BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kasiński Michał (Uniwersytet Łódzki; Salezjańska Wyższa Szkoła Ekonomii i Zarządzania w Łodzi)
Tytuł
Rozważania o dobrej administracji
Reflections over a Good Administrative Behaviour
Źródło
Annales : etyka w życiu gospodarczym, 2007, vol. 10, nr 1, s. 353-358
Annales. Ethics in Economic Life
Słowa kluczowe
Administracja publiczna, Regulacje prawne, Prawa obywatelskie, Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej
Public administration, Legal regulations, Civil Rights, Charter of Fundamental Rights of the European Union
Uwagi
summ.
Abstrakt
Nikt nie chce być źle rządzony. Dlatego każda partia obiecuje wyborcom, że będzie dobrze rządzić, lepiej od innych partii. Niezależnie od treści jakie zawiera polityczny program "dobrego rządu" z reguły mieści się w nim zapowiedź wprowadzenia dobrej administracji, lepszej od dotychczasowej. Stan społecznego niezadowolenia z administracyjnego status quo pobudza partie i rządy do występowania z projektami reform w tej dziedzinie. Reformom tym przyświeca z reguły jakiś ideał "dobrej administracji", którego urzeczywistnienia oczekuje się w skali ogólnospołecznej. Wszelako oczekiwanie to ma też wymiar indywidualny: płacę podatki więc oczekuję dobrej administracji. (fragment tekstu)

The author has distinguished three basic criteria for a good administrative behaviour: social effectiveness, organisational effectiveness, and action legality. He has attempted to set these values in an order of hierarchy and identify the ways and warranties for their realisation. He has indicated the normative basis for such determinations, this chiefly being the regulations of the Constitution of Republic of Poland (1997), acts of international law binding upon Poland, the Charter of Fundamental Rights of the European Union, and, moreover, the European Code of Good Administrative Behaviour. The analysis of such documents led to a thesis about the citizen's subjective right to good administrative behaviour and the identification of the basic features of its construction: The citizen has the right to an administration which creates the law, applies it and identifies its meaning in accord with ethical and social values that constitute its foundations. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Z. Cieślak, Prawo do dobrej administracji, tezy wystąpienia na zjeździe Katedr Prawa i Postępowania Administracyjnego, Warszawa-Dębe, 23-25 września 2002, [w:] Prawo do dobrej administracji, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2003, s. 18-19.
  2. I. Lipowicz, Prawo obywatela do dobrej administracji, [w:] Państwo w służbie obywateli, Księga Jubileuszowa Jerzego Świątkiewicza, RPO, Warszawa 2005, s.113 i n.
  3. J. Świątkiewicz, Europejski Kodeks Dobrej Administracji (tekst i komentarz o zastosowaniu kodeksu w warunkach polskich procedur administracyjnych), Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2002.
  4. Z. Niewiadomski, Czy prawo do dobrej administracji jest pojęciem normatywnym, wystąpienie na zjeździe, [w:] Prawo do dobrej administracji, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2003, s. 17.
  5. E. Smoktunowicz, Związanie administracji publicznej prawem, wartościami i interesem publicznym, wystąpienie na zjeździe, [w:] Prawo do dobrej administracji, s. 149 i n.
  6. A. Stelmachowski, Zarys teorii prawa cywilnego, Wydawnictwa Prawnicze PWN, Warszawa 1998, s. 17 in.
  7. S. Fundowicz, Administracja bliska ludziom i bliska ludzi, [w:] Prawo do dobrej administracji, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2003, s. 256 i n.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-2226
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu