BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wasilewska Anna (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie)
Tytuł
Innowacja jako zmiana
Innovation as a Change
Źródło
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2012, nr 99, s. 433-446, tab., rys., bibliogr. 39 poz.
Słowa kluczowe
Innowacje, Wynalazczość, Przegląd literatury
Innovations, Invention, Literature review
Uwagi
summ., Praca naukowa finansowana ze środków na naukę nr N N 115 180939
Abstrakt
Celem opracowania jest próba przedstawienia definiowania innowacji z punktu widzenia zmian, jakie ona powoduje. Przedstawiono zależność między wynalazkiem, innowacją i imitacją, a także różnice w definiowaniu innowacji i ich klasyfikacje. W opracowaniu zwrócono również uwagę na korzyści płynące z innowacji oraz ich związek z postępem. Podjęcie tematu uzasadnia niejednoznaczność definiowania pojęcia "innowacje", z uwagi na fakt, że autorzy zajmujący się problemami innowacji tworzą własne terminy i klasyfikacje. (abstrakt oryginalny)

Innovations are the reason as well as reaction of the enterprises on some change in their environment. Therefore the aim of this paper was to introduce the definition of innovation due to particular change, which was triggered off. Moreover the paper presents relationships between invention, innovation and imitation. The author considers also advantages of innovations and their linkages to a progress. This approach was adjusted to Schupmeter's theory of innovation. He specified such terms as: invention - absolute novelty, innovation - putting the invention into practice and imitation as a dissemination of innovation. Furthermore Schempeter's theory is threated as a background for the development of next innovation definitions. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. ABERNATHY W.J., CLARK K.B.: Innovation: Mapping the Winds of Creative Destruction. "Research Policy" 1985, vol. 14, za Stawasz E.: Innowacje a mała firma. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1999.
  2. ADAMOWICZ M.: Zachowanie konsumentów w procesach adopcji innowacji na rynku owoców. (w:) Innowacje i innowacyjność w sektorze agrobiznesu, tom I, Rolnictwo, przemysł spożywczy, konsumenci. Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2008.
  3. ALLEN J.A.: Scientific Innovation and Indystrial Prosperity. Longman, London 1996.
  4. CARTER C.F., WILLIAMS B.R.: Industry and Technological Progress. Oxford University Press, London 1958.
  5. CYGAN Z. (red.) Nowoczesne działania innowacyjne przedsiębiorstw. Wydawnictwo WSEI, Warszawa 2001.
  6. CZUPIAŁ J.: Zarys metodologii planowania i oceny przedsięwzięć badawczo-innowacyjnych. PWN, Warszawa 1998.
  7. DRUCKER P.F.: The Practice Competitive of Management. London 1968.
  8. DRUCKER P.F.: Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. PWN. Warszawa, 1992.
  9. Encyklopedia biznesu, tom I, Pomykało (red.), Fundacja Innowacja, Warszawa 1995.
  10. Encyklopedia powszechna PWN. Warszawa 1982.
  11. FREEMAN Ch.: The Economics of Industrial Innovation. F. Pinter, London 1982.
  12. GORDON J.: Zarys ekonomiki postępu technicznego. PWE, Warszawa 1971.
  13. JANASZ W., KOZIOŁ-NADOLNA K.: Innowacje w organizacji. PWE, Warszawa 2011.
  14. JASIŃSKI A.H.: Innowacje i polityka innowacyjna. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 1997.
  15. KOTLER P.: Marketing: Analiza, uwarunkowania, wdrażanie, kontrola. Wydawnictwo Gebethner i S-ka, Warszawa 1994.
  16. KWIATKOWSKI S.: Społeczeństwo innowacyjne. PWN, Warszawa 1990.
  17. ŁĄCKA I.: Współpraca technologiczna polskich instytucji naukowych i badawczych z przedsiębiorstwami jako czynnik wzrostu innowacyjności polskiej gospodarki. Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin 2011.
  18. MADEJ Z.: Nauka i rozwój gospodarczy. Warszawa 1970.
  19. MANSFIELD E.: Industrial Research and Technological Innovation. W.W. Norton, New York 1968.
  20. MARCINIAK S.: Innowacje i rozwój gospodarczy. Kolegium Nauk Społecznych i Administracji Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2000.
  21. MARCINIAK S.: Innowacyjność i konkurencyjność gospodarki. Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010.
  22. MUJŻEL J.: Przedsiębiorstwo w procesie innowacyjnym. (w:) Mujżel J. (red.), Bodźce wdrażania postępu techniczno-organizacyjnego i warunki ich skuteczności w przedsiębiorstwie. PWE, Warszawa 1977.
  23. PAJESTKA Z.: Determinanty postępu. Czynniki i współzależności rozwoju społeczno-gospodarczego. Warszawa 1975.
  24. PARKER J.: The economics of innovation. The national and multinational enterprise in technological change. London 1974.
  25. PASIECZNY L., WIĘCKOWSKI J.: Ekonomika przedsiębiorstwa. PWE, Warszawa 1981.
  26. PIETRASIŃSKI Z.: Ogólne i psychologiczne zagadnienia innowacji, PWN, Warszawa 1971.
  27. Podręcznik Oslo OECD. Wydawnictwo KBN, 1999.
  28. POMYKALSKI A.: Zarządzanie innowacjami. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
  29. PORTER M.E.: The Competive Advantage of Nations. The Macmillan Press Ltd, London 1990.
  30. POZNAŃSKI K.: Innowacje w gospodarce kapitalistycznej. PWN, Warszawa 1979.
  31. SCHUMPETER J.: Teoria rozwoju gospodarczego. PWN, Warszawa 1960.
  32. SPRUCH W.: Strategia postępu technicznego. PWN, Warszawa 1976.
  33. STAWASZ E.: Innowacje a mała firma. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1999.
  34. SZATKOWSKI K.: Istota i rodzaje innowacij. (w:) Brzeziński M. (red.), Zarządzanie innowacjami technicznymi i organizacyjnymi. Difin, Warszawa 2001.
  35. Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej, Dz.Uz. 2001 r. Nr 49, poz. 508 z późniejszymi zmianami.
  36. WANDELT K.: Studia nad postępem technicznym i organizacyjnym. PTPN, Poznań 1972.
  37. WICKI L.: Efekty upowszechniania postępu biologicznego w produkcji roślinnej. Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2010.
  38. WOŁOSZYN J., RATAJCZAK M.: Innowacje produktowe w sektorze MSP w Polsce jako istotny czynnik konkurencyjności. (w:) M. Adamowicz (red.), Innowacyjność w sektorze agrobiznesu. Tom II, Rodzaje innowacji, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2008.
  39. WYRWISZ J.: Znaczenie wdrażania strategii innowacji dla konkurencyjności przedsiębiorstw. (w:) Niezgoda D. (red.), Źródła przewag konkurencyjnych przedsiębiorstw w agrobiznesie. AR w Lublinie, Lublin 2003.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2081-6979
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu