BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Bem Kornelia (Akademia Ekonomiczna w Krakowie)
Tytuł
Społeczna odpowiedzialność biznesu w Polsce i krajach Europy Środkowej
Corporate Social Responsibility (CSR) in Poland and in the Countries of Central Europe
Źródło
Annales : etyka w życiu gospodarczym, 2007, vol. 10, nr 1, s. 307-320
Annales. Ethics in Economic Life
Słowa kluczowe
Społeczna odpowiedzialność biznesu, Etyka biznesu, Kodeks etyki, Porównania międzynarodowe
Corporate Social Responsibility (CSR), Business ethics, Code of ethics, International comparisons
Uwagi
summ.
Abstrakt
Polskiemu biznesowi wciąż daleko jeszcze do standardów etycznych firm prowadzących działalność w krajach wysoko rozwiniętych, gdzie od wielu lat funkcjonuje gospodarka rynkowa. Nie mniej, od jakiegoś czasu, polskie środowisko biznesowe dostrzega już potrzebę przestrzegania pewnych zasad etycznych i powoli coraz bardziej dojrzewa do wprowadzania do swoich działań zasad społecznej odpowiedzialności biznesu - CSR. Artykuł składa się z dwóch części. W pierwszej przedstawię zmiany w podejściu do CSR w Polsce w ostatnich latach. W drugiej część postaram się pokazać jak podejście polskich firm do etyki biznesu wypada w porównaniu z innymi krajami Europy Środkowej. (fragment tekstu)

The paper consists of two parts. The first part presents changes in the attitude towards CSR in Poland in recent years. The second part shows the place of Poland among other countries of Central Europe in the light of CSR. In Poland, 99% of managers claim that acting in accordance with ethical rules in managing a company is significant. In recent years, the number of codes of conduct has increased up to 74%. Over 90% of surveyed firms state that it is advisable to participate in the activities connected with CSR for the sake of creating company's image and better relations with local community. Poland's entrepreneurs become more and more aware of the importance of social projects and of their influence on local communities, milieu, group of stakeholders (in a broad sense) and on the company itself. The concept of CSR is relatively well-known in the countries of Central Europe, particularly in Poland, Hungary and in Slovakia. In other surveyed countries the CSR idea is comparatively less recognized. The concept seems to be the least acknowledged in Estonia's firms. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Menedżerowie 500 i odpowiedzialny biznes: wiedza - postawy - praktyka, Raport Forum Odpowiedzialnego Biznesu opracowany we współpracy z Bankiem Światowym i Akademią Rozwoju Filantropii, Warszawa 2003.
  2. What Does Business Think about Corporate Social Responsibility? Part II: A Comparison of Attitudes and Practices in Hungary, Poland and Slovaki, Enabling a Better Environment for CSR in CEE Countries Project, http://siteresources.worldbank.org/EXTDEVCOMMENG/Resources/csrreportpart2.pdf oraz http://siteresources.worldbank.org/EXTDEVCOMMENG/Resources/csrpart1.pdf z dnia 22.05.06.
  3. W. Gasparski, A. Lewicka-Strzałecka, B. Rok, G. Szulczewski, Odpowiedzialność społeczna i etyka biznesu w polskim życiu gospodarczym: Infrastruktura na rzecz rozwoju etyczności funkcjonującego w Polsce biznesu - wstępny raport badań, IFiS PAN & WSPiZ im. L. Koźmińskiego, Warszawa 2004.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-2226
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu