BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Barański Jarosław
Tytuł
Sztuka jako nieporozumienie estetyczne
Art as an Esthetical Misunderstanding
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Nauki Humanistyczne (7), 2002, nr 937, s. 15-30
Słowa kluczowe
Sztuka, Dysonans kulturowy, Percepcja
Art, Cultural dissonance, Perception
Uwagi
summ.
Abstrakt
Scharakteryzowano zagadnienie nieporozumienia estetycznego, zwracając uwagę na upodobania, dyskomfort percepcyjny oraz przestrzenie niepozrozumienia.

The popular perception of art is based on perceptional obviousness, it assumes similarity a real object and its presentation as the basis for experiencing art. Modern art violates this figure of obviousness. It creates the condition of esthetic misunderstanding where common audience cannot interpret the work of art because they cannot establish the relationship of similarity. It is a result of these transformations in modern art which have replaced the model with an internal model dissimilar to the real world.
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Adorno Th.H.: Teoria estetyczna. Warszawa 1994.
  2. Adorno Th.W.: Sztuka i sztuki. Warszawa 1990.
  3. Eco U.: Pejzaż semiotyczny. Warszawa 1972.
  4. Kanyó Z.: Główne poglądy na zagadnienie fikcjonalności. W: Semiotyka dziś i wczoraj. Pod red. J. Pelca i L. Koja. Wrocław 1991.
  5. Kępiński Z.: Impresjonizm. Warszawa 1986.
  6. Lutzeler H.M.: For men der Kunsierkenntnis. Bonn 1924.
  7. Malraux A.: Głowa z obsydianu. Warszawa 1978.
  8. Morawski S.: Czy zmierzch estetyki? [w:] Wstęp do: Zmierzch estetyki - rzekomy czy autentyczny? T. 1. Warszawa 1987.
  9. Ortega y Gasset J.: Dehumanizacja sztuki i inne eseje. Warszawa 1980.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
1426-0689
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu