BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kufel Justyna (Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - PIB, Warszawa)
Tytuł
Marże w przemyśle spożywczym krajów Unii Europejskiej a wahania koniunktury gospodarczej
Mark-ups in the EU Member Countries' Food Sector and the Business Cycle Fluctuations
Źródło
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Problemy Rolnictwa Światowego, 2014, t. 14(29), z. 3, s. 130-139, rys., tab., bibliogr. 31 poz.
Słowa kluczowe
Przemysł spożywczy, Marża handlowa, Cykl koniunkturalny
Food industry, Trade margin, Business cycles
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Marża gra obecnie kluczową rolę w wielu modelach makroekonomicznych, a określenie jej cykliczności jest jedynym z bardziej wymagających wyzwań stojących przed makroekonomią. Celem artykułu było oszacowanie wysokości i zmienności marż (przybliżonych zmienną PCM) w przemyśle spożywczym krajów Unii Europejskiej w latach 1995-2010, jak również poszukiwanie zależności między poziomem marż w przemyśle spożywczym państw Unii Europejskiej a koniunkturą makroekonomiczną i sektorową w tym okresie z zastosowaniem regresji panelowej. Okazało się, że w analizowanym okresie przemysł spożywczy nie dysponował znaczną siłą rynkową (0,12), natomiast zmienność między krajami (0,31) była wyższa niż w czasie (0,05). Wyniki wskazują na procykliczność marż w stosunku do cyklu sektorowego i ich antycykliczność w stosunku do cyklu makroekonomicznego. (abstrakt oryginalny)

Mark-up plays nowadays the major role in plenty of DSGE models, and defining its cyclicality is one of the most demanding challenges in macroeconomics. The aim of the article was to measure price-cost margins (PCM) used as a proxy for mark-ups and their variation in the EU countries food sectors, as well as to find out the character of the relationship between the business cycle, measured at the national and sectorial levels, and PCM in the period 1995-2010 using panel regression. It was found, that in the analyzed period the market power in the food sector wasn't so big (0,12) and that the variation of PCM between countries (0,31) was higher than between years (0,05). PCM proved to be procyclical regarding sectorial business cycle and antycyclical regarding macroeconomic business cycle. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bils M. [1987]: The cyclical behavior of marginal cost and price. American Economic Review nr 77(5), ss. 838-55.
  2. Bils M., Kahn J. [2000]: What inventory behavior tells us about business cycles. American Economic Review nr 90(3), ss. 458-81.
  3. Burns A., Mitchell W. [1946]: Measuring business cycles. NBER, New York.
  4. Campa J. Goldberg L. [1995]: Investment in manufacturing, exchange rates and external exposure. Journal of International Economics nr 38, ss. 297-320.
  5. Cheung Y., Fujii E. [2005]: Cross-country relative price volatility: Effects of market structure. CESifo Working Paper nr 1456.
  6. Dańska-Borsiak B. [2011]: Dynamiczne modele panelowe w badaniach ekonomicznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  7. Domowitz I., Hubbard G., Petersen B. [1986]: Business cycles and the relationship between concentration and pricecost margins. The RAND Journal of Economics nr 17(1), ss. 1-17.
  8. Drozdowicz-Bieć M. [2012]: Cykle i wskaźniki koniunktury. Wydawnictwo Poltex, Warszawa.
  9. Edmond C., Veldkamp L. [2009]: Income dispersion and counter-cyclical markups. Journal of Monetary Economics nr 56, ss. 791-804.
  10. Figiel S., Kufel J. [2013]: Fuzje i przejęcia a wahania koniunktury w sektorze żywnościowym na tle wahań koniunktury gospodarczej. Zagadnienia Ekonomiki Rolnej nr 3, ss. 3-24.
  11. Gali J., Gertler M., López-Salido D. [2007]: Markups, Gaps, and the Welfare Costs of Business Fluctuations. Review of Economics and Statistics nr 89(1), ss. 44-59.
  12. Gradzewicz M., Hagemejer J. [2007]: Wpływ konkurencji oraz cyklu koniunkturalnego na zachowanie się marż monopolistycznych w gospodarce polskiej. Bank i Kredyt nr 1, NBP, Warszawa.
  13. Hall R. [1986]: Market structure and macroeconomic fluctuations. Brookings Papers on Economic Activity nr 2, ss. 285-322.
  14. Haskel J., Martin C., Small I. [1995]: Price, marginal cost and the business cycle. Oxford Bulletin of Economics and Statistics nr 57(1), ss. 25-41.
  15. http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/statistics/search_database [Data odczytu: styczeń 2014].
  16. Jaimovich N., Floetotto M. [2008]: Firm dynamics, markup variations, and the business cycle. Journal of Monetary Economics nr 55(7), ss. 1238-1252.
  17. Lubiński M. [2004]: Analiza koniunktury i badanie rynków. Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa.
  18. Lucas R. E. [1995]: Understanding Business Cycles. [W:] Business Cycle Theory (red. F. Kydland). Edward Elgar Publishing Limited, Aldershot.
  19. Marchetti D. [2002]: Markups and the Business Cycle: Evidence from Italian Manufacturing Branches. Industrial and Labor Relations Review nr 13, ss. 87-103.
  20. Martins J., Scarpetta S., Pilat D. [1996]: Mark-up pricing, market structure and the business cycle. OECD Economic Studies nr 27, Paryż.
  21. Nekarda C., Ramey V. [2013]: The cyclical behavior of the price-cost markup. NBER Working Paper, Cambridge.
  22. Oliveira M., Scarpetta S. [2002]: Estimation of the cyclical behavior of markups: a technical note. OECD Economic Studies nr 34(1), ss. 173-88.
  23. Ralf K. [2000]: Business Cycles. Market structure and market interaction. Physica-Verlag, Heidelberg.
  24. Roeger W. [1995]: Can imperfect competition explain the difference between primal and dual productivity measures? Estimates for US manufacturing. Journal of Political Economy nr 103(2), ss. 316-330.
  25. Rotemberg J., Woodford M. [1992]: Oligopolistic pricing and the effects of aggregate demand on economic activity. Journal of Political Economy nr 100(6), ss. 1153-207.
  26. Rotemberg J., Woodford M. [1999]: The cyclical behavior of prices and costs, 1051-135.[W:] Handbook of Macroeconomics (red. Taylor J., Woodford M.). Elsevier.
  27. Rybnik T. [2012]: Badania panelowe. Materiały do zajęć. Studia Podyplomowe Metody statystyczne w biznesie, Wydział Nauk Ekonomicznych UW, Warszawa.
  28. Szczepaniak I. [2011]: Struktura podmiotowa przemysłu spożywczego [W:] Mroczek R. (red.): Procesy dostosowawcze polskiego przemysłu spożywczego do zmieniającego się otoczenia rynkowego. IERiGŻ-PIB, Warszawa.
  29. Weiss C. [1999]: Mark-ups, industry structures and the business cycle. Working paper EWP9902, Kiel University, Kiel.
  30. Woodford M. [2003]: Interest and prices: foundations of a theory of monetary policy. Princeton University Press, Princeton.
  31. Wskaźniki koniunktury. BIEC Biuro Inwestycji i Cykli Ekonomicznych. [Tryb dostępu:] ww.biec.org/?display=faq [Data odczytu: styczeń 2014].
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2081-6960
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu