opening, Press Release, Washington D.C., 13 września 2010 r.
  5. Nothern Sea Route, Wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Northern_Sea_Route;
  6. Nothern Sea Route, VisWiki, http://www.viswiki.com/en/Northern_Sea_Route.
  7. The Way to Siberia, Wikipedia, op. cit..
  8. C. L. Ragner, The Northern Sea Route, Den norra sjovagen, w: H. Torsten (red.), Barents - elt gransland Norden, Stockholm 2008
  9. Nothern Sea Route (severoput), Global Security.org, http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/nsr.html
  10. "Maritime Bulletin" z 17 lipca 2010 r.
  11. Russian Cargo Vessel to Shanghai and Back Through Northern Sea Route, Arctic Council, Arctic Polar News, "Wednesday" z 17 listopada 2010 r.
  12. Norilsk Nickel Makes Seafaring History on Route to China, http://www.immining.com/2010/11/22/norilsk-nickel-makes-seafaring-history-on-route-to-china.
  13. S.A. Christensen, Are the Nothern Sea Routes Really the Shortest?, "Dlis Brief' z marca 2009 r
  14. Popularity of Northern Sea Route Will Depend on Renewal of Icebreaking Fleet-Expert, http://rusnavy.com/news/navy/index.php?ELEMENT_ID=10839.
  15. O. Bukharin, Russia's Nuclear Icebreaker Fleet, "Science and Global Security" 2006, nr 14.
  16. I. Savejeyev, Nuclear Giant Gest Out to the Northern Sea Route, "Maritime Market" 2007, t. 19, nr 1.
  17. M. O'Brien, MPC&A Activities with Russian Icebreaker Fleet, 38th Annual Conference, Phoenix, AZ, 20-24 czerwca 1997 r.;
  18. M. O'Brien, MPC&A Activities with Russian Icebreaker Fleet, Partnership for Nuclear Security, US Department of Energy, September 1998;
  19. A. Shuvalova, UK-Russian Global Partnership Cooperation, "Jadiernyj Kontrol" 2004, nr 3
  20. Ivanov Says Northern Sea Route Will be Developed Using New Technologies, 2 października 2010 r.; http://www.arctic.ru/news/2010/10/iwanow-says-northern-sea-route-will-be-developed-using-new-technologies.
  21. J. Drent, Commerzial Shipping on the Northern Sea Route, "The Northern Mariner/Le Marin du Nord" nr 2 z kwietnia 1993 r
  22. J. Kraska, NothernExposures, "The American Interest Magazine" z maja-czerwca 2010 r
  23. A. Granberg, The Northern Sea Route and the Policy of New Russia, "International Challenges" 1992, t. 12, nr 1
  24. N. Matyushenko, The Northern Sea Route. Challenges and Reality, "International Challenges" 1992, t. 12 , nr 1
  25. S. A. Christensen, Are the Northern Sea Routes Really the Shortest?, Danish Institute for International Studies, Brief, Copenhagen, z marca 2009 r
  26. Norilsk Nickel Ships Metal Through Northern Sea Route for the First Time, 20 September 2010, http://transport-journal.com/index.php?id.
  27. Novatek Delivers Stable Gas Condensate do CNOOC via Northern Sea Route, Novatek, Press-releases, 6 września 2010 r.
  28. Bulker Set for Historic Northern Sea Route Voyage, Marinelog, Conference & Expo, 23-24 września 2010
  29. Potentials for Trans-Arctic Shipping, http://www.nordregio.se/?vis=arktikkel&tid=8704&id.
  30. Information bulletin of Federal Rates Service No 27 (173), October 4th, 2005, On the changes of rates for services of the icebreaker fleet on the Northern Sea Route.
  31. A.L. Kołodkin, V.N. Gutsuliak, V. Bobrowa, The World Ocean: International Legal Regime, tłum. W.E. Buttler, The Hague 2010
  32. P. Goble, Moscow Planning Agency to Regulate Northern Sea Route Traffic, "Georgian Daily" z 19 marca 2010 r.
  33. http://www.scfr.gov.ru/documents/98.htm/.
  34. Volume of Traffic on the Northern Sea Route in the Coming Years is Expected to Increase to 30 Million Tonnes Per Year, http://www.fxnonstop.com/index.php/component//content/article/38732-mission_mark.
  35. Northern Sea Route Passages Expected to Increase, http://alaskadispatch.com/dispatches/alaska-beat/88-beat7579.
  36. Preparing for Next Year's Nothern Sea Route-Season, Barents Observer.com, cross-border news (20.10.2010).
  37. China's New foothold on Northern Sea Route, Barents Observer.com, cross-border news (26.11.2010).
  38. Revolution in Global Shipping Traffic: The Northern Sea Route, "Airang News" z 3 grudnia 2010 r.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0209-0961
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu