BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Koszowski Maciej (Kujawsko-Pomorska Szkoła Wyższa w Bydgoszczy)
Tytuł
Waga, istota i charakter umowy sprzedaży wraz z uwzględnieniem pojęcia sprzedaży konsumenckiej
The Significance, Gist and Characteristic of the Contract of Sale, Including the Concept of Consumer Sale
Źródło
Przegląd Prawno-Ekonomiczny, 2011, nr 15, s. 22-27, bibliogr. 8 poz.
Słowa kluczowe
Prawo cywilne, Umowa sprzedaży, Sprzedaż konsumencka
Civil law, Contract of sale, Consumer sale
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Artykuł podejmuje problematykę umowy sprzedaży występującej w polskim porządku prawnym. Wskazuje na wagę tego typu umowy, w tym jej funkcje ekonomiczną oraz stosunek do w pewnym sensie alternatywnej dla niej umowy zamiany; podając przy tej okazji treść zobowiązania sprzedawcy i kupującego, jakie łącznie definiują w Polsce kontrakt sprzedaży. W artykule przedstawiona została również ogólna charakterystyka "polskiej" umowy sprzedaży, przy czym uwypuklono odpłatny, dwustronnie zobowiązujący, wzajemny, konsensualny, przysparzający i kauzalny charakter tejże umowy, a także jej z reguły podwójny: zobowiązująco-rozporządzający skutek. Ponadto uwagi doczekał się sposób, za pomocą jakiego wprowadzono do polskiego języka prawnego pojęcie "sprzedaży konsumenckiej", które to pojęcie do końca 2002 r. było w Polsce terminem jedynie doktrynalnym (wchodziło tylko w zakres języka prawniczego). (abstrakt oryginalny)

The article describes the significance, gist and main features of the contract of sale in Poland. Additionally, the concept of 'consumer sale' is highlighted against the background of the Polish legal order. Thus, the Polish contract of sale boils down to the obligation of the purchaser to pay the price for the object of sale and take delivery of it, and the obligation of the seller to deliver the object of sale and transfer the property therein. The object of sale may be both things: real estate or chattels and transferable rights. However, the price must be always expressed in an amount of money, which may be paid in cash or in other forms.Moreover, in Poland, the contract of sale means a mutual, equivalent obligation of each party, which the contract come into force by virtue of being solely concluded, i.e. without the necessity to hand acquired goods over to the buyer. Similarly, as a rule, in Poland there is no need to enter into another contract in order to convey the property in goods to the purchaser. The contract of sale "automatically" leads to such an effect. In Poland, "consumer sale' had been mere a term of legal doctrine for a long time, not appearing in any statute or regulation. The act of the 27th July 2002 pertaining to the specific conditions of consumer sale served as a landmark in this respect. Namely, together with that act the phrase: 'consumer sale' became the term which belongs to the Polish legal language, i.e. the language officially used by legislator. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Banaszczyk Z., [w:] Kodeks cywilny. Komentarz do artykułów 450-1088, t. 2, wyd. 5, red. K. Pietrzykowski, Warszawa 2009.
  2. Katner W., [w:] System Prawa Prywatnego, red. J. Rajski, tom 7, wyd. 2, Warszawa 2004.
  3. Koszowski M., Obrót powszechny, profesjonalny i konsumencki, "Ius Novum" 4/2010, s. 160-164.
  4. System Prawa Cywilnego, t. III, cz. 2, red. S. Grzybowski, Wrocław 1976.
  5. Wojdyło M., Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi i gwarancji jakości przy umowie sprzedaży w obrocie gospodarczym, Kraków 1999.
  6. Wolter A., Ignatowicz J., Stefaniuk K., Prawo cywilne. Zarys części ogólnej, wyd. 2, Warszawa 2001.
  7. Pecyna M., Ustawa o sprzedaży konsumenckiej. Komentarz, wyd. 2, 2007.
  8. Żuławska C., [w:] Komentarz do kodeksu cywilnego. Księga trzecia. Zobowiązania, t. 2, wyd. 9, red. G. Bieniek, H. Ciepła, Warszawa 2009.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1898-2166
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu