BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Lipiński Kamil (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
Tytuł
Rewizja idei repatriacji w świetle postulatu Marcusa Garueya i postkolonialnych transformacji
Repatriation Idea Revision in the Light of Marcus Garvey's Postulate and Post-colonial Transformations
Źródło
Człowiek i Społeczeństwo / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydział Nauk Społecznych, 2014, t. 37, s. 173-186, bibliogr. 18 poz.
Tytuł własny numeru
Miasta i migracje
Słowa kluczowe
Repatriacja, Ruchy społeczne, Diaspora
Repatriation, Social movements, Diaspora
Uwagi
summ.
Abstrakt
Przedmiotem niniejszych rozważań jest próba rewizji wybranych aspektów postulatu repatriacji wynikającego z rozwoju idei głoszonej przez Marcusa Garveya i rozpowszechnionej następnie w kontekście dyseminacji ruchu Rastafari w globalnej diasporze. Analizuję owe przesłanki z teoretycznej perspektywy Leonarda E. Barretta (1997: 172), opartej na koncepcji zwrotu ku repatriacji (twist of repatriation), wpisanej z specyfikę powrotu uchu do "Ziemi obiecanej", która zmieniała stopniowo swój punkt odniesienia. Jednocześnie przybliżam i akcentuję w nim uwikłania historyczne zachodzące w krajobrazie etniczno-geograficznym jako efekt występowania w karaibskiej diasporze postępujących procesów glokalizacji i dyseminacji form artykulacji. Przyjmuję jako punkt wyjścia analizę koncepcji głoszącej delegitymizację kolonialnego status quo, opartą na artykulacji retoryki wyzwolenia powstającej w rezultacie dokonujących się procesów dekolonizacji i zjednoczenia diasporycznej Afryki. (fragment tekstu)

The paper examines the transformations of the idea of repatriation raised by Marcus Garvey's postulate and which subsequently emerged from the Rastafari movement and developed within reggae and dub lyrics. The mentioned idea has been analyzed in terms of widespread undergoing processes of its dissemination within glocal diasporas and the creation of post-colonial mimicry. Drawing on the so called doctrine of "ethiopianism" described by Marcus Garvey as a return to the "promised land" in the aftermath of the coronation of Haile Selassie I for the King of Ethiopia, it became the main leading concept in the settlement of the "Pinnacle" enclave in the early 1930s. By spreading consequently this directive within two waves of persecution and re-settlement of the movement in the downtown area of Kingston in the early 1950s, it stimulated the emergence of entrepreneur ship and the organization of the urban Sound Systems designed for the lowest social class and triggered the development of its doctrine in the vast array of lyrical forms. These premises of anti-colonial liberation and the improvement of life conditions were initially articulated in the form of a native, Jamaican, creolized "patois" dialect, i.e. by Louise Bennett and subsequently by reggae artists, as well as "dub poets", such as Linton Kwesi Johnson, Oku Onuora, and Mutabaruka. As a result of the dispersion of the idea within glocal diasporas, it was gradually in-rooted into music genres and proliferated within a diversified industry. Thus, the unfinished project of Utopian return has been rearticulated in the stratified distribution market, gaining a trans-local revival thanks to the ability of its transformation within new industrial conditions. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Bibliografia
Pokaż
  1. Ashcroft B. (2002), Postcolonial transformations, Taylor & Francis, London - New York.
  2. Barnett M. (2006), Differences and Similarities Between the Rastafari Movement and the Nation of Islam, "Journal of Black Studies" no. 7.
  3. Barrett L.E. (1997), Rastafarians, Beacon Press, Boston.
  4. Barrington E.E. (2003), Rastafari. From Outcasts to Culture Bearers, Oxford University Press, Oxford.
  5. Bedasse M. (2010), Rasta Evolution: The Theology of the Twelve Tribes of Israel, "Journal of Black Studies" no. 40.
  6. Bhabha H.K. (2010), Mimikra i ludzie, [w:] Miejsca kultury, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  7. Certeau de M. (2008), Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  8. Clifford J., (1994), Diasporas, "Cultural Anthropology" vol. 9, no. 3 (August).
  9. Connor G., Farrar M. (2005), Carnival in Leeds and London. Making New Black Subjectivities, [w:] Carnival Culture in Action. The Trinidad Experience, ed. M. Cozart Riggio, Routledge, London.
  10. Fenrych W. (1993), Święty, święty, święty Dża Rastafaraj, "Czas Kultury" nr 2.
  11. From Page-Poet to Recording Artist: Mutabaruka Interviewed by Eric Doumerc (2009), "The Journal of Commonwealth Literature" vol. 44, no. 3.
  12. Grant O.B. (2003), Social Justice versus Social Equality. The Capitalist Jurisprudence of Marcus Garvey, "Journal of Black Studies" no. 3.
  13. Hall S. (1990), Cultural Identity and Diaspora, "Framework" no. 36.
  14. Jones S. (1995), Rocking the House: Sound System Cultures and the Politics of Space, "Journal of Popular Music Studies" vol. 7, no. 1.
  15. Said E. (1993), Culture and Imperialism, Vintage Books, London.
  16. Skelton T. (1998), Ghetto Girls/Urban Music. Jamaican Raga Music and Female Performance, [w:] New Spaces in the Frontiers of Body, Space and Gender, ed. R. Ainley, London - New York.
  17. Walker K. (2005), Reasoning from the Reggae Underground Movement, Insomniac Press, Toronto.
  18. White C.M. (2007), Rastafarian Repatriates in Ghana, West Africa, "Journal of Black Studies" no. 5.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0239-3271
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu