BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Szpringer Mariusz (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie), Szpringer Włodzimierz (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
Kontrahenci centralni z perspektywy ekonomicznej analizy prawa
Central Counterparties from the Perspective of Economic Analysis of Law
Źródło
Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 2015, nr 1, s. 15-35, bbliogr. 51 poz.
Słowa kluczowe
Rynki finansowe, Polityka konkurencji, Rynek instrumentów pochodnych, Kontrahent
Financial markets, Competition policy, Derivatives market, Contractor
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Na szczycie przywódców państw G-20 w Pittsburghu w 2009 r. zaproponowano reformę infrastruktury rynku derywatów, przez wprowadzenie obowiązku centralnego rozliczania najbardziej wystandaryzowanych kontraktów pochodnych, będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym. Uznano bowiem, że transakcje pozagiełdowe miały istotny wpływ na rozprzestrzenienie się kryzysu finansowego i wymagają większej kontroli. W efekcie, w USA została wprowadzono ustawa Dodd-Frank Act, a Unia Europejska przyjęła rozporządzenie w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów, tzw. rozporządzenie EMIR. Artykuł zawiera ekonomiczną analizę prawa przyjętych regulacji rynku finansowego, ze szczególnym uwzględnieniem instytucji kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji. (abstrakt oryginalny)

At the G-20 top leaders summit in Pittsburgh in 2009 was proposed the reform of the deriva- tives market, by obliging to settle centrally most standardized derivative contracts that are traded OTC. Because it was admitted that OTC transactions had a significant impact on the spread of the financial crisis and require greater control. As a result, the United States has been introduced the Dodd-Frank Act, and the European Union adopted the regulation EMIR on derivatives traded OTC, central counterparties and trade repositories. The article includes an economic analysis of the law adopted in financial market regulation, with particular emphasis on the institutions of central counterparties and transactions repositories. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Alfes A. [2005], Central Counterparty - Zentraler Kontrahent - Zentrale Gegenpartei: Über den Vertragsschluss an der Frankfurter Wertpapierbörse mittels des elektronischen Handelssystems Xetra unter Einbeziehung einer Central Counterparty, Berlin, Dunckler Humblot.
  2. Anderson R.W., Jõeveer K. [2014], The Economics of Collateral, London, London School of Econom-ics and Political Science, April.
  3. Awrey D. [2011], Complexity, Innovation and the Regulation of Modern Financial Markets, ssrn.com/abstract=1916649, dostęp 28/01/2015.
  4. Bächstädt K.H., Pietrzak M. [2013], Kreditderivate: Auswirkungen der EMIR auf Hedging und Besi-cherung, "Kredit & Rating. Praxis", No. 5.
  5. Berger R., Haag H., Andereeg P. [2013], Zinsderivateeinsatz in einer neu regulierten Welt, Joint Bond Event: Schweizer Anleihenmarkt vor grosser Regulierungswelle, Zurcher Kantonalban, November 7.
  6. Braithtwaite J.P. [2011], Public Law and the Public Law's Central Counterparty. Prescription for the Derivatives Market, papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract _id=1791740, dostęp 20/01/2015.
  7. DBR [2010], US-Finanzmarktreform. Die Ökonomie des Dodd-Frank Acts, "Deutsche Bank Re-search", Dezember, No. 6.
  8. EC [2014], Derivatives/EMIR, "Banking and Finance", European Commission, ec.europa.eu, dostęp 28/01/2015.
  9. EC [2014], A Reformed Financial Sector for Europe, COM(2014) 279 final, European Commission, Brussels.
  10. ECB [2007], The Role of Central Counterparties. Issues Related to Central Counterparty Clearing, ECB-FED Chicago Conference, European Central Bank, July.
  11. Economides N. [1993], Network Economics with Application to Finance, "Financial Markets, Institutions & Instruments", Vol.2, No. 5.
  12. Eckhardt P. [2012], EU-Verordnung MIFIR, CEP, Analyse, Nr. 16.04.
  13. ESMA [2014], Post-trading/Clearing and Reporting EMIR, ESMA, www.esma.europa.eu/page/post-trading, dostęp 20/01/2015.
  14. Ferrarini G.A., Saguato P. [2014], Regulating Financial Market Infrastructure, European Corporate Governance Institute, Law Working Paper No. 259/2014, June, 2014.
  15. Fontaine J.S., Perez-Saiz H.P., Slive J. [2012], Competition and Strategic Control of the Central Counterparty. When Lower Risk Increases Profit, Bank of Canada Working Paper, No. 35, November.
  16. Fontaine J.S., Saiz H.P., Slive J. [2012], Access, Competition and Risk in Centrally Cleared Markets, "Bank of Canada Review", Autumn.
  17. FSB [2012], OTC Derivatives Market Reforms: Third Progress Report on Implementation, Financial Stability Board, June, Statement of the BIS Economic Consultative Committee, www.financialstabilityboard.org/publications/r_120615.pdf, dostęp 20/01/2015.
  18. FSI [2014], Financial System Inquiry. Final Report, Commonwealth of Australia, November.
  19. Glasserman P., Peyton H.Y. [2013], How Likely is Contagion in Financial Networks?, University of Oxford, Discussion Papers Series, No. 642, March, 2013.
  20. Gomber P., Jäger B., MiFID: Eine systematische Analyse der Zielerreichung, "Zeitschrift für Bankrecht und Bankwirtschaft", 2014, No. 1.
  21. Greenberger M., [2012], The Extraterritorial Provisions of the Dodd-Frank Act Protects U.S. Taxpayers from Worldwide Bailouts, works.bepress.com/michael_greenberger/47/, dostęp 20/01/2015.
  22. Greene E.F., Potiha I. [2012], Issues in Extraterritorial Application of Dodd-Frank`s Derivatives Rules. Update with Focus on OTC Derivatives and Clearing Requirements, web.law.columbia.edu, dostęp 20/01/2015.
  23. Gregory J. [2014], Central Counterparties. Mandatory Clearing and Bilateral Margin Requirements for OTC Derivatives, Chichester, Wiley.
  24. Hermans L., McGoldrick P., Schmiedel H. [2013], Central Counterparties and Systemic Risk, "Macro-Prudential Commentaries", No. 6, November.
  25. Horii R., Yamamoto K., Ohdoi R. [2008], Financial Infrastructure Technological Shift, and Inequality in Economic Development, MPRA Paper No. 7919.
  26. IMF [2010], Global Financial Stability Report, IMF, April.
  27. IMF [2011], Observance by LCH Clearnet Ltd of the CPSS-IOSCO Recommendations for Central Counterparties - Detailed Assessment of Observance, IMF, July.
  28. Jaskulla E.M. [2012], Werden zentrale Gegenparteien durch die Umsetzung von EMIR zum Risiko? "Zeitschrift für Bank- und Kapitalmarktrecht", No. 11.
  29. Kaal W.A., Luppi B., Paterlini S. [2014], Did the Dodd-Frank Act Impact Hedge Funds Performance?, MaCCI Law&Economics Conference "Financial Regulation and Competition", University of Mannheim and Centre of European Policy Studies, 5-7 November.
  30. KNF [2014], Regulacja instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (EMIR), Warszawa, Komisja Nadzoru Finansowego.
  31. KPMG [2012], Neue Regulierung der OTC-Derivate in der EU und den USA, KPMG Luxembourg, www.valueforfunds.lu/documents/emir-22-03-2012.pdf, dostęp 24/01/2015.
  32. Kramer Levin [2012], Extraterritoriality of Dodd-Frank Act, www.eifr.eu/files/file1377819.pdf, dostęp 18/01/2015.
  33. Lee R. [2010], The Governance of Financial Market Infrastructure, Oxford Finance Group, January.
  34. Lees J.A. [2012], Derivatives Clearinghouses and Systemic Risk: A Bankruptcy and Dodd-Frank Analysis, "Stanford Law Review", Vol. 64, No. 4.
  35. Minoiu C., Sharma S. [2014], Financial Networks Key to Understanding Systemic Risk, "Survey Magazin", IMF, 20 May.
  36. Markose S. [2014], The Challenge, Multi-Agent Financial Network (MAFN). Models and Complexity Perspective for Policy Design, Global Economic Symposium, www.global-economic-symposium.org.
  37. McNamara S. [2014], Financial Market Uncertainty and the Rawlsian Argument for Central Counterparty Clearing of OTC Derivatives," Notre Dame Journal od Law", Ethics&Public Policy, Vol. 28, Issue 1.
  38. NBP [2013], Raport o stabilności systemu finansowego, Warszawa, Narodowy Bank Polski, grudzień.
  39. NBP [2014], Rozwój systemu finansowego w Polsce w 2013 r., Warszawa, Narodowy Bank Polski.
  40. Oatley T., Winecoff W.K., Pennock A., Bauerle Danzman S. [2013], The Political Economy of Global Finance: A Network Model, "Perspectives on Politics", Cambridge Journals, Vol. 11, Issue 01.
  41. Peirce H. [2013], 10 Ways Dodd-Frank Will Hurt the Economy in 2013, "US News", 7.01.
  42. Portmann P., Bochud P. [2014], Banken und Effektenhändler - noch kein Ende der Regulierung in Sicht. Aufsichtsrechtliche Entwicklungen, PWC Press, 05/02.
  43. Rehlon A., Nixon D. [2013], Central Counterparties. What are they, why do they matter and how does the bank supervise them?, "Quartely Bulletin", No. 2, Bank of England.
  44. Rinker M. [2003], Vertragsschluss im börslichen elektronischen Handelssystem, Berlin, Erich Schmidt Verla g.
  45. Schuster G., Ruschkowski A. [2014], EMIR - Überblick und ausgewählte Aspekte, "Zeitschrift für Bankrecht und Bankwirtschaft", No. 2.
  46. Sidanius Ch., Wetherilt A. [2012], Thoughts on Determining Central Clearing Eligibility of OTC Derivatives, "Financial Strategy Paper", No. 14, Bank of England.
  47. Sikorzewski W. [2011], EMIR i meandry regulacji, "Miesięcznik Finansowy Bank", nr 4.
  48. Sobolewski P., Tymoczko D. [2014], CCP - nowa jakość na rynku OTC, "Bank", nr 3/55, marzec.
  49. Summers B.J., Wells K.E. [2014], Governance of Payment Systems. A Theoretical Framework and Cross-country Comparison, "Journal of Financial Markets Infrastructures", No. 4.
  50. Schillings R., Skolka T. [2012], Auswirkungen der EMIR auf die Deutsche Kreditwirtschaft: Herausforderungen bei der Einführung von zentralen Kontrahenten für OTC-Derivate, "Banken Times Spezial", 06/07.
  51. Yoshiya S., Central Clearing of OTC Derivatives - Protection of Cleared Swaps Customer Contracts and Collateral, papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2037546, dostęp 21/01/2015.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1896-656X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu