BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Szczepaniak Iwona (Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - PIB, Warszawa)
Tytuł
Strategie konkurencji stosowane przez polskich producentów żywności na rynku Unii Europejskiej
Competition Strategies Used by Polish Food Producers on the Market of the European Union
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2014, nr 361, s. 238-248, rys., tab., bibliogr. 7 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Agrobiznes 2014 Rozwój agrobiznesu w okresie 10 lat przynależności Polski do Unii Europejskiej
Słowa kluczowe
Sektor rolno-spożywczy, Konkurencyjność, Strategia konkurencji, Produkty rolne, Artykuły spożywcze, Handel zagraniczny
Agri-food sector, Competitiveness, Competition strategy, Agricultural products, Foodstuffs, Foreign trade
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W artykule podjęto próbę określenia podstaw konkurencyjności polskiego eksportu rolno-spożywczego do UE, tj. odpowiedzi na pytanie, na czym opierała się dotychczas międzynarodowa konkurencyjność polskiego sektora rolno-spożywczego. Czy podstawowymi narzędziami konkurowania były niższe koszty produkcji (strategia przywództwa kosztowego), które umożliwiały oferowanie niższych cen produktów, czy też podmioty stosowały raczej pozacenowe instrumenty konkurowania, w tym szeroko rozumianą jakość produktów (strategia zróżnicowania)? Innymi słowy, czy Polska wykorzystywała głównie przewagę w kosztach wytwarzania i eksportowała towary niższej jakości, lecz atrakcyjne cenowo, czy też ze względu na silny stopień powiązań handlowych z krajami UE próbowała konkurować w segmentach wysokiej jakości, uznając je za bardziej obiecujące?(abstrakt oryginalny)

This article attempts to determine the basis of competitiveness of the Polish agri-food export to EU, i.e. it aims at answering the question what the fundament of the international competitiveness of the Polish agri-food sector has been so far. Were lower production costs (cost leadership strategy) the basic tools of competition, since they allowed to offer lower product prices, or was it because the entities rather used non-price competitive instruments, including broadly-conceived product quality (differentiation strategy)? In other words, whether Poland used a competitive advantage in production costs and exported lower quality, but affordable goods, or, due to the strong level of trade links to the EU countries, it tried to compete in high quality segments, considering them to be more promising?(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Aiginger K., 1998, Unit Values to Signal the Quality Position of CEECs, [w:] The Competitiveness of Transition Economies (coordinator Y. Wolfmayr), OECD proceedings, WIFO, WIIW, OECD.
  2. Ambroziak Ł., Szczepaniak I., 2012, Jakościowo-cenowe wskaźniki konkurencyjności w handlu produktami rolno-spożywczymi Polski, [w:] I. Szczepaniak (red.), Monitoring i ocena konkurencyjności polskich producentów żywności (2), seria "Program Wieloletni 2011-2014", Raport nr 40, IERiGŻ-PIB, Warszawa.
  3. Bednarz J., 2013, Konkurencyjność polskich przedsiębiorstw na rynkach europejskich. Na przykładzie wybranych branż, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2013.
  4. Daszkiewicz N. (red.), 2008, Konkurencyjność. Poziom makro, mezo i mikro, PWN, Warszawa.
  5. Olczyk M., 2008, Konkurencyjność. Teoria i praktyka, Wydawnictwa CeDeWu.PL, Warszawa.
  6. Porter M.E., 2006, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, Wydawnictwo MT Biznes Sp. z o.o., Warszawa.
  7. Szczepaniak I., 2012, Wpływ globalizacji i integracji europejskiej na konkurencyjność polskiego sektora żywnościowego, [w:] red. M. Chorośnicki, J.J. Węc i inni, Nowe strategie na nowy wiek - granice i możliwości integracji regionalnych i globalnych, Uniwersytet Jagielloński, Krakowska Oficyna Naukowa TEKST, Kraków 2013.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2014.361.24
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu