BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Bochniarz Zbigniew (University of Washington, USA), Lipiec Jacek (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
CARGIL - czego możemy się nauczyć od największej na świecie firmy rodzinnej?
Cargill: What Could we Learn from the World-Largest Family-owned Firm?
Źródło
Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 2014, t. 15, z. 7, cz. 1, s. 131-142, bibliogr. 18 poz.
Entrepreneurship and Management
Tytuł własny numeru
Firmy Rodzinne - współczesne nurty badań i praktyki zarządzania
Słowa kluczowe
Przedsiębiorstwo rodzinne, Zarządzanie strategiczne
Family-owned business, Strategic management
Uwagi
summ.
Abstrakt
Kryzys przełomu lat 2008-2009 spowodował, że zaczęło się mówić o konieczności strategicznego myślenia długoterminowego i odrzucenia działalności krótkoterminowej, czy kwartalnej, czyli innymi słowy "niewolniczego" wręcz uzależnienia się od wyników giełdy i nadmiernej troski zarządów o dobrą prezentację w raportach kwartalnych. Działalność nastawiona na szybkie zwiększanie zysków firmy i maksymalizowanie wartości udziałowców doprowadziła wiele zarządów firm do nadmiernej koncentracji na krótkookresowych rezultatach za wszelką cenę, pomijając przy tym długookresowe ryzyka, a nawet naruszając podstawowe zasady etyczne angażując np. publiczne środki w "innowacyjne" przedsięwzięcia wysokiego ryzyka bez brania odpowiedzialności za ich długookresowe wyniki. Takie nastawienie do biznesu było jedną z zasadniczych przyczyn wywołania ostatniego kryzysu gospodarczego. W jego wyniku upadło wiele wielkich firm. Spojrzymy na "pracę domową", jaką w latach osiemdziesiątych odrobiła największa na świecie firma rodzinna - Cargill. (fragment tekstu)

The paper addresses the concept of Strategic Intent by G. Hamel and C.K. Prahalad that has been used by Cargill. This inspiring concept published in Harvard Business Review in 1989 was a breakthrough achievement for Cargill. Adversely affected by the market downturn in late 1980s, Cargill had decided to hire C.K. Prahalad and to implement his concept. It required a sweeping changes in Cargill's strategic approach, which produced impressive results: in 2013 Cargill was ranked no. 1 in Forbes "America's Largest Private Companies 2013". This paper describes this milestone achievement in the firm's history. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Broehl W.G. (2008), Cargill: from commodities to customers, Hanover [N.H.]: Dartmouth College Press: University Press of New England.
  2. Broehl W.G. (1998), Cargill: going global, Hanover, NH : University Press of New England.
  3. Cargill Takes Baking To New Horizon (2006), "Snack Food & Wholesale Bakery", Vol. 95, Issue 9.
  4. Carlock R.S. (1994), A classroom discussion with James R. Cargill, "Family Business Review", vol. 7, no 3.
  5. Collins J. (2001), Good to Great, HarperBusiness.
  6. Goldberg R., Porraz J. (2002), Cargill (A), "Case Study", Harvard Business Publishing.
  7. Goldberg R., Porraz J. (2007), Cargill (B), "Case Study", Harvard Business Publishing.
  8. Hamel G., Prahalad C.K. (1989), Strategic Intent, "Harvard Business Review", May-June.
  9. Heffes E.M., Sinnett W.M. (2006), Private Companies: In Pursuit of Sustainable Growth, "Financial Executive", Vol. 22, Issue 8.
  10. Kneen B. (2002), Invisible giant: Cargill and its transnational strategies, Pluto Press.
  11. MacMillan W. (2006), The Power of Social Capital, "Case Study", Harvard Business Publishing.
  12. Miller D., Le Breton-Miller I. (2005), Managing for the long run: lessons in competitive advantage from great family businesses, Harvard Business School Press.
  13. Neilson G.L., Pasternack B.A. (2005), Results: Keep What's Good, Fix What's Wrong, and Unlock Great Performance, Crown Business, New York.
  14. Nelson B. (2008), Cargill Wins on Recognition, "Corporate Meetings & Incentives", Vol. 27 Issue 8.
  15. Prahalad C.K., Hamel G. (1990), The Core Competence of the Corporation, "Harvard Business Review", May-June.
  16. Rappaport A. (2011), Saving Capitalism From Short-Termism: How to Build Long- Term Value and Take Back Our Financial Future, McGraw-Hill.
  17. What CEOs do: Warren Staley, Healthy Companies International, http://healthycompanies.com.
  18. Wolcott R.C., Lippitz M.J. (2007), Four Models of Corporate Entrepreneurship, "Case Study", Harvard Business Publishing.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1733-2486
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu