BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Życzkowska Karolina (Politechnika Gdańska)
Tytuł
Informacyjna warstwa przestrzeni komercyjnej - smart city a wizerunek miasta
The Information Layer of Commercial Space - Intelligence of Space Versusu Image of the City
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica, 2012, nr 29, s. 169-182, rys., bibliogr. 17 poz.
Tytuł własny numeru
Informatyka w mieście - w społeczeństwie informacyjnym
Słowa kluczowe
Gospodarka przestrzenna, Miasto, Wizerunek miasta, Nieruchomości komercyjne, Inteligentne miasto
Spatial economy, City, City image, Commercial property, Smart city
Uwagi
summ.
Abstrakt
Takie hasła jak intelligent czy smart (inteligentny, szybko reagujący, sprytny) coraz częściej pojawiają się w odniesieniu do projektowania przestrzeni architektonicznej. Rozgrywa się to na wielu poziomach - od pojedynczego obiektu architektonicznego po strategię planowania przestrzennego i rozwoju miast. Inteligencja przestrzeni, rozumiana jako integracja przestrzeni architektonicznej z technologiami informacyjnymi, otwiera nowe możliwości kształtowania przestrzeni, w tym inteligentnych przestrzeni komercyjnych. Zauważyć to można nie tylko z punktu widzenia energooszczędności i zapewnienia bezpieczeństwa w obszarach przestrzeni inteligentnych (w tym inteligentnych komercyjnie), ale także w kształtowaniu ich wizerunku i włączania użytkownika w nowy rodzaj aktywności w ich obrębie. Otóż miasto zostaje wyposażone w warstwę informacyjną, która w dobie komercjalizacji często staje się sposobem nie tylko na promocję produktu, ale także miejsca. W artykule przedstawiono rozwiązania z zakresu inteligentnych przestrzeni komercyjnych, w których kluczową rolą owej "inteligencji" będzie właśnie uwidocznienie informacyjnej warstwy, służące budowaniu wizerunku miasta. Hasłowo nakreślono także kontekst oddziaływania "ukrytej" inteligencji, której zadaniem w smart city jest wspomaganie funkcjonowania i optymalizacja procesów zachodzących w mieście na wielu poziomach.(fragment tekstu)

The paper discusses the impact of information technology on city space on many levels. It starts with a brief presentation of characteristics of a smart city and it considers them in the context of commercial spaces. In the following part it takes into account the "hidden" intelligence of space that supports many processes in the city. There will also be discussed the scope of emission of information in commercial spaces. However, the most important issue is the visible intelligence of space that transforms an urban image. There will be presented some innovative solutions form technologies used in publicity, which can be introduced into architectural surroundings. The information layer of the commercial spaces will be illustrated by some realized solutions integrating information and lighting technologies in the city space. It includes temporary events and fix architectural structures which are modifi ed by multimedia visual effects. The aim of this paper is to emphasize that apart from many technical aspects, a smart city should provide high quality architectural surroundings to its users, which is also a form of promotion of a cities and can bring them profits.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Augusto JC, M.P., Ambient Intelligence: Concepts and applications, "International Journal of Computer Science and Information Systems", 04.2007 (1).
  2. Borràs M., Light Innovations, FKG, LOFT Publications, 2010.
  3. Hatalska N., Raport z teraźniejszości, Niezbędnik Inteligenta - Cywilizacja 2.0, "Polityka" wydanie specjalne 8/2011.
  4. http://www.archdaily.com/245/greenpix-zero-energy-media-wall/; David Basulto, Green- Pix: Zero Energy Media Wall, 2008.
  5. http://www.elektroonline.pl/news/2994,Inteligentna_siec_energetyczna_na_Helu.
  6. http://hatalska.com/moje-publikacje.
  7. http://www.mediaarchitecture.org/aamp-singapore/; Leeb Wolfgang, AAmp, Singapore, 2009.
  8. http://www.muratorplus.pl/technika/osiagniecia-inzynierii/zlote-tarasy_58391.html; M. Lewandowski, Złote tarasy, 2007.
  9. http://www.muratorplus.pl/technika/inteligentny-budynek/czego-mozna-oczekiwac-odbudynku- inteligentnego_62786.html; E. Niezabitowska, Czego można oczekiwać od budynku inteligentnego?, 2008.
  10. http://www.obscuradigital.com/work/detail/coca-colas-125th-anniversary/.
  11. http://www.smart-cities.eu/why-smart-cities.html.
  12. Karpińska M., Muzeum w supermarkecie, the Galleria, proj. UN Studio, "Architektura i Biznes", 02.2012.
  13. Kochanowska D., Komercjalizacja przestrzeni publicznej miasta - szansa czy zagrożenie?, w: Komercjalizacja przestrzeni - charakterystyka zjawiska, red. P. Lorens, E. Ratajczyk-Piątkowska, Urbanista 2008, Warszawa.
  14. Krauel J., Creative events, LINKS, Barcelona 2010.
  15. Krzysztofek K., Tendencje zmian w przestrzeni późnonowoczesnego miasta, w: Przemiany miasta. Wokół socjologii Aleksandra Wallisa, red. B. Jałowiecki, A. Majer, M.S. Szczepański, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2005.
  16. Kuikkaniemi K., Jacucci G., Turpeinen M., Hoggan E., Muller J., From Space to Stage; How Interactive Screens Will Change Urban Life, "Computer", Smart Cities, 06.2011.
  17. Stępień A., Bit architektury, Media-TIC, proj. Cloud9, "Architektura i Biznes", 11.2011.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0867-1753
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu