BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Lewandowski Wojciech (Uniwersytet Warszawski)
Tytuł
Brytyjski komiks polityczny : zarys problematyki
The Significance of British Political Comic Books in European Culture
Źródło
Przegląd Europejski, 2013, nr 4, s. 108-119, bibliogr. 18 poz.
Słowa kluczowe
Kultura, Totalitaryzm, Demokracja, Polityka
Culture, Totalitarianism, Democracy, Politics
Uwagi
summ., streszcz.
Kraj/Region
Wielka Brytania
United Kingdom
Abstrakt
Brytyjski rynek komiksowy jest jednym z najlepiej rozwiniętych w Europie. W latach 80. XX wieku brytyjscy twórcy zdominowali amerykański rynek. Ich prace, podobnie jak kontrkulturowe komiksy lat 60., dotyczyły tematyki społeczno-politycznej. Autorzy opowiadali o najważniejszych problemach politycznych swojej epoki: zimnej wojnie, zagrożeniu totalitaryzmem oraz wadach ładu demokratycznego. Poruszana przez brytyjskich autorów tematyka odegrała istotną rolę w formowaniu się komiksu jako medium politycznie zaangażowanego. (abstrakt oryginalny)

The British comic book market is one of the most developed in Europe. In the 1980s British artists took over the American market. Their works, just like counterculture comics of the 60s, touched on socio-political issues. The authors were referring to the most important political problems of their times: the Cold War, the totalitarian threat and the defects of the democratic order. The range of topics covered by the British artists significantly influenced how comics evolved into a politically engaged medium. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Blair Sean, Gott in Himmel!, http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/6599139.stm (18.10.2012).
  2. Chapman James (2011), British Comics: A Cultural History, London.
  3. Eisner Will (2008), Comics and Sequential Art. New York, London.
  4. Ennis Garth (scen.), Snejbjerg Peter (rys.) (2012), Drogi Billy, Warszawa.
  5. Huxley David (1990), The Growth and Development of British Underground and Alternative Comics 1966-1986, PhD Thesis, Loughborough.
  6. Keller J.R. (2008), V for Vendetta as Cultural Pastiche. A Critical Study of the Graphic Novel and Film, Jefferson, NC, London.
  7. McCloud Scott (1994), Understanding Comics: The Invisible Art, Northampton.
  8. Moore Alan (scen.), O'Neill Kevin (rys.) (2003-2004), Liga Niezwykłych Dżentelmenów, t. 1-2, Warszawa.
  9. Moore Alan (scen.), O'Neill Kevin (rys.) (2010), Liga niezwykłych dżentelmenów. Stulecie: 1910, Warszawa.
  10. Moore Alan (scen.), O'Neill Kevin (rys.) (2011), Liga niezwykłych dżentelmenów. Stulecie: 1969, Warszawa.
  11. Moore Alan (scen.), O'Neill Kevin (rys.) (2012), Liga niezwykłych dżentelmenów. Stulecie: 2009, Warszawa.
  12. Moore Alan (scen.), Gibbons Dave (rys.) (2003-2004), Strażnicy, t. 1-3, Warszawa.
  13. Moore Alan (scen.), Lloyd David (rys.) (2003), V jak Vendetta, t. 1-2, Kraków.
  14. Reynolds Richard (1992), Super Heroes: A Modern Mythology, Jackson.
  15. Scott Cord, Written in Red, White, and Blue: A Comparison of Comic Book Propaganda from World War II and September 11, "The Journal of Popular Culture" 2007, vol. 40, nr 2.
  16. Strömberg Fredrik (2010), Comic Art Propaganda: A Graphic History, Lewes.
  17. Szyłak Jerzy (2000), Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa, Gdańsk.
  18. Test by Battle (2007) [w:] Anzacs at War. The Best 12 Anzac War Stories Ever (Commando: For Action and Adventure), George Low (ed.), London.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1641-2478
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu