BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wesołowski Krzysztof (Uniwersytet Szczeciński)
Tytuł
Konwencja CMR w orzecznictwie Sądu Najwyższego
CMR Convention in Judicial Decisions of the Supreme Court
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki, 2012, nr 17, s. 211-229, bibliogr. 10 poz.
Słowa kluczowe
Konwencja genewska, Orzecznictwo Sądu Najwyższego, Umowa międzynarodowa, Przewozy towarowe
Geneva Convention, Supreme Court jurisdiction, International agreement, Cargo transportation
Uwagi
summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie orzecznictwa Sądu Najwyższego (dalej SN), dotyczącego obowiązującej w Polsce konwencji genewskiej z 1956 roku o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (zwanej powszechnie CMR).(fragment tekstu)

The Author carries out a critical analysis of Supreme Court judgments referring to the CMR. This analysis leads to the conclusion that the CMR is properly applied by the Supreme Court as a rule, which does not mean that some of the assertions contained in the particular judgments are not debatable. The Supreme Court applies the CMR obeying its obligatory character. In a few of its judgments, the Supreme Court rightly objected towards too hasty use of Polish law to plug the alleged loopholes in the Convention. In their grounds for some of the judgments, the Supreme Court refers to judicial decisions of some of the European courts, which is an expression of the autonomy in interpretation of the Convention. On the other hand, one may notice some tendencies in the Supreme Court's judicial decisions which may raise doubts. These doubts refer to such an interpretation of the Convention which does not take into account its international character. It is expressed, among others, in the interpretation of the Polish translation of the Convention and not the interpretation of the official texts of the Convention in the French and English languages (also published in the Journal of Laws). The Supreme Court has not always managed to object to the tendency of deciding on matters which were not regulated expressly in the CMR based on internal law, sometimes without examining which national law governs a particular contract (based on conflict of law rules) but simply directly referring to Polish law. (author's abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Ambrożuk D., Ustalenie odszkodowania w prawie przewozowym w odniesieniu do przewozu przesyłek, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2011.
  2. Błach A., Glosa do wyroku SN z dnia 26 marca 1985 r., Orzecznictwo Sądów Polskich 1987/9/351.
  3. Górski W., Wesołowski K., Komentarz do przepisów o umowie przewozu i spedycji. Kodeks cywilny, Prawo przewozowe, CMR, ODDK, Gdańsk 2009.
  4. Hill D.J., Carriage of Goods by Road to the Continent, European Transport Law 1976.
  5. Hill D.J., Messent A.D., CMR - Contracts for the International Carriage of Goods by Road, wyd. II, London 1995.
  6. Libouton J., CMR - Review of Court Decisions 1965-1971, European Transport Law 1973.
  7. Wesołowski K., Glosa do wyroku SN z dnia 6 lutego 2008 r., Orzecznictwo Sądu Najwyższego, Izby Cywilnej z 2009/4/58.
  8. Wesołowski K., Glosa do wyroku SN z dnia 22 listopada 2007 r., Orzecznictwo SN Izba Cywilna, Zbiór Dodatkowy B/2008/253.
  9. Wesołowski K., Glosa do wyroku SN z dnia 17 listopada 1998 r., "Radca Prawny" 2000/3/123.
  10. Żabski A., Glosa do wyroku SN z dnia 26 marca 1985 r., "Nowe Prawo" 1988/1/114.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1644-275X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu