BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Polasik Michał (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu), Piotrowska Anna (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu), Kunkowski Janusz (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)
Tytuł
Wykorzystanie serwisów społecznościowych w polskim handlu elektronicznym
The Usage of Social Networks in Polish E-Commerce
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica, 2012, nr 29, s. 249-262, rys., bibliogr. 18 poz.
Tytuł własny numeru
Informatyka w mieście - w społeczeństwie informacyjnym
Słowa kluczowe
Społeczeństwo informacyjne, Handel elektroniczny, Serwisy społecznościowe, Portale internetowe
Information society, e-commerce, Social networking, Web portals
Uwagi
summ.
Abstrakt
Pojawienie się i rozwój Internetu jako globalnej sieci wywołał istotne zmiany w życiu społecznym i gospodarczym. Dzięki ogromnej łatwości wymiany informacji przyczynił się on do przyspieszenia procesów globalizacyjnych. W wielu aspektach gospodarki Internet doprowadził już do bardzo ważnych zmian, zwłaszcza w obszarze kanałów dystrybucji i sposobu organizowania biznesu. W wypadku sprzedaży wysyłkowej towarów czy bankowości internetowej zmiany te były jednak w znacznym stopniu przewidywalne, gdyż polegały na zmniejszaniu roli fizycznej sieci sprzedaży dotychczas oferowanych produktów i usług. Okazało się jednak, że globalna sieć umożliwiła także powstanie nowych form komunikacji i organizowania użytkowników, których pojawienie się nie było wcześniej przewidywalne. Przykładem takiego zjawiska jest zaskakujący i niezwykle szybki sukces serwisów społecznościowych. Dla potrzeb artykułu sieć społecznościowa została zdefiniowana jako mająca wspólne zainteresowania grupa osób, która w zorganizowany sposób wykorzystuje Internet lub inną sieć informatyczną w celu wzajemnej komunikacji, dzielenia się informacjami oraz wymiany zasobów danych i multimediów. (fragment tekstu)

The usage of social networks in business is still in its early stages in Poland. However, the role of social networks is already significant due to the large number of users and merchants' interest. Currently the Polish Internet users make use of the services primarily for the social purposes, but an increase in consumer behavior should be expected. Survey results have shown that nearly half of online stores have their profiles on social networking sites, which have already become an important form of marketing in e-commerce, although its use is dependent on the sector of the economy. It is expected that in the coming years social networks will be an important direct channel of sales and distribution of many products.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Boyd D.M., Ellison N.B., Social network sites: Defi nition, history, and scholarship, "Journal of Computer-Mediated Communication" 2007, nr 13(1), art. 11, http://jcmc. indiana.edu/vol13/issue1/boyd.ellison.html (25.03.2012).
  2. Dictionary.com Unabridged. Random House, Inc., 2012, http://dictionary.reference.com/ browse/social network (3.03.2012).
  3. Digital Agend Scoreboard 2011, Komisja Europejska, http://ec.europa.eu/information_ society/digital-agenda/ (25.03.2012).
  4. Facts & figures about social networking, Komisja Europejska, http://ec.europa.eu/information_ society/activities/social_networking/ (31.03.2012).
  5. Grossman L., Mark Zuckerberg - Person of the Year 2010, "Time", http://www.time. com/ (25.03.2012).
  6. Grzechowiak M., Social media w Polsce i na świecie, w: Social Media 2010, Internet Standard, raport badawczy, 2010, http://www.internetstandard.pl/ (25.03.2012).
  7. Katz M., Shapiro C., Network Externalities, Competition and Compatibility, "American Economic Review" 1985, nr 75.
  8. Małecka M., Małecki B., Analiza rozwoju portali społecznościowych w Internecie, PARP, Warszawa 2008.
  9. Mazurkiewicz P., Lemańska M., Nasza Klasa zarabia więcej na użytkownikach, "Rzeczpospolita" 26.03.2012.
  10. Mazurkiewicz P., Polska liderem wzrostu e-handlu w Europie, "Rzeczpospolita", 06.03.2012.
  11. Ozimek A., Co potrafi i do czego służy Google+, w: Social Media 2012, Internet Standard, raport badawczy 2012 r., http://www.internetstandard.pl/socialmedia2012.
  12. Polańska K., Biznesowy charakter mediów społecznościowych, Studia Informatica nr 28, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 656, Szczecin 2011.
  13. Polasik M., Kunkowski J., Transakcje i płatności, w: e-Handel Polska 2010, red. P. Jarosz, Dotcom River, 2011, https://www.sklepy24.pl/ (1.02.2012).
  14. Ponad połowa Polaków korzysta z mediów społecznościowych, informacja prasowa PMR Research, 20.03.2012, http://www.research-pmr.com/pl/ (21.03.2012).
  15. Social Media 2012, Internet Standard, raport badawczy 2012, http://www.internetstandard. pl/socialmedia2012 (26.03.2012).
  16. State of the Media: The Social Media Report - Q 3 2011, Nielsen NetView, 05.2011, http://blog.nielsen.com/nielsenwire/social/ (25.03.2012).
  17. Twitter, sieć informacyjna, https://twitter.com/about (25.03.2012).
  18. Wyniki badania Megapanel PBI/Gemius za wrzesień i grudzień 2011, Gemius, http:// www.gemius.pl/pl/aktualnosci/ (25.03.2012).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0867-1753
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu